HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
Teija Kujala, 01.07.2000

Opiskelijapalaute kurssista 581326-3 Java-ohjelmointi (Avoin yliopisto) (Kesä 2000), Wikla Arto

Vastauten lukumäärä 21.

KysymysVast.lkmKeskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?213.6
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.213.8
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.203.8
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.213.7
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.214.2
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.204.2
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.204.2
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.204.0
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.204.0
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.214.2
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita214.0
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.203.9
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.84.0
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.83.1
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.204.0
Yhteensä213,9

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.1.

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä.
Kysymyksen 1 vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo.


Palaute ohjaajittain

OhjaajaVast.lkmOhjaaja osasiTyytyväinen kurssiinKurssin vaatimustaso
Lahti Olli134,44,03,4
Saarela Samppa84,03,93,9


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* Pimeässä Auditoriossa ei ilmanvaihtokaan toimi.

* Harjotus luokassa (en muista mikä) oli huonot pöydät.

* En mitään mainitsemisen arvoista, jos arvotontakaan.

* Harjoitustila A320 oli liian pieni. Lisäksi liitutaulu oli niin kiiltävä, ettei sille kirjoitettu teksti näkynyt ollenkaan.

* Tehtävien tekemiseen ei oikein ollut aikaa.

* Linux in perustoiminnot

* Liian kylmä.

* Kun uskaltaa mennä tarpeeksi eteen istumaan niin näkee ja kuulee isossa auditoriossakin. Edessä on aina tilaa :-)

* en mitään


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* Selkeät yksinkertaiset esimerkit. Selkeä oppi- materiaali, jota helppo lukea yksinkin.

* Kirja oli luentomateriaaliksi hyvä: kattava, mutta osittain vaikeaselkoinen - luennolla asiat sitten selvenivät. Nettiversio on hieno asia!

* Selventäviä ja monipuolisia...

* Materiaalin luettavuus on hyvä. Myöhemminkin lukiessa oppii varmasti ja kertaus on helppoa.

* Selkeä, esimerkkejä voisi olla enemmän.

* Kirjassa oli asiat jäsennelty selkeästi, joskin se on karun pelkistetyn näköinen. Tyypillinen kurssikirja siis :) .

* Kirja vaikutti ensialkuun kovin vaikeaselkoiselta, mutta luennoilla asiat selvisivät.

* OK.

* Kirjan loppuosassa saisi olla enemmän esimerkkejä (paketit!, rajapinnat)

* Kirja oli mukavan selkeä!

* Kokonaisohjelmia kaipasi lisää

* ok, enemmän esimerkkejä (www) ohjelmoinnin aloittelijalle!

* palvelu pelasi erinomaisesti: ilmaiset kurssimateriaalit ja harjoitustöiden vastaukset ajallaan saatavilla (hyvä++) kiitokset asianosaisille!!!

* OK

* Kirja liian tiivis luettavaksi! Kuviot langanpäistä riippuvista olioista keventäisi tekstiä. Samoin simulointiesimerkit.

* Kirja on todella hyvä tähän tarkoitukseen ja nettimateriaali on myös hieno idea. Ja toimii. Muutenkin kurssin nettisivut ja erityisesti niiden jatkuva ajantasallapitäminen tekivät vaikutuksen.

* Ostettava monistemateriaali käsiteltävistä asioista olisi ollut hyvä.

* helposti saatavilla, hyvätasoinen.


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* Hyvä oppimateriaali. Harjoitusryhmätyöskentely.

* Olio-ohjelmointifilosofian ymmärryksen huomattava syveneminen

* Rento meininki...

* Asiasta oikeasti kiinnostunut, innostava ja asiat selkeästi esittävä luennoitsija.

* Luennoitsijan innostus ja asiantuntemus. Mahtavaa!!

* ?

* tiivis

* Luulot taidoista hävisi

* erinomainen opettaja

* opetus

* Opettajat ja ajankohta.

* Loistava luennointi.

* Kattava

* oppimateriaalin saatavuus


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* Opiskelijan kankea alku: Kesti ennenkuin pääsi taas opiskelun vauhtiin. Lopussa sujui, mutta kertaus jäi.

* Liian pitkät luennot. Tauoista huolimatta ei viimeisellä tunnnilla oikein jaksa keskittyä.

* Ensimmäiset garjoitukset aivan liian vaikeita ja yleensäkin tehtävät ovat erittäin työläitä vuorokaudesta loppuu tunnit tälläisellä intensiivikurssilla.

* Kiire...

* Viikko on aika lyhyt aika kurssin asioiden omaksumiseen.

* Aivan liian tiukka aikataulu.

* Aivan valtavasti asiaa pienessä ajassa. Loppupään asioita ei ehditty käsitellä kuin ihan pintapuolisesti.

* ?

* liian tiivis

* Kiire.

* Eheys puuttui

* Aloittelijana olisin tarvinnut enemmän apua siinä konkreettisessa ohjelmankirjoitustyössä: saan jatkuvasti virheilmoituksia enkä ymmärrä/näe missä se virhe oikein on.

* kiire ja vähäinen aika omaksumiseen, asiaa oli paljon

* Käyttäjätunnuksen puuttuminen, tulostus ei toiminut guestillä ja levykeasemat eivät toimineet, joten tehtäviä ei saanut tallennettua. Avoimesta informaatiota, että kurssiin tulee varata 10-12 tuntia/pv.

* Liika kiire! Laskuharjoitustehtävät aivan liian suuritöisiä varsinkin alussa. Jos kävi luennoilla ja laskuharjoituksissa ja luki kirjan tekstin huolellisesti yrittäen ymmärtää lukemansa, niin laskuharjoitustehtäviä ei ehtinyt tekemään. ENSIMMÄISET LASKUHARJOITUSTEHTÄVÄT OLIVAT AIVAN ÄLYTTÖMÄT. Kukahan ehti ne tehdä kunnolla?

* Tiukka aikataulu. Ei ollut aikaa kunnolla perehtyä asioihin eikä valmistautua kokeeseen.

* Nopea tahti, erittäin vaikeat harjoitustehtävät

* en osaa sanoa


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* Something like that: Tehdään harjoitukset/osa niistä täällä laitoksella ja nukutaan yöt paremmin.

* Kurssia voisi jakaa pidemmälle, vaikka kahden viikon ajalle. Näin saisi luennot lyhyemmiksi ja ehkä pari vapaapäivääkin väliin.

* Tehtävävissä olennaiset asiat ymmärrettävästi

* Enemmän aikaa...

* En tiedä... Lisää aikaa, kentieS?

* Levittäkää kurssia vähän pitemmäksi, niin jää pikkuisen enemmän omaksumisaikaa.

* Ei olisi tenttiä vaan pelkät harjoitustehtävät, jotka pitäisi vaikka tehdä tunnilla.

* kahden viikon toteutus

* Enemmän sitä aikaa...

* Helppoja kokonaisohjelmia lisää.

* ? tarjoamalle täysille noviiseille (ei mitään ohjelmointikokemusta) jopa "kädestäpitäen" harjoitustunteja.

* kurssilla opetellaan kahta asiaa: uutta ohjelmointiparadigmaa (olio-ohjelmointi) ja Java-kielen syntaksia --> rankka paketti yhdelle viikolle

* Kurssilaisten välillä yhteistyötä tehtävieä tehdessä. Kun nyt jäi takkuamaan joku asia, piti hylätä koko tehtävä. Paremmin osaavat osaisivat neuvoa.

* Kurssin aikataulua pitäisi venyttää niin, että laskuharjoituksia olisi vain joka toinen päivä. Ensimmäiset ja toiset laskuharjoitukset saisivat kerrata ohjelmoinnin perusteiden keskeisiä asiota, jolloin siirtyminen java- ohjelmointiin olisi ollut pehmeämpi. Eli siis luku 3 ja siihen liittyvät harjoitustehtävät pitäisi olla vankka silta siirtymiseen java-ohjelmointiin.

* Olisi kiva jos laskareiden välissä olisi aina edes yksi välipäivä, niin ehtisi kunnolla paneutua tehtäviin.

* eos


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* Olen vieraantunut viljavarastoista, koska kaupungissa niitä ei ole. Viljavarastoesimerkki ja -harjoitustehtävä ei ole oppimisen kannalta paras valinta. Tehtävän voisi vaihtaa esimerkiksi väriensekoitusesimerkkiin.

* Harjoitukset olivat hyviä, niitä tekemällä selvisi moni asia. Myös malliratkaisuista sai hyviä tapa- ja tyylivinkkejä.

* Olli on oikein hyvä assari, mutta harjoitukset voisi vetää vähän reippaammalla vauhdilla. Jos yhden kerran pituus on 2*45min, niin harjoitustenhan tulisi päättyä jo varttia vaille, eikö? Nyt monasti varttia vaille oltiin vasta tokaa tehtävää aloittelemassa. Mutta muuten ei valittamista.

* Olli ei huomionut kellon kulkua...

* Harjoitusryhmässä oli mielestäni ajankäyttö huonosti jäsennettyä. Hukka- aikaa oli ja itse harjoitusten tarkastelu alkoi yleensä vasta noin 30-45 min harjoitusten alun jälkeen. Ryhmän pitäjä olisi voinut valmistaa opetustilan (tietokoneen ja videotykin asentaminen) hyvissä ajoissa ennen tunnin alkua ja aikaa olisi muutenkin voinut käyttää tehokkaammin, jotteivät tunnit olisi aina loppuneet 15-20 minuuttia myöhässä.

* Kun muuten oli kamala kiire omaksua asioita, niin harjoituksissa istuminen tuntui välillä melkein ajan haaskaukselta kun oikein mitään ei tapahtunut vaan asioita "käytiin ryhmässä läpi". Tuli sielläkin kyllä muutamia hyviä pointteja esiin.

* Saarela ei osannut vastata oikein mihinkään kysymykseen eikä osannut kunnolla selittää asioita.

* Harjoituksissa käytiin samat asiat moneen kertaan läpi ja aikaa kului melkein aina yli 2 h. Toinen ryhmä oli valmis paljon aikaisemmin.

* Liian vaikeita. Kun ei pääse alkuunkaan ei käteen jää mitään. Vihjeitä tehtävän antoon.

* harjoitukset pitää olla tehtynä ennen tunteja: aloittelija juuttuu kotona jo yksinkertaisiin virheisiin eikä pääse puusta pitkälle. Kun näytetään valmis ja 'hyvä' ratkaisu, kyllähän sen ymmärtää, että tietenkin noinhan se tulee... eli teoria 'helppoa' mutta väännäpä se sitten sinne koneelle.

* luento loppuu 15:45, harjoitukset alkavat 16:15 (ne olisi voineet alkaa heti luennon jälkeen, olisi päässyt puoli tuntia aikaisemmin pois)

* Enemmän henkilökohtaista neuvontaa, aikaa kului turhan paljon alkuhömppään.

* Oli mukavaa, että vetäjä jaksoi kärsivällisesti (ja ystävällisesti) käydä läpi tehtäviä, vaikka paikalle vaivautui välillä vain muutama opisekelija.

* Jotkut harjoitustehtävät olivat niin hankalannäköisiä, että ei viitsinyt edes yrittää tehdä niitä. Oppisi varmaan enemmän, jos tehtävät olisivat siedettäviä (nörtit varmaan selvisivät tehtävistä tuossa aikataulussa, mutta meille tavallisille pulliaisille olivat vähän liikaa.)

* ihan hyvä.