HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
Teija Kujala, 25.01.2001

Opiskelijapalaute kurssista 581326-3 Java-ohjelmointi (syksy 2000), Wikla Arto

Vastausten lukumäärä 98.

KysymysVast.lkmKeskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?953.4
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.364.3
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.543.8
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.944.4
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.574.7
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.604.7
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.454.3
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.444.3
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.814.1
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.924.5
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita424.7
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.564.8
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.363.9
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.363.4
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.894.2
Yhteensä984,2

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.1.

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä.
Kysymyksen 1 vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo.


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* Liian nopea tahti siihen nähden miten paljon tuli uusia asioita. Kurssilla voitaisiin antaa ohjeet miten saisi xEmacsin näkyviin kotikoneelle joko Windowsiin tai Linuxiin verkonvälityksellä.

* massaluennot nyt ei ikinä ole kovin kivoja

* Luentosali oli niin iso, että yleinen hälinä häiritsi eikä luennoitsijan ääni aina kuulunut kunnolla.

* Päärakennuksen sali 1 tuhoaa selän ja mielen!

* Kuuluvuus auditoriossa välillä vähän heikko. Suurin syy yleensä muissa opiskelijoissa

* Laskareissa verkkoyhteys ei ollut kunnossa.

* Päärakennuksen salissa 1 luennoijan ääni ei kuulunut hyvin. Joutui pinnistelemään, että kuuli mitä Wikla sanoi. Asiasta myös huomautettiin, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

* Harjoitusluokassa olisi voinut olla tietokone ja projektori, ettei olisi aina tarvinnut sählätä kalvojen kanssa...

* Svårt att se och höra vad som sades framme vid katedern om man inte fick plats längst framme

* Laskariryhmiä voisi kokoontua keskustassa enemmmänkin kuin yksi kpl, Vallila on kaukana eikä suurella osalla opiskelijoista ole sinne muuten asiaa. Mutta tilat ovat kai kiven alla keskustassa?

* Laskariryhmiä voisi kokoontua keskustassa enemmmänkin kuin yksi kpl, Vallila on kaukana eikä suurella osalla opiskelijoista ole sinne muuten asiaa. Mutta tilat ovat kai kiven alla keskustassa?

* Luennoilla jos opiskelijat pitivät ääntä, oli välillä (harvoin) vaikeata kuulla luennoitsiaa.

* Ei mitään, oikeastaan.

* Joitain laskariryhmiä voisi pitää näin isolla kurssilla myös keskustassa, että ei-käpistelijöiden ei aina tarvitsisi raahautua Vallilaan.

* Kaikki oli ihan kunnossa.

* rajoitettu näkyvyys valkokankaalle salin reunoilta.

* Enpä juuri mitään.

* Iso luentosali aiheutti ajoittaisia ongelmia kuuluvuuden ja näkyvyyden suhteen .

* luentosali liian ahdas

* Epämukavat penkit Päärak. I:ssä

* Lisää laskariryhmiä keskustaan!

* Opetustilat olivat hieman ahtaat, kollektiiviseen tietokoneidenkäyttöön ei ollut mahdollisuutta.

* Vähän heikosti näkyi "kalvot", kun oli niin iso luentosali. Välillä myös luennoitsijan ääni katosi hälinään.

* Eipä juuri mitään... piirtoheitin kärähti, mutta se oli pikemminkin ohjelmanumero ;-)

* päärakennuksen salin huono kuuluvuus...

* Suuren osallistujamäärän takia päärakennuksen isossa luentosalissa laidalla istuneiden oli vaikea nähdä taululle. En tosin tiedä, kuinka tähän ongelmaan voisi tarttua.

* Luentosali 1:sen onnettomat jalkatilat, ja olen 162 cm pitkä! Kuika 2 metriset miehet niistä kärsivätkään!

* Ihan ok.

* Joskus vaikea kuulla, reunoilta ei näe.

* massaluentojen pulmat (edelleen...)

* En mitään.

* Kaikissa laskuharjoitusluokissa ei ole tietokonetta, jolla voitaisiin tarvittaessa demota epäselviä tehtäviä.

* PII:n pöydät olivat erittäin huonot.

* Päärakennuksen sali ei ole paras mahdollinen tila, etenkin äänen kuuluminen tuotti ongelmia.

* opettajan äänen kuuluvuus saisi olla parempi


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* Oppimateriaali O.K. Materiaalissa kerrataan asioita mikä on hyvä asia.

* Oppikirja hyvä.

* hyvä; esimerkit ja päivitykset (uudet esimerkit, joita ei ollut kirjassa) olivat varsinkin hyviä.

* selkeää

* ihan ok

* OK

* Kirja ihan ok, nettisivutkin välttää

* Kirja on hyvä ja selkeä. Esimerkit hyvin konkreettisia ja mieleenpainuvia. Uusi asia erottui niistä hyvin. Tehtävät olivat hauskojakin, vaikka vaativia, kuitenkin mahdollisuuksien rajoissa. Pieni epätarkkuus tehtävänannossa ei häirinnyt, ohjelmia oli kuitenkin mahdollista tehdä monella tapaa.

* kallis kirja (eikä sitä edes olisi tarvinut ostaa)

* Katsonut vain verkossa olevaa monistetta: On hyvä.

* Kirja on hyvä. Se käsittelee olennaisia asioita. Toisaalta aluksi hauskat esimerkit ja tehtävät alkavat jossain vaiheessa tuntua liian useasti kerrotulta vitsiltä.

* Verkkomateriaalin koodinpätkät paikoin epäselvästi kommentoitu tehty / kommentoitu.

* Ok.

* Kirja on tosi hyvä

* Kertakaikkiaan mainio ajatus laittaa kirjasta puuttuvat esimerkit mettiin omalle sivulleen! Jos vielä sen nelikenttä-kuutionkin (public, private ja static) saisi ko. sivulle...

* Bra med ganska tydliga modellexempel

* Oppimateriaali oli huolella valmistettua ja ymmärrettävää. Lisäksi sitä päivätettiin uusilla esimerkeillä (jonotuskone).

* Kirja erittäin hyvä ja selkeä

* Ihan ok.

* liikaa ja liian vaikeita asioita tuli yhdellä kertaa liikaa: osa asioita jää epäselväksi, mikä vaikuttaa muiden asioiden ymmärtämiseen.

* webbimateriaali hyvä juttu

* Ei valittamista. Ei haittaisi käyttää jotain isompaakin Java-kirjaa

* Det är helt OK!

* Enough English materials should be found to cover the whole contents.

* Wiklan kirja on ehkä hauska, mutta varsin epäselvä. Asiat voisi selittää kerran kunnolla, sen sijaan, että ne nyt selitetään huonosti moneen kertaan. Loppujen lopuksi kurssin asiat eivät ole kovin monimutkaisia vaan selkeitä ja yksinkertaisia, kunhan niitä ei vain turhaan mutkisteltaisi.

* Oppimateriaalia oli tarpeeksi, ja se auttoi oppimisessa. Varsinkin harjoitustehtävät olivat havainnollisia.

* ok.

* Aika hyviä. Auttoivat ymmärtämään kun luennolla meni vähän ohi.

* Hyvä kirja ja monipuoliset WWW-sivut.

* 3 ja 4 kappale varsin sekavia, liikaa asiaa liian tiiviissä paketissa

* kirja hyv' ja selke'

* www-materiaali tosi helppotajuista, ei paljoa luentoja kaivannut

* Hyvä oppimateriaali!

* Hyviä, kirja ehkä hiukan sekava (esim.samoja asioita käsitellään monessa kohtaa) -johtuu varmaankin aiheesta?

* Hyvä nettimateriaali.

* WWW-materiaali hyvä

* Selkeä.

* Hyvät.

* Ei moitteen sijaa.

* WWW-materiaali oli hyvä ja kattava.

* Tulostin materiaalin netistä. Mielestäni teksti oli hyvin selkeää ja aloittelijalle sopivaa. Jos jokin kohta tekstissä jäi askarruttamaan, se selvisi usemmiten luennolla.

* Oppimateriaalin saatavuudesta ei opiskelu tällä kurssilla ainakaan kärsi, hyvää palvelua!

* Itse opiskelin ainoastaan webistä löytyvän materiaalin perusteella. Se oli mielestäni hyvin tehty ja varsin riittävä kurssin suorittamiseksi.

* erittäin hyviä. Hyvä juttu että materiaali löytyy myös netistä, ettei tarvinnut ostaa kallista kirjaa.

* Kirja on hyvä ja selkeä!

* Todella laadukasta tavaraa, enemmän olisin ehkä toivonut Windows:iin liittyen ohjeita eikä vain Linuxiin... Muutoin loistava!

* Edelleen kiva kun materiaali löytyi netistä. Hyvä materiaali.

* hyvät

* joistalin aiheista olisi voinut olla enemmän valaisevia esimerkkejä

* Hyvä ja hyödyllinen.

* Oppimateriaali oli aika hyvää

* Kirja oli ihan hyvää luettavaa ja kurssin kotisivut auttoivat vielä lisäksi kokeeseen lukiessa.

* Oikein hyvä....niinkuin kaikki tietävät...

* voisi olla selkeämpi materiaali, enemmän esimerkkejä dos-käyttäjille voisi olla kirjalliset ohjeet classpath-muuttujista

* Luentomateriaali oli hyvä ja aika selkeä! Uutena tulleet esimerkit selventivät asiaa hyvin. Ehkä jotkut esimerkit kaipaisivat vielä uudet versiot.

* Hyvää ja riittävästi

* Hyvä kirjallinen materiaali, ilmaiseksi vielä..

* Materiaali oli hyvä!

* Kiva kun oppimateriaali löytyy netistä! Kirjakaupat nyhtävät ihan riittävästi rahaa jo lukiolaisilta...

* asiallista, keskittyy olennaiseen


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* Luennot.

* Luennoitsija/laskarinpitäjä

* Motivoitunut opettaja ja hyvä ilmapiiri.

* ohjelmointitaitojen kehittyminen

* Luennoitsija

* mahdolliset 2ov

* Ehdottomasti Wikla itse! Luennot olivat ilman muuta mieleenpainivia ja kurssin parasta antia. Kiitos Arto!

* rentous

* Pedagogiikka.

* Se, että mielestäni opin olio- ja Java- ohjelmoimaan!!!

* Olio-ohjelmoinnin monipuolinen käsittely.

* Jos kohta Alku- ja Tossueläin -luokilla ei olekaan juuri tekemistä "tosielämän" kanssa, niin ainakin ne olivat inspiroivia. Niitä todellakin oli hauska tehdä.

* Intressant material och motiverad lärare

* Kurssi oli kokonaisuutena hyvä. Jos jotain yksittäistä pitää poimia, niin parasta on ehkä se, että kaikki asiat käytiin läpi niin, että ne todella ymmärtää, eikä vain opeteltu ulkoa pitkiä pätkiä koodia.

* Luennoitsijan hauskat&hellyyttävät esimerkit (asiat inhimillistyivät tai oikeastaan eläimellistyivät niiden kautta huomattavasti)

* Luennoitsijan hauskat&hellyyttävät esimerkit (asiat inhimillistyivät tai oikeastaan eläimellistyivät niiden kautta huomattavasti)

* Tehtävien tekeminen, sillä siinä oppi varsinaisesti käyttämään luennoilla oppimaansa asiaa.

* Luennoitsijan rento ote opetukseen.

* Luennot?

* Meeting once a week. Give us enough time to read materials.

* Laskarit.

* Itse kurssin aihepiiri.

*

* Laskaritehtävät välillä inspiroivia.

* Ohjelmointi, oppiminen.

* luennoitsija, uuden oppiminen

* Harjoitukset

* Sain uutta tietoa

* Wikla! :)

* Luennoitsija ja aihe...

* tossueläimet

* Erittäin hyvä opettaja - mielestäni yksi parhaista, joita olen yliopistossa kuunnellut (ja kahdeksannen vuoden opiskelijana olen sentään ehtinyt kokeilla kaikenlaista). Vaikka asia oli (ainakin minulle) melko vaikea, opettaja osasi selittää sen ymmärrettävästi ja suhtautui positiivisesti opiskelijoiden kysymyksiin. Lisää tällaista!

* Luennoija, joka osaa motivoida sekä selittää vaikeatkin asiat, ainakin yleensä. Mikäli näin ei tapahtunut, asiat selvisivät viimeistään laskareissa.

* Luennot olivat kiinnostavia ja opettavaisia.

* Luennoitsija! Ei voi muuta sanoa kun suurkiitos tästäkin kurssista! Huumori todella piristää meidän kuuntelijoiden päivää rutkasti, ja erityiskiitos ihanan eläimellisistä esimerkeistä!

* Hyvä luennoitsija, mielenkiintoinen aine

* Oppi lisää uutta Javasta.

* TOSSUELÄIN!

* Kurssilla oli hyvä ilmapiiri ja luennoilla kävi mielellään.

* laskarit

* Hyvä luennoitsija! Oppi jopa hieman ohjelmoimaan.

* Tällä kurssilla ei aliarvioitu opiskelijoita....

* Hyvä opettaja ja luentomateriaalit.

* Hyvä, rento, mukaansatempaava ja osaava opettaja.. Eipä olisi uskonut, että 'vanhakin' voi vielä oppia ohjelmoimaan :)

* Hyvä opetuksen taso luennoilla.

* Vaikka harjoitustyöt olivat työläitä niistä oppi paljon. Melkein joka viikko ei ehtinyt tekemään kaikki tehtäviä, joten niiden määrä oli aika suuri.

* Luennoitsija. Wikla ROXX! =)

* ilahduttavaa kuunnella opettajaa, joka tietää mitä asiasta on järkevää opettaa ja pystyy esittämään asian mielenkiintoisesti.


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* Liiaan isot harjoitustyöt.

* Opetus ja harjoitustehtävät olivat keskenään eri vaikeustasolla, tehtävät olivat huomattavasti vaikeampia suhteessa opetettuun asiaan.

* Satunnainen sekavuus.

* Ehkä vähän liikaa asiaa ängetty yhteen - joudutaan etenemään liian nopeasti ja kaikkea ei ehdi omaksua.

* koko

* ???

* Luennoitsija gonahti loppuunpäin aina vain enemmän

* Kurssi vei kohtuuttomasti aikaa. Tehtäviin olisi voinut käyttää vaikka koko viikon, jotta olisi saanut kaikki toimimaan. Toimimaton ohjelma ei paljon opeta. Palkintona ajankäytöstä on kuitenkin asioiden hyvä ymmärtämys

* piirtoheittimen polttimo

* Luennoitsijan hintelä ääni. Supisijaryhmät, joita oli tosin vähemmän kuin kursseilla yleensä.

* Ei niitä käytännössä ollut.

* Laskuharjoituksissa työn parhaiten tehnyt joutuu myös esittämään ryhmän vastauksen, muut vain siivestävät.

* Vaikkei kurssilla periaatteessa tarvinnutkaan lähtökohdaksi muuta kuin Oh.perusteet -kurssin tiedot, ei tämä käytännössä ainakaan pitänyt paikkaansa. Ennen täysin tietokonetta käyttämätön henkilö ei millään voi tietää, miten tiedostoja rakennellaan, tiesipä sitä sitten Javasta miten paljon hyvänsä. Useaan otteeseen tuli kaivattua "Kädestä pitäen" -ohjeita emacsin käyttöön. Vaikka kyllähän sitä kokeilemallakin oppii...

* Läraren brydde sig inte om att svara på frågor som för honom verkade enkla, "dumma" frågor. Kurschemat var för pressat för att en elev som aldrig programmerat föut med rimlig arbetsmängd kunde hänga med.

* Vaikeus henkilöille, ketkä eivät ole pahemmin olleet tekemisissä tietokoneiden tai ohjelmoinnin kanssa.

* Vaikeat asiat.

* ehkä hivenen suuri etenemisnopeus välillä

* Ei tarpeeksi syvennytty GUIin

* Det verkade vara lite ont om tid med tanke på materialet. Kursen framskred tidvis med otroligt fort.

* Oppilaiden aktivointi. esim. itse en juurikaan tehnyt mitään, mikä varmasti näkyy numerossa. Esim. järjestetyt koodausajat, jossa opiskelijat voivat kysellä toisiltaan ja assareilta olisi hyvä olla olemassa laskarien lisänä.

* Cann't find enough study materials to finish the exercises effectively

* Wiklan kirja.

* lyhyys ja nopeus.

* Vaikeiden asioiden käsittely liian nopeasti.

* harjoitukset liian työläitä, usein aikaa kuluu enemmän pilkunviilaukseen kuin itse tehtävässä haetun asian ymmärtämiseen. esimerkit voisivat olla paljon yksinkertiaisempia jolloin sitä ehkä keskittyisi oleelliseen. harjoitusryhmissäkääm ei juuri kunnolla keritä kahdessa tunnissa käsittelemään kaikkia tehtäviä... ei oo mitään järkeä tollaisessa!!!

* Vie paljon aikaa...

* Ihmispaljous.

* Se, että tajusin liian vähän. Mutta se ei nyt ole muiden kuin oma syyni.

* Suuri opiskelijamäärä.

* Välillä mentiin aika lujaa eteenpäin, ettei asioihin oikein ehtinyt paneutua. Mutta ehkä se on pikemminkin oma kuin kurssin heikkous.

* Ajanpuute.

* Kokeen järjestäminen konseptille kirjoittaen...tosin parempaakaan ehdotusta en keksi!

* Asiat (vaikeat!) käytiin aikapuutteen takia turhan nopeasti läpi.

* Kiire.

* En osaa sanoa.

* Luennot tuntuivat joskus olevan liian myöhään ja kaikkia esimerkkejä ei olisi tarvinnut simuloida.

* Jossain vaiheessa (liian myöhään) tajusin, että en enää ole ollut hetkeen "mukana"... ehkä olisi pitänyt vielä voimakkaammin painottaa sen oman työnteon tärkeyttä koko kurssin läpi. Kurssi oli kuitenkin niin lyhyt, että töitä olisi pitänyt tehdä koko ajan.... Vaikka oma vikanihan se onkin, että en töitä tehnyt...

* Kurssi olisi voinut olla pidempi ja käydä enemmän graafista puolta.

* Asiaa kuitenkin aika paljon ja oli pakko mennä eteenpäin, vaikka välillä olisi toivonut enemmän kertausta.

* ...mutta heidän kurssia varten tarvitsemaansa aikaa aliarvioitiin! Jos tämän lisäksi halusi opiskella muutakin, sai painaa niska limassa. Oikeen antoisa kurssi, jos ei lukisi mitään muuta!

* Perusteet kurssin koe oli sopivan helppo ja sopivan vaikea. Tämä jälkimmäinen koe, ainakin sen viimeinen tehtävä olikin sitten jo todella vaikea :(

* Tiiviisti uutta asiaa, etenkin grafisen käyttöliittymän luonti olisi ollut hienoa ehtiä käydä läpi.

* Kurssissa oli todella paljon asiaa, melko lyhyessä ajassa omaksuttavaksi.


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* Yksi "harjoitustyökerta" voisi olla kestoltaan 2 viikkoa. 1. viikolla olisi harjoitustöistä ns. välinäyttö. Tällä tavoin opiskelijat voisivat sisäistää paremmin tehtävien logiikkaa ja ratkaisemisrutiinin. Tehtävien annossa voisi olla laajemmin ja selkeämmin kerrottuna tehtävien vaatiman logiikan. Tämä auttaisi tehtävän ratkaisijaa lähestymään tehtävää ja sen ratkaisutapaa.

* Ehkä ohjelmoinninperusteista, joka varsinkin alkupuolella eteni aika hitaasti (esim. kaksi luentoa for-lauseesta...) voisi nipistää yhden luentoviikon tälle kursille. Uutta asiaa tulee nyt niin paljon kerralla.

* joidenkin laskaritehtävien tehtävänannot olivat vähän liiankin väljiä. Esim viimeisten laskareiden syöttö ja lue olioidihin haluttu toiminnallisuus jäi hieman epäselväksi

* ???

* Luentoaikoja voisi muuttaa, ei oikein jaksa kuunnella enää neljästä kuuteen pimeänä syysiltana. Vaikka eihän se meikäläistä haittaa, kun oon niin pro.

* Kääntäjän ja tulkin antamia virheilmoituksia voisi apuvinkkeineen kerätä jonnekin.

* eteenpäin

* RepcoBrabham-"punaviini"-esimerkki: Oli tarpeellinen abstraktin luokan lisäys. Sen jälkeinen näkyvyysalueiden testiohjelmien esittely oli surkeahkoa.

* ?

* En osaa sanoa

* Laskareita tehdessä tapahtuu usein, että jämähtää omaan - virheelliseen - ajatukseensa, eikä millään pääse siitä irti. Muun muassa tämän vuoksi on niin kehittävää tehdä laskareita yhdessä jonkun kanssa. Valitettavasti se tuppaa olemaan kovin vaikeaa, kun ei tunne kurssilta muita kuin itsensä. Tokihan itse kukin voisi esimerkiksi luentojen väliajoilla käydä kysymässä kaikilta lähiympäristön tyypeiltä, josko he haluaisivat tehdä yhdessä laskareita, mutta ehkä sittenkin yleinen "Tehdään yhdessä laskareita" -ryhmä, jolle olisi varattu tietty aika ja paikka, voisi saavuttaa arvaamattoman suosion...

* Flera föreläsningstimmar

* Mielestäni graafisten käyttöliittymien tekemistä ja sovelmia olisi voitu käydä hieman enemmän. Tosin yksi luentohan on vielä jäljellä...

* En osaa vastata. :)

* yksinkerteisia ja lyhyitä esimerkkejä lisää.

* ...

* Det skulle nästan nödvändigtvis behöva finnas någon form av möjlighet till hjälp med övningarna. T.ex en tid på måndag(tidigt) så att också de som har räkneövning på måndag skulle kunna få råd. Alla de timmar som gått åt till att hitta små självklara fel är mycket dyrbara...... man hinner inte med något annat.

* Kts. kohta 13.

* Joku muu voisi välillä luennoida kurssia. Muuten eivät uudet tuulet pääse kurssille millään.

* ex tempore-harjoituksilla. enemmän voisi olla graafisen käyttöliittymän asioita.

* Miettimällä voitaisiinko joitain asioita käsitellä pidempään ja toisia nopeammin. Esim. periytyminen meni vähän liian nopeasti kun taas esim. taulukoita (vaikkakin edellisen kurssin puolella) käsiteltiin turhan pitkään.

* Kokeet voisi toteuttaa "open books" -menetelmällä eli kirjoja saisi käyttää kokeissa. Monissa ulkomaisissa yliopistoissa toimitaan näin.

* Tietokoneiden käyttöä laskuharjoituksiin.

* Pienempi luentoryhmä!

* Ei tule mitään mieleen. Kurssi oli oikein hyvä.

* Kokeen suorittaminen koneella olisi hienoa, mutta resurssit siihen eivät ihan taida riittää, vai? Toinen hieno uudistus olisi netissä toimiva tehtävien tarkastus, jolloin ei joka kerta kun tehtäviä on tehnyt ja osannut tarvitsisi raahautua Vallilaan asti!

* Pari luentoa lisää, vaikka ohj.per. -kurssista.

* Voisi soveltaa harjoitustehtäviin samaa systeemiä kuin TKKlla vastaavalla kurssilla (tehtävät lähetetään jonnekin, ja ne tarkastetaan koneellisesti tai jotain sinne päin) Siis olennaisesti laskareissa on tylsää olla, jos on tehnyt tehtävät suurin piirtein oikein ja kukaan ei tule sinne, jos ei ole tehnyt tehtäviä, koska ei saa pisteitä.

* Ehkä tuli mieleen, että näitä API-esimerkkejä ja välineitä olisi voinut käydä läpi enemmänkin jos olisi ollut aikaa? Kun ohjelmoinnin perusteissa käytiin asioita välillä TODELLA perusteellisesti läpi, tällä kurssilla taas tuli kiireinen vaikutelma asioiden paljouteen nähden. Tentti taas oli hyvä ja ihan riittävän pitkä. 4:ää tämmöistä kysymystä ei olisi ehtinyt, kuten kävi ohj. perusteiden megapitkässä tentissä. Jos näitä essee -tyyppisiä kysymyksiä pitää olla niin tämäntapaiset kysymykset (edes osittain "soveltavat") on ihan OK. Tosin vastauksista tuli väkisin pitkähköjä.

* En osaa sanoa.

* Kurssi oli jo tällaisenaan ihan hyvä. En nyt keksi mitään olennaista kehitettävää.

* Voisi olla myös helppoja laskareita

* Joko: jaetaan sama tietomäärä laajemmalle aikajaksolle, niin että muutakin ehtii samalla Tai: kerrotaan kurssin alussa, että etenkin vasta- alkajat varautukoot, että tämä kurssi ei vapaa- aikaa jätä tai vähentäkää muita opintojanne!

* Ottamalla viikon verran pois ohjelmoinnin perusteista ja siirtämällä sama aika (pari luentoa lisää) java-kurssille. Tuli sen verran paljon uutta asiaa loppukurssista.

* Jos mahdollista, niin harjoituksia vähemmäksi ja kurssin kesto (ajallisesti!) pidemmäksi.

* Lisää kotitehtäviä! Ei tuota opi kun tekemällä.


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* Välinäyttö harjoitustöistä olisi kova sana!

* Janka rulez

* Motivoitunut, innostava ja asiansa osaava assari. Selitti myös teoriaa, mikä oli hyvä.

* Muutama harjoitus oli hieman vajaa, ts. ei kerrottu selvästi mitä haluttiin

* Teemu selvisi tehtävästään ihan mukavasti ja sai ryhmäänsä hyvän suht rennon ilmapiirin.

* ei lisättävää

* Tuli käydyksi useammassa kuin yhdessä ryhmässä. Oli hyvä, että sai vaihtaa. Tehtävien aihepiiri OK. Mutta liikaa matemaattisia nippeleitä ja random()- ja looppi-kikkailuja. Asia, kuten periytyminen, rajapinta jäi hämärän peittoon. Tehtävät eivät vielä yllä sille erittäin hyvälle pedagogiselle tasolle, mitä moniste ja luennointi edustivat.

* Välillä Jaana Heinolla on hiukan liian voimakas tapa ilmaista itseään ainakin uutisryhmissä...

* Olisipa ollut mukavaa, jos torstaillekin olisi ollut olemassa oma harjoitusryhmänsä. Tai edes perjantaille pari ryhmää lisää. Kun tuo alkuviikko tuppaa muutenkin olemaan aika täynnä kaikenlaista, niin harjoituksiin ei alkuviikosta aina pääse - mikä taas on hyvinkin kohtalokasta, sillä niitä harjoituspisteitä todella tarvitsee.

* Mukava nähdä, kuinka Ohjelmoinnin perusteet -kurssin ensimmäisten laskareiden ujosta pojasta kehittyi itsevarma laskareiden pitäjä, joka loppua kohti kertoili myös vitsejä yms.

* Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. Harjoitukset sopivan työläitä, tosin voi olla liian työläitä henkilöille, joilla ei ole yhtään kokemusta ohjelmoinnista.

* Harjoitukset olivat paikoitelle liian työläitä: melkein pitäisi saada lisä opintoviikko jo pelkistä laskareista.

* ...

* Bättre assistent skulle det inte ha kunnat vara, men det skulle ha varit bra att ha tillgång till en dator på övningarna (vi hade det på programeringens grunder kursen och det hjälpte en att förstå när assistenten i prktiken visade och förklarde.... nu var det inte alls lika lätt att uppfatta och förstå förklaringarna.

* Lisää palkkaa heille (ei, en ole Jaana :)

* Turjo Tuohoniemi on loistava tyyppi ja loistava laskarinpitäjä. Laskarit olivat todella hyödyllisiä. Muuten harjoitukset olisivat voineet olla hiukan paremmin suunniteltuja. Osa tehtävänannoista jäi epäselviksi ja osa tehtävistä oli täysin älyttömiä. Olisi myös ollut kiva nähdä joku todellisuudessa oikeasti hyödyllinenkin olio tossueläinten ja supertankkereiden lisäksi.

* Kaikkein tärkein asia kurssissa. Ainut tapa todella oppia.

* Vähän kannustavampi saisi olla. Siis ei mitään "mitä sä nyt oot tässä ajatellu" kommentteja.

* Ajoittain liiankin vähän osanottajia, jolloin tehtävien tekeminen ryhmissä oli mahdotonta.

* Mostly we did not discuss about Java skills but about some algorithms. So almost everything I know about Java now, I had to find out alone. (I don't speak Finnish, but maybe the lessons could have helped this problem.) The excercices were quite slow, and so quite boring.

* Harjoitustehtävät työläitä!

* harjoitukset oli usenmiten vähän liian aikaavieviä.

* Hiukan taisi jännittää harjoitusryhmän pitäjää. Mutta toisaalta sehän kuuluu asiaan.

* Periytymisestä ja rajapinnoista olisi voinut olla enemmänkin harjoituksia.

* Ryhmän pitäjä oli hyvä selittämään ratkaisujen logiikkaa, ja harjoitustehtävien kautta aukesi usein uusia näkökulmia luennolla opittuihin asioihin. Tehtävät olivat tosin melko vaikeita ja veivät paljon aikaa, mutta sekin oli varmaan enemmän omien puutteiden syytä.

* Harjoituksissa käyminen tuntuu hyödyttömältä, jos tehtävät on saanut tehtyä. Pisteet ovat silloin ainoa houkutin! Tähänhän voisi kehittää jonkin internet tehtäväntarkastajan kuten TKK:llakin!

* Useampi ryhmä voisi kokoontua keskustassa?

* en ehättänyt laskareihin

* Harjoitusten pitäjä osaa asiansa.

* Ryhmän pitäjä osasi kyllä asiansa, mutta aika usein juututtiin johonkin yksittäiseen asiaan ja harjoitukset venyivät silloin liian pitkään. Harjoituksen pitäjästä sai toisinaan hieman epävarman kuvan, vaikka asiat tulivatkin hyvin selitetyksi.

* Jaana on erittäin pätevä ja osaa selittää asiat niin, että tyhmempikin ymmärtää.

* Oli hyvä, kun Jaana esitti harjoitusten ulkopuolisiakin asioita!!

* Periytymiseen liittyviä harjoituksia olisi saanut olla enemmän, vaikkapa jokin sellainen konstruktoreilla kikkaileva juttu, niin että olisi seljennyt, kuinka milloinkin mitäkin kutsutaan.

* Hyvin toiminut ryhmä. Pelkillä luennoilla istuminen ei tosiaankaan olisi riittänyt ainakaan minulle.

* Jaana hoiti homman todella hyvin!! Hän kertoi monista asioista lisää, syvensi ja kertasi luennolla opittua.