HELSINGIN YLIOPISTO - TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOS
Opiskelijapalaute, kevät 1999
24.5.1999 Teija Kujala

581258-1 Johdatus ohjelmointiin
Luennoija Wikla Arto

Vastausten lukumäärä 50

Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.49   4.1
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.50   3.7
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.49   4.0
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.49   4.1
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.47   4.3
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.47   4.6
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.47   4.1
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.47   4.0
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.47   4.2
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.50   4.5
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita49   4.1
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.50   4.2
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.44   3.9
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.43   3.7
Yhteensä 47.7   4.1

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.0.


Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?49   3.4

Vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo


Kysymys 16 Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.

Ohjaaja Vast.lkm   Keskiarvo
Mrozinski Joanna14     3.9
Tuominen Antti14     4.8
Valtakari Kasper10     4.5
Wikla Arto12     4.7
Yhteensä 50    4.5

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* Ei puutteita.

* Enpä mitään merkittävää.

* Laskareissa olisi hyvä olla tietokoneet. Laskarien mallivastaukset voitaisiin jakaa jo laskareissa, jotta niistä voitaisiin seurata.

* Noh, videotykkejä & sylimikroja olisi ollut hauska riittää vaikka kaikkiinkin laskareihin - kohtuullisen hyvin tosin tunnuttiin pärjäävän ilmankin.

* Videotykki ideana tosi jees, MUTTA sen kuvan laatu voisi olla aavistuksen parempi (lue: tarkempi), vai onko vika omissa simmuissa?

* Ei merkittäviä puutteita

* Auditorio on liian pimeä, piirtoheitin on masentava

* Luentosalin valoisuus on ongelma. Jos on pimeää, nukuttaa ja jos on valoisaa, heijastukset eivät näy kunnolla.

* Luentosalissa liian hämärää, alkoi väsyttää

* vaikea pysyä hereillä luennoilla kun on niin pimeää

* Tkt laitoksen sijainti...

* Oli ihan hyvät puitteet.

* enpä kummempia

* Ulkoiset puitteet olivat kohdallaan!!

* Enpä erityisesti mitään, (paitsi että luentosalin piirtoheitinkynät saisivat olla parempia - terävämpiä ja täysiä!).

* en käynyt luennoilla, joten en kommentoi.

* Kaikissa laskareissa pitäisi olla mahdollisuus tehtävien demoamiseen PC:llä

* kahvitarjoilu puuttui

* olisi tietysti parempi, jos kaikissa harjoitusryhmissa olisi kaytossa tietokone vastausten esittamiseen, niin ei tarvitsisi niiden kavojen kanssa leikkia ja vastausten testaus olisi paremmalla tolalla

* palvelija puuttui

* Luentosalin valaistus on todellakin sellainen että motivaatiosta huolimatta pilkkiminen on tosiasia lähes joka luentokerralla. Ilman automaatin kamalan makuista capuccinoa ei hereillä voi pysyä

* Laskuharjoituksissa olisi voinut aloittaa jo aikaisemmin päätteen käytön.

* en mitään

* nil

* Luentosalissa oli usein liian pimeää..


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* Kaikki opiimateriaali oli loistavaa.

* Erityisen hyvä asia oli se, että kurssimateriaali löytyi myös netistä. Myös laskarimonisteiden kielellinen muoto oli piristävä (vitsit, kuten hippikommuuni).

* Hyvin saatavilaa ja materiaali on ymmärrettävää.

* Nettimateriaali, johon kirjakin käsittääkseni pohjautuu, oli pääasiassa selkeää, mutta esimerkiksi osa termeistä oli määritelty niin, ettei niistä saanut yhtään mitään irti ('konekieli' hyvänä esimerkkinä). Käsitteet sinänsä on varmasti "oikein", mutta se ei paljon lohduta, jos itse asia ei laisinkaan selvene. Minua suuresti ärsyttävät edelleen kommentit "tätä ei tarvitse vielä ymmärtää". Jos kerran näin, niin miksi pikku-opiskelijoiden akaan oppimista helpota. Laskaritehtävät olivat lähes poikkeuksetta sellaisia, että niistä tunsi jotain oppivansa.

* Verkkomateriaali osoittautui erinomaisen käteväksi, etenkin mikrolla laskareita tehdessä. Mukava olisi lukea samasta lähteestä vaikkapa sovelmista ja javan valmiskalustosta enemmänkin; ohjelmoinnin peruskurssin aihepiiristä menisi kuitenkin ohi.

* Verkkomateriaalissa oli vähän vaikea liikkua ja löytää tarvitsemaansa, laskaritehtäviä tehdessä kirja tietokoneen vieressä hakkasi verkkomateriaalin käytön.

* Kirjassa oli alkupäässä tarpeeksi esimerkkejä, mutta loppupuolella, kun asiat muutenkin vaikeutuivat olisi konkreettisia esimerkkejä voinut olla enemmän.

* Veppi-mazku ei tulostettuna ole kovin kateva ratkaisu: hirveä pumaska paperia ilman sivu- numerointia & hakemistoa. Muuten EHDOTTOMAN toimiva ratkaisu, kiitos siitä. Kirja kovin, kovin hintava.

* Kirja noudattaa ehkä liiankin pitkälti luentoaineistoa, tukimateriaalina voisi painottaa muita Java kirjoja

* Selkeä

* Kirjaa en käyttänyt lainkaan. WWW- materiaali on mielestäni erittäin korkeatasoista.

* www-materiaali on hyvä

* Kirja on ollut selkeä, vaikka aloittelijalta se vaatii paljon keskittymistä.

* Kirja oli hyvä, mutta englanninkielisiä termejä saisi olla enemmän käytössä.

* webbimateriaali oli hyvä olla olemassa

* erinomaiset

* Ihan jees

* Monistenippu olisi kiva, kun kirjaa en halua ostaa.

* Materiaali oli hyvä

* nettimateriaali hyvä

* Verkossa - jess!

* Webbimateriaali erinomainen (kuten kirjankin).

* Joka laskariryhmällä olisi tullut olla mahdollisuus videotykin käyttöön.

* Kenties esimerkkejä voisi olla jopa enemmän.

* Kirja oli hyvä olemassa. Mutta loppupuolella asiat oli selitetty hieman epäselvästi, ettei vasta-alkaja oikein asiasta saanut selvää käsitystä!

* WWW-matsku toimii erinomaisesti luentojen kanssa käytettynä, yksin opettelu vaatiikin jo vähän työtä.

* WWW -materiaali oli mukavasti saatavilla ja esitetyt asiat olivat selkeästi jäsenneltyjä. Kokonaisuus oli toimiva.

* Olisin toivonut lisää esimerkkejä

* Harjoitusmonisteet ovat varsin erinomaiset, ehkäpä yhteenveto tai hakemisto termeistä ja käsitteistä olisi nannaa. (En ole nähnyt kirjaa.)

* kirja oli ihan ok. iloinen asia oli, että luentomateriaali oli saatavilla verkosta, joten kirjaa ei olisi ollut pakko ostaa.

* mycket bra bok

* Kirja = webbimateriaali ei aloittelijalle riitä

* kirja kului kun reputti syksyllä

* selkeaa ja erityisesti netista loytyva materiaali oli hyva idea

* erittäin hyvät

* aivoihin takomis laite

* Kirja on hyvä. Etenkin Wiklan teoksen alkupuoli on hyvä ja perusteellinen esitys aiheesta, loppua kohti esityksestä tulee hieman yleisempi ja sitä myötä lukijaltakin vaaditaan enemmän. Toimii varmasti hyvänä hakuteoksena jatkossa.

* Hyvä.

* hyvä

* Kirja ok.

* The course material was fairly good, although the more difficult points later in the course had poor examples. To show clearly how a particular idea is handled a complete program should be shown - not bits of programs.

* Hyvää oli,että materiaali löytyi verkosta.

* course book quite good for english learners but places where it fell out of use, no alternatives reference were suggested. also not enough coppies of it in lib print out were excllent and avvailable in the web in good in time too

* Kirja ulkoasultaan heikonlainen ja jäsentelyltään sekava.. oikean tiedon etsiminen oli vaikeaa. Lisäksi hintaa oli liikaa.


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* Kun oppi tekemään jonkin vaikeamman tehtävän aivan itse alusta loppuun ja vielä toimivan sellaisen.

* Positiivisesti erilainen luennoitsija.

* Tuli oikeasti opittuakin jotain, mistä kiitos laskareille ja niiden vetäjälle. Luennoille kun en kertaakaan ehtinyt.

* Luennoitsija! Usein luennoilla tuli käytyä, vaikka itse asian jo varsinaisesti "osasikin", ihan vain hyvän luennointityylin kuuntelemisen ilosta. Ja varsin usein noilla "turhilla" luentokäynneillä n uusi ohjelmointitekninen oivallus tai ajattelutapa.

* Hupaisat laskaritehtävät

* Hyvä luennoitsija. Luennoilla jaksoi istua, kun Arto osasi pitää mielenkiinnon yllä koko kurssin ajan. Laskareiden pitäjä (Kasper Valtakari) oli myös erittäin hyvä.

* Elkueliö/Tossuelain ohjelmien kohdalla ymmärsi ehkä ymmärtävänsä jotain, ainakin sai aikaan ihan konkreettisia tuloksia (jotka olivat jopa melkein järkeviä :-) ) Eli siis se, että jossain vaiheessa huomaa saaneensa sanahelinältä ja ullostaneesta asiasta luotua itse jotain, jota muille selittäessään joutuu puhumaan ihan samanlaista swahilia kuin arvoisa luennoija itse.

* Haasteelliset laskuharjoitukset, elävä ja innostava luennointitapa

* Luennoitsija

* Se antoi (toivottavasti) riittävät tiedot ohjel- moinnin perusteista ja olio-perustaisista ohjel- mointi kielistä.

* binäärihaku

* Luentojen kattavuus.

* Hyvä ilmapiiri ja innostava opettaja!

* harjoitukset

* Suorittaminen - se on vasta edessä tosin ;P

* Kai siinä jotain oppi.

* Leppoisat luennot

* Hauskat ja vaativat tehtävät, hauskat esimerkit, jne..

* Asiat käytiin kerraten läpi.

* Java-maailman ulottuvuuksien ja laajuuden ymmärtäminen ja hyvä alku ymmärtämiselle

* Harjoitusryhmän vapautunut ilmapiiri ja pirteä luennoitsija.

* Oppi sen mitä kuuluikin

* Opettajan "oliomainen" esiintyminen ja ulosanti. Haastava sisältö.

* hauska luennoija!

* Arto Wikla

* Laskarin vetäjä Antti

* laskarit

* att man verkligen tog allt från början

* Edes jonkinlaisen ohjelmatason saavuttaminen

* opettaja A. Wikla

* harjoitustehtavista saatava ehdottomasti kannustavan suuri pistemaara

* luennoitsija

* Luennot, materiaali, (harjoitukset)

* Kiitokset Wiklalle hyvästä ja miellyttävästä opetuksesta.

* arto wikla

* Luennoitsijan oma innostus ja kyky havainnollistaa asioita.

* Learning a modern computer language.

* luennoitsia, laskarit

* teacher was frank about what he was not sure of and provided help material later explained a bit more on tougher areas in thhe cousre

* Luennot.


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* En löytänyt heikkouksia.

* Vallilan syrjäinen sijainti.

* Laskareiden tehtävät vaativat joskus muutakin osaamista kuin ohjelmointitaitoa. Sivuaineopiskelijana minulla ei voi olettaa olevan hirveästi matemaattista tietoutta

* Kts yllä

* Kova tahti loppupuolella, tylsät simut alkupuolella.

* Harjoitustehtävät olivat välillä turhan vaikeita ja aikaavieviä.

* Em. swahili-tyyppinen kielenkäyttö. Ehkä kirjassa asioita on selitetty paremmin, mutta monisteilla pelatessa meinaa käämit kärähtää! Missä on kaavio- kuvat, missä on selventävät taulukot?! Aivan varmasti uusien termien tarkoitusta voi selvittää kuvilla, tai esim. tekemällä jonkinlaista yhteenvetoa johonkin taulukkoon (tyyliin mitä public, private, protected jne. taas tarkoittikaan ja mitä eroja niillä on toistensa suhteensa.). Ja kyllähän muuten saa opintoviikkojensa eteen han kiitettävästi. Matikan ooveet irtoo kyllä noin viidenneksellä tästä työmäärästä (vaikka ei sekään ihan oikein ole).

* Ei heikkouksia

* Nopea tahti

* Mielestäni jonkinlainen ohjelman suunnittelun osio olisi paikallaan.

* PikkuVarasto

* Laskariryhmien vaativuus. En oppinut niillä tehtävistä niin paljon kuin olisin halunnut. Toisaalta en myös osannut oikein kysyäkään mitä en ymmärrä, enkä oikein aina viitsinyt edes avata suutani, kun en ollenkaan osannut selittää mitä en ymmärrä.

* Jaa... varmaankin larkareiden viemä suuri aikamäärä joka söi muihin kursseihin panostamista.

* harjotussysteemin näennäisvapaaehtoisuus

* Enpä tiedä, tehtävät olivat välillä aika työläitä.

* En nyt keksi mitään tähän hätään. Ehkä se ku luennot oli niin myöhään, ettei meinannu pysyä hereillä.

* alku- ja loppupuolen suurensuuri vaikeusero

* Tavattoman nopea eteneminen ja taitavien ja vasta-alkajien sijoittaminen samoihin ryhmiin. Idea, että taitavat ohjelmoijat auttaisivat vasta-alkajia on hieno, mutta todellisuudessa asia tuntuu olevan toisin. Tai ajatusmaailma on sitten niin eri tasoilla, ettei yhteistö kieltä oikein löydy.

* ehkä graaf.sovelluksia olisi voitu käsitellä enemmän

* Käytännön esimerkkien ja harjoitustehtävien läpikäymiseen suhteellisen niukasti aikaa.

* Harjoitustehtävien tekeminen vei paljon aikaa, toisaalta tehtävien täytyykin olla vaativia. Joskus vain olisi halunut miettiä tehtävää enemmän kuin oli mahdollista.

* liian vähän opintoviikkoja

* kurssin pitäisi käsitellä pelkkää javaa eikä mitään johdatusta tarvita tässä kurssissa.

* Inga räkneövningar på svenska

* Kurssilla on kovat tasoerot, aloittelijoiden vaikea pysyä kyydissä mukana, sillä taso menee kokeineiden mukaan. Kurssista puhutaankin "java"- kurssina, eikä johdatus ohjelmointiin -kurssina.

* vaikeus. liian paljon työtä 4 ovariin

* assarit eivät anna kurssiin kuuluvaa tukiopetusta!!! (meille hitaimmille)

* Ilmapiiri. Pätee laitoksen ulkopuolisen näkökulmasta koko laitoksen opetustarjontaan. Tietotekniikkaan suuntautumaton (ts. ihminen jolle atk ei ole elämäntapa) laitoksen ilmapiiri ei ole kovinkaan kannustava. Kynnys asioiden kysymiseen on huiman korkealla, sillä niillä muutamalla kerralla kun jotain on tullut kysyttyä on vastaus ollut varsin tyly tyyliin: ootko todella noin tyhmä! Ilmapiiri ei siis ole ulkopuoliselle ei-niin-nörtille kovinkaan suotuisa o hyvin hallitsevia, he veivät aika ajoin mielekkyyden aloittelijan opiskelusta

* Kurssin lopussa harpottiin.

* ?

* Laaja kurssi, ajallisesti liian lyhyt. Asiasisällöllisesti opintoviikkoja voisi ansaita 5 (vrt. matematiikan kurssit)

* Some of the more abstarct points later in the course were poorly explained and made to sound more complicated than they were (eg. interfaces). ion to programming. I didn't see any material about how to design or write and efficient program only how to layout the code clearly.

* en huomanut mitään heikkouksia

* mixing Finnish solutions and speakers(the beginning) with english ones in the course exercise group.

* Laskuharjoitukset vaativat liikaa aikaa, usein niihin kului 5-8 tuntiakin.


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* En osaa sanoa.

* Opetusta voisi seurata netin välityksellä vaikka Porthaniasta tai kotoa.

* Monisteen uudelleen selkeämmäksi kirjoittamista voisi harkita (sitten kun uudistetun painoksen aika koittaa). Loppupään asiat ovat aika vaikeita, ellei pakkauksista ja sen sellaisista mitään ennestään tiedä, joten tähän an 'for dummies' -mentaliteettia.

* Toisaalta kurssi katkeaa juuri oikeaan aikaan: kun java-ohjelmoinnin peruskäsitteet on nyt saatu kohtuulliseen hallintaan, on tästä helppo jatkaa itse eteenpäin. Toisaalta kuitenkin olisi hauskaa paneutua kurssin loppuosan asioihin - sovelmien tekoon ja valmiin kaluston (ja siten periytymisen, rajapintaluokkien, polymorfismin ym. vahvojen välineiden) käyttöön - perusteellisemmin jo itse kurssilla. Ehkäpä kurssin voisi pilkkoa kahdeksi osaksi (alkeet ja ei-aivan-alkeet), ostaisivat nykyistä laajemman kokonaisuuden. Vai oltiinko jotain tämän tapaista jo tekemässä?

* Varmaan ihan asiallinen tuo kaavailtu uudistus,että kahtia ja lisää ov:tä.Ja laskarinpitäjä ei voi koskaan olla liian hyvä!

* Eikös tämä ollut viimeinen tällainen kurssi? Että se siitä.

* Jakaa kurssi kahtia, varsinaiseen ohjelmoinnin alkeiskurssiin ja erilliseen Java kurssiin.

* Kurssi on liian vaikea, jos ei ole aikaisempaa ohjelmointikokemusta laisinkaan... Aloittelijoille voisi perustaa vapaaehtoisen ryhmän, jossa puitaisiin aloittelijan näkökulmasta ohjelmointia

* Mielestäni kurssiin voisi lopussa liittää esim pari luentokertaa ohjelman suunnittelusta ja esittää vaikkapa lyhyesti esim. kaavioiden tekoa ohjelmasta. Täytyy kuitenkin muistaa, että kurssin nimi on ohjelmoinnin i liikaa laajentaa ja nälkää täytyy jättää tuleville kursseille ja omaan opiskeluun.

* Korjaamalla em. viat

* Sivuaineopiskelijoille omat laskariryhmänsä, sekä niitä voisi yrittää suunnata aivan aloittelijoille tai jo vähän ohjelmointikokemusta omaaville... jne. Lisäksi kurssille tekee varmasti hyvää sen kahtiajako. Motivaatio kurssiin alkoi hiipua valikokeen jälkeen ja viimeinen tikki tuntui olevan pääsiäisloma, joka katkaisi keskittymisen.

* Vähemmän laskareita tai ei niin laajoja.

* Laskarit täysin vapaaehtoisiksi ja loppukokeet pois paperilta (koneelle tai pois kokonaan ja harjoitustöitä tilalle).

* Työmäärä suuri 4ov kurssiksi, lisää ov:ja ;)

* Ei oo ideoita!

* Jättämällä enemmän aikaa loppuosalle

* Perusohjelmointikurssi (1-2 ov) ja sitten jatkokurssi olio-ohjelmointineen yms.

* Koska kurssilla oli paljon eritasoisia "ohjelmoijia" ym., olisi mukavaa, jos opetusta voisi kohdentaa osaamisen mukaan ja siten tehostaa itsekunkin oppimista.

* Olen ymmärtänyt, että, kurssi tulevaisuudessa jaetaan kahteen osaan, mikä on hyvä.

* keskitytään pelkkään java kieleen ja jätetään johdatusosa tietotekniikan alkeet-kurssille. kurssilla voisi edetä pidemmälle graafisen käyttöliittymän luvattuun maahan.

* Man kunde åtminstone få räkneövningspapprena på svenska

* Pitäisi olla 2 kurssia. Toinen niille, joilla on jo joku toinen ohjelmointikieli hallussa, ja toinen niille, jotka eivät ole _koskaan_ ohjelmoineet. Keskeyttämistilastot ja kurssin uudelleenkävijätilastot puhuvat samaa.

* antaa siitä 6 ov.

* tukiopetus halukkaille

* Jako kahteen osaan: johdatus ohjelmointiin ja johdatus Javaan. Kts ed. vastaus

* Clearer examples with complete programs! Give more time for the exam or better still scrap it completely. In my mind programming is not a skill to be tested under exam conditions.

* null

* run it in english this semester and in Finnish the next one or vice versa avoid unspecific reference to material thhat has multiple links in the web. students surf indefinetely for nothing I would move the very elementary parts about oops to the Intro to Computing so the Java course starts with more matured stuff. This will give time to sudy the harder parts that come towards the end of the course.

* Enemmän opintoviikkoja tai vähemmän asiaa.


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* Laskarinpitäjän energisyys ja auttamishalu ovat mannaa aloitteleville ohjelmoitsijoille.

* Ryhmän ilmapiiri oli miellyttävä ja vetäjä myönsi suoraan, jos jotain ei tiennyt ja lupasi ottaa seuraavaksi kerraksi selvää, mikä hänen kunniakseen mainittakoon.

* Laskareissa käytiin tehtävät tarpeeksi perusteellisesti läpi ja kaikkiin kysymyksiin sai aina hyvän vastauksen.

* Yllättävän harva(?) oli jaksanut/viitsinyt/vaivautunut vääntämään ohjelmista täysin toimivan ratkaisun ja vieläpä tuomaan sen diskillä harjoituksiin. Kyseessähän on kuitenkin tehtävät, joiden idean ymmärtämisen jälkeen loppuunvieminen on vain an kysymys. Kuitenkin ero "ehkä"-toimivan ja itse kokeillun ohjelma välillä voi olla osaamisen kannalta oleellinen. Mutta mitäpä sitä nipottamaan, hyvä näin.

* Voisiko ajatella hieman käytännänläheisempiä esimerkkejä? Se voi tietysti olla vaikeaa, sillä käytännönläheinen tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Itse pidin alkueläin ja tossueläin tehtävistä. Voisiko ajatella, että änlaisen ohjelmiston harjoitus- tehtävänä tietämättä sitä aloittaessaan harjoituksen ja viimeisen harjoituskerran yhtenä tehtävä oli koota tämä ohjelmisto jo tehdyistä ohjelman osista (esim viisi .? Voisi kuvitella, että tämän tehtyään saisi roimasti tsemppiä tulevaan, havaittuaan, että tässähän todella tehtiin jotain toimivaa.

* Harjoituksissa ei opi mitään.

* Ryhmässä oli ihan helppo käydä, vaikka suutaan olikin joskus vaikea saada auki.

* Hyvä juttu

* Ihan jees

* Laskareiden pitäjä (Antti Tuominen) leperteli, kuvottavaa. Ei saisi olla pakko käydä laskareissa.

* Ihan jees.

* Kaikki ryhmät, missä kävin olivat ok!

* - (tyhjä ei miinus-merkki)

* Harjoitusten pitäjä osasi asennoitua vasta-alkajankin tasolle eikä ollut ylimielinen ns. tyhmille kysymyksille!!!

* välillä harjoitustehtävien ymmärtäminen hankalaa, kysyttävät asiat voisi ilmaista selvimmin

* Pitkähköjen tehtävien huolellinen läpikäyminen mahdotonta. Vähän aikaa keskittyä "omiin" ongelma-alueisiin.

* Harjoitustehtävien vapaaehtoisuus on hyvä juttu (tekeminen vei usein paljon aikaa, joskus ei yksinkertaisesti ehtinyt). Siitä huolimatta osallistuin kaikkiin paitsi yhteen - senkin sairauden vuoksi - laskariin.

* olisi voinut alusta saakka olla tietokone ja videotykki käytössä.

* harjoitustehtävät olivat vähän väkisin laaditun kaltaisia. ehkä olisi voinut keksiä mielekkäämpiäkin tehtäviä.

* Harjoitustehtävät vaikeutuivat liian koviksi pähkinöiksi loppupuolella.

* Harjoitustehtävät olivat liian työläitä. Koneiden käyttöä voisi alussa neuvoa enemmän.

* Harjoitukset kertaa kohden varsinkin lopussa liian pitkiä.

* The exercise time was clearly too short. We never got to cover all exercises completely. Some of the example solutions used material that were not taught in the course. maybe too much simulation and the programming needed to handle some of these exercises overpwered the point to be learnt ie. inheritance.

* Joka harjotus ryhmässä tulisi olla kone ja v-tykki

* comment above about language actually apply here comments used to explain java programs were well understood and translation of material from finnish to englisnh was superb! However so muny methods were used some o"ver" overloaeded sample solution it becomes hard to follow which one to call and when especially for those who have not even yet grasped the idea of "overrloading methods"

* Tehtävät liian laajoja jotta niitä osaamaton opiskelija ehtisi ratkaisuja ymmärtää.