Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos / 581258-1 Johdatus ohjelmointiin
Copyright © 1997 Arto Wikla. Tämän oppimateriaalin käyttö on sallittu vain yksityishenkilöille opiskelutarkoituksissa. Materiaalin käyttö muihin tarkoituksiin, kuten kaupallisilla tai muilla kursseilla, on kielletty.

581258-1 Johdatus ohjelmointiin: 1. välikoe 28.10.1997

Kirjoita jokaisen vastauspaperisi alkuun kurssin nimi ja kokeen päivämäärä sekä nimesi, syntymäaikasi ja allekirjoituksesi.

Tehtävien ratkaisussa saa käyttää Lue-luokan tarjoamia välineitä.

  1. Selitä täsmällisen tiiviisti käsitteet:
     
          metodin muuttuja
          lause
          lauseke
          parametri
          kuormittaminen
                                                                  (5 pistettä)
    
  2. Tee metodi lueValilta, joka saa parametrina kaksi int-arvoa, jotka ovat halutun syöttöluvun ala- ja yläraja. Metodi pyytää käyttäjältä kokonaislukua ala- ja ylärajan väliltä eikä anna periksi ennekuin käyttäjä ymmärtää antaa oikeankokoisen luvun; arvonaan metodi palauttaa lukemansa luvun, joka siis on ala- ja ylärajan välissä.

    Laadi myös testipääohjelma, joka kyselee testirajoja ja lukee metodin avulla annettujen rajojen väliin kuuluvia lukuja.

                                                                  (5 pistettä)
    

  3. Laadi vuorovaikutteinen sovellus nelikulmioiden pinta-alojen laskemiseen. (Jos nelikulmion sivunpituudet ovat a ja b, pinta-ala on a*b.)

    Ohjelma pyytää sivunpituudet käyttäjältä ja tarkistaa niiden järkevyyden. Ohjelmalla voi yhdellä suorituskerralla laskea useiden nelikulmoiden pinta-alan.

                                                                  (6 pistettä)
    

  4. Yksinkertaisessa radiossa on vain kolme säädintä: päälle/pois-kytkin, voimakkuuden säädin (arvot 0, 1, ..., 9) ja kuunneltavan kanavan valinta (2300.0, ..., 26100.0).

    Laadi luokka Radio radion toteutukseksi. Tietorakenteet pidetään Radio-olion käyttäjältä piilossa, niihin siis pääsee käsiksi vain metodien välityksellä.

    Selitä myös, miten Radio-olioita luodaan ja käytetään? Miten luokan voisi testata?

                                                                  (6 pistettä)