581258-1 Johdatus ohjelmointiin: 1. välikoe 27.10.1998

Kirjoita jokaisen vastauspaperisi alkuun kurssin nimi ja kokeen päivämäärä sekä nimesi, syntymäaikasi ja allekirjoituksesi.

Tehtävien ratkaisussa saa käyttää Lue-luokan tarjoamia välineitä.

  1. Selitä tarkasti
                                                                  (6 pistettä)
    

  2. Tee metodi lueValilta, joka saa parametrina kaksi int-arvoa, jotka ovat halutun syöttöluvun ala- ja yläraja. Metodi pyytää käyttäjältä kokonaislukua ala- ja ylärajan väliltä eikä anna periksi ennekuin käyttäjä ymmärtää antaa kelvollisen luvun; arvonaan metodi palauttaa lukemansa, ala- ja ylärajan välissä olevan luvun. Parametrit pitää voida antaa kummassa järjestyksessä tahansa.
                                                                  (5 pistettä)
    

  3. Laadi vuorovaikutteinen eli keskusteleva sovellus, jolla voi muuntaa rahamääriä Suomen markoista johonkin toiseen valuuttaan (kaava: tulos = kurssi * markkamäärä).

    Ohjelma pyytää ensin valuuttakurssin ja vieraan valuutan nimen. Sen jälkeen sillä voi laskea useita muunnoksia markoista vieraaseen valuuttaan. Ohjelma tarkistaa numeeristen syöttötietojensa järkevyyden ja valittaa virheistä. Tuloksensa ohjelma ilmoittaa selkeästi. Suunnittele ohjelman lopettamisen tapa.

                                                                  (5 pistettä)
    

  4. Virvoitusjuomatehdas valmistaa juomaa kolmesta aineesta: vedestä, väriaineesta ja sokerista. Joka aineelle on oma säiliönsä. Juoman salainen resepti on: 10 yksikköä vettä, 0.5 yksikköä väriainetta, 3.5 yksikköä sokeria. Tällä sekoitussuhteella syntyy 14 yksikköä raikasta virvoitusjuomaa.

    Laadi luokka AgriCola virvoitusjuomatehtaan toteutukseksi. Valmistusainesäiliöiden toteutus pidetään AgriCola-olion käyttäjältä piilossa, niitä pääsee siis täydentämään vain metodien avulla. AgriCola-olion käyttäjä voi valmistaa virvoitusjuomaa kutsumalla metodia
    double teeHerkkuJuomaa(int paljonko).

    Määrittele täsmällisesti tehtaan rakenne, sen konstruktorit ja metodit. Toteuta luokka AgriCola.

    Laadi myös pääohjelma luokkasi testaamiseen.

                                                               (6 pistettä)