581325-0 Ohjelmoinnin perusteet, koe 14.6.2008/AW (Avoin yliopisto)

Kirjoita jokaisen vastauspaperisi alkuun kurssin nimi ja kokeen päivämäärä sekä nimesi, henkilötunnuksesi ja allekirjoituksesi.


  1. Selitä lyhyesti ja selkeästi käsitteet muuttujan tyyppi, parametri, kapselointi, new-ilmaus, toString()-metodi, indeksi.
                                                                                    (18 pistettä)
    
    

  2. Virvoitusjuoma-automaatissa on kaksi säiliötä: vesisäiliö ja makuainesäiliö. Juomaa valmistetaan sekoittamalla yksi osa makuainetta ja yhdeksän osaa vettä.

    Ohjelmoi luokka VirvoitusjuomaAutomaatti virvoitusjuoma-automaatin toteutukseksi. (Konstruktori ja aksessorit tulkitsevat negatiiviset parametrien arvot nollaksi. Säiliöitä ei toteuteta PikkuVarasto-oliona!)

    Laadi myös pääohjelma, joka esittelee ja havainnollistaa VirvoitusjuomaAutomaatti-olioiden käyttöä.

                                                                                    (16 pistettä)
    
    

  3. Toteuta seuraava arvauspeli vuorovaikutteisena eli keskustelevana ohjelmana: Aamuisin ohjelmalle syötetään ensin tasan tuhat onnenlukua missä järjestyksessä milloinkin. Onnenluvut ovat positiivisia kokonaislukuja. Päivän mittaan pelaajat käyvät sitten arvaamassa lukuja. Jos pelaaja onnistuu arvaamaan jonkin luvun, joka oli aamulla syötettyjen lukujen joukossa, ohjelma onnittelee pelaajaa. Jos pelaaja epäonnistuu, ohjelma esittää valittelunsa. Ohjelman suoritus päättyy, kun arvatuksi luvuksi syötetään nolla tai negatiivinen luku. Tällöin ohjelma tulostaa oikeiden ja väärien arvausten määrän. Tehokkuussyistä lukujen hakeminen taulukosta on ohjelmoitava binäärihakua käyttäen.
                                                                                    (16 pistettä)
    
    
Aurinkoista ja lämmintä kesää!