2.2 Tutkimusmenetelmistä
Muutettu viimeksi 1.11.2016
/
Sivu luotu 20.9.2012
(Helkama et al. 3)
Preludi:
Korrelaatio EI ole kausaliteetti!
Katso. ;-)
- Tutkimuksen tavoitteena on johtopäätösten teko, yleistettävä tieto:
- teoreettinen yleistys:
"jäätelön menekki ja hukkumiskuolemat korreloivat vuoden kierrossa"
- perusjoukkoa koskeva yleistys:
"BMW-kuskit ovat useammin kaljupäisiä kuin 2CV-kuskit"
(otoksen perusteella)
- kulttuurinen yleistys:
havainnoidaan toimintaa, päätellään millaisia normeja ja sääntöjä
- Kokeelliset menetelmät – kausaaliyhteyksien etsintä:
- "luonnotieteellinen" lähtökohta: tehdään oletus eli hypoteesi jostakin
syy-seuraus-suhteesta, tehdään koe eli testataan hypoteesia,
koe voi vahvistaa tai kumoata oletuksen (tai ei kumpaakaan,
onko tällöin kyse oletuksen vai kokeen virheellisyydestä?)
- Popper 1963: Koe ei voi koskaan todistaa hypoteesia,
se voi vain falsifioida hypoteesin.
- laboratoriokoe
- hypoteesi ("turhautuminen tekee aggressiivikseksi")
- koeryhmä ~ vertailuryhmä
- koeryhmää manipuloidaan, vertailuryhmää ei
("turhautetaan ~ ei turhauteta")
- koemuuttuja eli riippumaton muuttuja – ajateltu syy
("turhautumisen määrä")
- riippuva muuttuja – ajateltu seuraus
("aggressiivisuuden määrä")
- koeryhmässä siis koemuuttujaa manipuloidaan, vertailuryhmässä ei
- miten riippuva muuttuja käyttäytyy?
- miten muuttujille asteikko, mitta tai metriikka,
muuttujien operationalisointi
- ryhmien satunnaistaminen oleellista
- ryhmien jäsenten valinta –
"sosiaalipsykologia on tiedettä yhdysvaltalaisista college-opiskelijoista"
;-)
- laboratoriokoe ei ole aivan ongelmaton ja kannattaa taas muistaa,
että korrelaatio ei ole kausaliteetti...,
entä päteekö tulos vain laboratoriossa?
- kenttäkoe
- tutkimusainesto kerätään luonnollisissa tilanteissa, "tosielämässä"
- tilannetta manipuloidaan läsnäolijoiden huomaamatta ja tarkkaillaan,
mitä seuraa
- koemuuttujaa varioidaan suunnitellusti ja tarkkaillaan,
muuttuvatko seuraukset
- koetta toistetaan riittävän monta kertaa
- kokeellinen simulaatio
- tutkittavat tietävät osallistuvansa kokeeseen
- tutkittaville jaetaan esim. roolit ja koetilanne rakennetaan
"luontaisen kaltaiseksi"
- tavallaan siis tutkitaan "larppaajia" ("live action role game")
(esim. eräässä vankilakokeilussa roolit otettiin niin
tosissaan, että koe jouduttiin keskeyttämään ...)
- tutkimus on korrelatiivinen, jos ei yritetäkään päätellä
havaittua korrelaatiota kumpaankaan suuntaan syy-seuraus-suhteeksi
- tutkimus on kvasikokeellinen, kun ei syystä tai toisesta voida
manipuloida koeryhmää, vaan sitä vain sellaisenaan vertaillaan
vertailuryhmään; pakkaa olemaan korrelatiivista
("miten Sandy-myrsky vaikutti punatukkaisiin: verrataan
myrskyn kokeneita punatukkaisia sellaisiin punatukkaisiin,
jotka olivat muualla, mutta myrskyä lukuunottamatta muuten
mahdollisimman samanlaisissa olosuhteissa")
- Otoksesta yleistäminen – survey-tutkimus
- tuttu juttu: esim. puolueiden kannatusmittaukset
- nojaa hyvin vahvasti tilastotieteen menetelmiin ja tekniikoihin
- perusjoukosta poimitaan otos
- otosyksikkö usein on yksilö, mutta se voi olla myös
yhteisö, ryhmä, perhe, yritys, ylioppilasaine, hehkulamppu, yms...
- otoksen tulisi olla edustava
- keinoja edustavuuteen: satunnaisotos, ositettu otanta
- tärkeä ongelma on kato: edustavuutta voi vaikeuttaa joidenkin
ryhmien jättäytyminen kyselyn ulkopuolelle
(kerettiläinen minä: taitaapa olla niin, että "kyselyihin
kielteisesti suhtautuvat" ovat aliedustettuja kaikissa
kyselytytkimuksissa!:-)
- tiedot kerätään haastatteluin, puhelimitse, kirjeitse, netitse, ...
- jos otos on edustava, siitä voidaan päätellä perusjoukon ominaisuuksia
(kerettiläinen minä: vai päätelläänkö otoksen edustavuus siitä, että
perusjoukossa tutkijan ennakko-odotusten arvellaan pätevän?:-)
- suhteellisten osuuksien lisäksi asioiden yhteyksiä yleensä voidaan
päätellä vain korrelatiivisesti (vaikka esim. vallankin toimittajat
ja "tavallinen kansa" silloin tällöin näyttävät osaavan päätellä
myös syy-yhteyksiä...)
- Rakenteen kuvaus
- tavoitteena ei yleistys vaan yritys jäsentää ja selittää
kohteen rakennetta ja olemusta
- aineisto voidaan hankkia kyselyillä, haastatteluilla, testeillä,
ääninauhoituksin, videoinnein, ...
- voi olla korrelatiivista, mutta myös luokittelevaa, merkityksiä
etsivää, ...
- persoonallisuustutkimus itsearviointilomakkein
- asennetutkimuksessa esitetään joukko väittämiä
ja vastaaja arvioi, miten samaa mieltä hän on,
"vastaa asteikolla 1-5, täysin eri mieltä, ... täysin samaa mieltä";
vastausten kesken voidaan yrittää etsiä korrelaatioita
- käytettävissä on tilastotieteen "raskasta kalustoa", esim. faktorianalyysi
- ääni- tai videotallenteesta voidaan koodata havaintoja
analysoitavaksi aineistoksi, samoin voidaan menetellä suorassa
tarkkailutilanteessa
(mm. näitä kurssilla harjoitellaan!)
- hauska esimerkki äänitettyjen puheluiden analyysistä –
miten puhelu lopetetaan (Albert 1984, esimerkit minun):
- esitetään yhteenvetoa puhutusta
- viitataan lopettamisen oikeuttavaan syyhyn
("Ei, nyt minun kyllä täytyy mennä laittamaan vesi kiehumaan.")
- tuodaan esiin jotakin positiivista
("Olipa hauska kuulla suunnitelmistasi.")
- painotetaan suhteen jatkuvuutta
("Kuullaan!")
- Muutoksen tutkimus
- iän tai yleisemmin elämänkaaren aikaisten muutosten tutkimista
- pitkittäistutkimus: vähintään kaksi ajankohtaa ja samat
tutkittavat – voi olla aikaa vievää, esim. "kehdosta hautaan"...
- poikkileikkaus (cross sectional): esim. otos eri ikäluokkien
edustajista, ikäkohortit
- Tapaustutkimus
- kohteena yksi henkilö, ryhmä, tapahtuma, tms.
- ei voi tehdä yleistyksiä, mutta voi lisätä ilmiön ymmärtämistä
- yksi tapa on osallistuvan havainnoinin menetelmä –
kohde voi tietää olevansa kohde tai sitten ei
- Dokumenttien ja tekstien tutkimus
- tutkimusaineistona teksti: lehtiartikkelit, kirjat, kertomukset,
kirjeet, puheet, oikeuden päätökset, lait, eduskunnan puheenvuorot, yms...
- mittaava sisällön analyysi: etsitään tiettyjä sanoja ja/tai
ilmauksia ja lasketaan yksinkertaisimmillaan vain lukumääriä;
hauska(?) esimerkki: tutkittiin eräiden kirjoittajien tekstissä
esiintyviä sanoja (mm.) "vapaus" ja "tasa-arvo" (Milton Rokeach 1973):
- Lenin (kommunismi): "tasa-arvo" esiintyi usein, "vapaus" harvoin
- Hitler (natsismi): molemmat harvinaisia
- Barry Goldwater (kapitalismi): "vapaus" esiintyi usein, "tasa-arvo" harvoin
- joukko sos.dem.(sosialismi): molemmat yleisiä
- diskurssianalyysissä ajatus on, että kirjoitus/puhe rakentaa
todellisuutta; tekstistä etsitään kirjoittajan soveltamaa
kielellisesti yhtenäistä puhetapaa, diskurssia;
tekstit ja puheet ovat sosiaalista toimintaa:
esim. "vapaussota", "luokkasota", "vallankumous", "sisällissota", ...
ja vaikkapa "terroristi" ja "vapaustaistelija" yms.
- narratiivinen lähestymistapa analysoi nimensä mukaisesti nimenomaan
tarinoita, valmiita tai erikseen ihmisiltä tilattuja;
luokitellaan juonityyppejä, analysoidaan rakennetta, jne...;
kiinnostuksen kohteena voi olla kirjoittajan suhde maailmaan ja toisaalta
myös se, miten ja millaisena maailma näyttäytyy kirjoituksessa
Postludi:
Korrelaatio EI ole kausaliteetti!
Katso. ;-)