Helsingin yliopisto / tietojenkäsittelytieteen laitos / © Arto Wikla 2014
2.1 Sosiaalipsykologian taustaa ja historiaa
Muutettu viimeksi 27.10.2014
/
Sivu luotu 18.9.2012
(Helkama et al. 1, 2)
-
"... tutkii ihmisten välistä vuorovaikutusta ja ryhmätoiminnan
säännönmukaisuuksia."
- tekijöitä (monet näistä nivoutuvat toisiinsa, tämä ei siis ole
mikään matematiikan "ositus"):
-
emootiot (elämyslaatu, neurofysiologiset muutokset, ilmeliikkeet,
käyttäytymisvalmius, kognitiiviset arvioinnit ...)
-
skeemat
(tiedot ja odotukset, skriptit ja stereotypiat, attribuutiot)
-
sosiaalinen kognitio (havainnot ja niiden tulkinnat),
- sosialisaatio (roolien saaminen/ottaminen;
tiedot, säännöt, käsitykset, asenteet, ..., joilla
tullaan ryhmän/yhteisön/yhteiskunnan jäseneksi)
- vuorovaikutus (roolit säätelevät, valta ja solidaarisuus,
dominointi ja alistuminen, ystävällisyys ja vihamielisyys,
dominanssihierarkiat)
- aggressio ja altruismi
- roolit ja statukset pienryhmässä, roolikonfliktit
- sosiaaliset kategoriat ja ryhmien väliset suhteet ja konfliktit
- joukkokäyttäytyminen
- Serge Moscovici (1972): "[Sosiaalipsykologia tutkii]
niitä kulttuurin prosesseja, joiden kautta tieto organisoituu
yhteiskunnassa, solmitaan yksilöiden välisiä suhteita sosiaalisessa
ja luonnollisessa ympäristössä, muodostetaan yhteiskunnallisia
liikkeitä (ryhmiä, puolueita, instituutioita), joiden puitteissa
ihmiset toimivat ja ovat vuorovaikutuksessa, ja koodittuu
yksilönsisäinen ja yksilöidenvälinen toiminta, joka luo yhteisen
sosiaalisen todellisuuden arvoineen ja normeineen, joiden alkuperää
on etsittävä sosiaalisesta ympäristöstä."
- sosiaalipsykologian analyysitasoja (psykologia — > sosiologia):
- yksilönsisäinen: yksilön odotukset, mallit, arkiteoriat:
"pidän ihmisistä, jotka ovat samaa mieltä kanssani",
"vihamiesten ystävät ovat vihamiehiä", jne.
- yksilöidenvälinen: suhteet jossakin tilanteessa
ottamatta huomioon yksilöiden sosiaalisia asemia tilanteen
ulkopuolella:
"autetaanko miestä mäessä", yms.
- asemien ja ryhmien välinen: otetaan huomioon myös yksilöiden sosiaaliset
asemat ja sosiaaliset kategoriat:
"opettaja komentaa, oppilas tottelee",
"tyhmä pomo, teen toisin", tms.
- "ideologinen": yksilöiden sosiaaliset asemat ja sosiaaliset kategoriat
voivat olla (so. ovat!) riippuvaisia ja vaihtelevia eri "kulttuureissa",
so. vaikkapa eri maissa:
"köyhätkö kyykkyyn", ...
- Nämä tasot luonnollisesti liittyvät toisiinsa ja ryhmäkäyttäytymistä
analysoitaessa kaikki kannattaa pitää mielessä.
- historiaa ja koulukuntia:
- kansainpsykologia (Völkerpsychologie), Saksa 1800-luku:
"kansansielu", "kansanhenki" mytologia, uskonto, taide,
kirjallisuus, ...
[Saksa yhdistyi 1800-luvulla!]
- massapsykologia, Ranska ja Italia 1800-luku:
"joukkosielu", massasuggestio, kriminologia, ...
[Ranskassa oli neljä vallankumousta 1789-1871!]
- yksilön kehitys (Iso-Britannia 1900-luvun alku):
"moraalistuminen", egoismin voittaminen, "suggestio",
"opitut vaistot", Darwin, ...
[viktoriaanisessa Englannissa oli suhteellisen rauhallista...
luokkayhteiskunnassa vain yksilö oli kiinnostava, eivät luokat
koska "eihän niitä ole"...;-]
- behaviorismi:
"vain kokeellinen luonnontiede ja mittaaminen on tiedettä"
"tieteellistä on vain havaittava"
- kulttuurihistoriallinen koulukunta (Vygotski): kieli ja kommunikaatio,
vuorovaikutus, ... [Stalin pisti pisteen...]
- vertaileva sosialisaatiotutkimus: kulttuurien väliset erot
käyttäytymisessä ja asenteissa, vaikutteita Freudin psykoanalyysistä
- kognitiivinen vallankumous: "kognitiivinen dissonanssi" (tiedollinen
epäjohdonmukaisuus), jota yksilö pyrkii mininimoimaan, saa hänet
toimimaan ja mm. muuttamaan asenteitaan, "naiivi psykologia"
eli "keittiöpsykologia" käyttäytymisen selittäjänä
- sosiaalisen identiteetin teoria: itseluokittelu sosiaaliseen ryhmään,
kognitiivista sosiaalipsygologiaa ryhmien ja yhteiskunnan tasolla
- sosiaalisten representaatioden teoria: arvot, aatteet ja käytännöt
muokkautuvat jokapäiväisessä viestinnässä
- etogenia: arkikielen analysointi, Wittgensteinin 2. filosofia,
Vygotskin psykologia, antropomorfismi, yksilön subjektiiviset
selonteot toiminnastaan, tutkitaan episodeja
(luonteva sosiaalisen toiminnan katkelma, jolla on selkeä alku
ja loppu: esim. ravintolaillallinen tai maisteriksi opiskelu)
- diskurssianalyysi: ei ennalta annettuja pysyviä sääntöjä ja rooleja
vaan ne syntyvät keskustelussa ("vauhdissa"), "puhetapahtumat"
siis luovat psykologisia ilmiöitä, toimintaa ja kognitioita,
"toinen kognitiivinen vallankumous", kieli ei kuvaa todellisuutta vaan
luo sitä