Helsingin yliopisto / tietojenkäsittelytieteen laitos / © Arto Wikla 2014
3.1 Sosiaalisesta vuorovaikutuksesta
Muutettu viimeksi 30.10.2014
/
Sivu luotu 24.9.2012
(Helkama et al. 11)
Suhtautumistavat vuorovaikutuksessa
- sosiaalisissa kontakteissa otetaan aina kantaa valtasuhteisiin
– oltiin asiasta tietoisia tai ei
- vallan ja solidaarisuuden viestintä
- valta: dominointi ~ alistuminen
- solidaarisuus: ystävällisyys ~ vihamielisyys
- meillä laumaeläimillä on muiden laumaeläinten tapaan
ryhmissämme dominanssihierarkia – tavalla tai toisella
- kyseessä saattaa olla peräti biologisperustainen
emootioiden ohjaama ryhmäytymisen mekaniikka, jossa
sanattomalla viestinnällä on keskeinen rooli
- yksi peruste tälle ajatukselle (Mihael Argyle, 1975):
- miten puheen sisällön ja sanattoman viestinnän ristiriita
vaikuttaa – kumpi voittaa?
- sisältö ystävällinen ~ tyyli vihamielinen
- sisältö vihamielinen ~ tyyli ystävällinen
- viesti käskevä ~ tyyli alistuva
- viesti alistuva ~ tyyli käskevä
- kaikissa tapauksissa sanaton viesti oli moninkertaisesti
tehokkaampi kuin sanallinen:
ystävälliseen sävyyn ilkeyksiä puhunutta pidettiin ystävällisenä, jne.
- sanattoman viestinnän vastaanottaminen on ihmiselle luultavasti
väistämätöntä!
(pikku kiinnostavuus: kirjallisessa nettiviestinnässä ei juurikaan
ole sanattoman viestinnän komponenttia – hymiöt
ovat aika laiha lohtu; selittäisikö tämä joitakin meille
kaikille tuttuja nettikeskustelujen ominaisuuksia?)
-
(jo itse viestikin voi aiheuttaa
"kognitiivistä dissonanssia" tyyliin
"Rakkaani, ethän taas kerro sitä typerää vitsiä!";
miten tällöin vaikuttaa sanattoman viestin tyyli?)
- milloin ja miten dominanssihierarkia muodostuu
- odotustilojen teorian (Berger ym., 1980) mukaan
se määräytyy tekijöistä ikä, sukupuoli, koulutus, yms.;
eli kyseessä olisivat kognitiiviset odotukset, eivät
emotionaaliset sanattomat viestit
- Akko Kalma (1991) sai koetuloksia, jotka puhuvat tuota teoriaa
vastaan:
- kolmen hengen keskusteluryhmiä, toisilleen tuntemattomia ihmisiä
- ennen keskustelua kaikki osallistujat arvioivat toistensa aktiivisuutta,
dominoivuutta, varautuneisuutta, kriittisyyttä
- 10 minuuttia keskustelua; tutkija arvioi dominoivuutta
puheen määrän perusteella, vallan käyttöä toisten puheen
keskeyttämisen määrällä (sekä keskeyttäjän että keskeytetyn
kannalta), dominoiva katse, jne.
- jo ensimmäisen minuutin aikana tehdyt havainnot näyttivät vallitsevan
koko keskustelutuokion ajan
- koehenkilöiden ennakkoarviot toisistaan ennen keskustelun alkamista
pitivät huomattavan hyvin paikkansa!
- Kalman mukaan dominointihierarkia siis näyttäisi muodostuvan
tahattomasti ja emootioihin perustuen, ei harkintaan ja päättelyyn
- klassikko Robert Bales kehitteli 50-luvulla ryhmätoiminnan analyysiä
IPA (Interaction Process Analysis):
- ryhmän toiminta toteuttaa ryhmän säilymistä edistäviä funktioita
- sosio-emotionaalinen funktio (ilmaisullinen f.,
ekspressivinen f.):
toteutuu kun jännitteet laukaistaan ja ilmapiiri pysyy ystävällisenä,
"kaikilla on kivaa"; päämääränä toki lopulta tehtävässä onnistuminen
- tehtäväfunktio (instumentaalinen f.):
toteutuu kun tehtävässä onnistutaan
- ryhmäkeskustelujen tarkkailuun koodaustekniikka,
vuorovaikutusprosessin analyysi:
tarkkailija koodaa vuorovaikutustilanteen tapahtumat, aktit,
joita ovat puheenvuorojen lauseet, mutta mahdollisesti
myös naurahdukset, hermostuneet
liikehdinnät, ..., johonkin luokkaan, joita on kaikkiaan 12
- luokat jakautuvat neljään alueeseen:
- positiivinen sosio-emotiaalinen:
solidaarisuus, rentoutuminen, samaa mieltä oleminen, ...
- negatiivinen sosio-emotiaalinen:
eri mieltä oleminen, jännittyneisyys, vihamielinen vastustus, ...
- aktiivinen tehtäväalue:
ehdotus, mielipide, keskustelun suuntaaminen, ...
- riippuvainen tehtäväalue:
ehdotuksen pyytäminen, mielipiteen kysyminen, suuntamisen pyytäminen
- monissa tutkimuksissa ryhmistä on löytynyt selkeitä
tehtäväalueen osaajia ja selkeitä
sosio-emotionaalisia osaajia –
"asiajohtajia" ja "tunnejohtajia"
(ainakin minulle aika tuttu ilmiö!)
- (Hare 1976) ainakin laboratorioryhmissä näyttäisi pätevän
"laki": noin 2/3 akteista kuuluu tehtäväalueen akteihin
- IPAn aktiluokkia
(R.F. Bales 1950 teoksessa Brown s. 43):
- Bales (1970) kehitteli ideaa edelleen
(SYMLOG,
SYstem for Multiple Level
Observation of Groups):
- ryhmän tarkkailun lisäksi mukaan otetaan ryhmän jäsenten arviot
itsestään ja toisista
- kolmiulotteinen luokitteluavaruus:
- alaspäin - ylöspäin: alistuvuus ~ dominointi
D(ownward) - U(pward): asema vaikutusvaltahierarkiassa
- negatiivisuus - positiivisuus: vihamielisyys ~ ystävällisyys
N(egative) - P(ositive): asenne muihin ryhmän jäseniin
- taaksepäin - eteenpäin:
ryhmän tavoitteen "haittaaminen" ~ "edistäminen"
B(ackward) - F(orward): auktoriteetin asettaman
selkeästi määritellyn tavoitteen haittaaminen tai edistäminen
Huom: Jos ryhmän tavoitteena on jonkin ongelman ratkaisu tai
uusien ideoiden (tms.) tuottaminen, B(ackward) voi
itse asiassa edistää ryhmän laatua ja F(orward)
voi olla haitaksi!
- sovellusesimerkkejä ryhmäkäyttäytymisen luonnehdinnasta:
- negatiivinen-ylöspäin-eteenpäin (NUF):
ankara asioita eteenpäin runnaava johtaja
- positiivinen-alaspäin-taaksepäin (PDB):
kiltti ja saamaton seurailija
- positiivinen-ylöspäin-taaksepäin (PUB):
hyväntuulinen äänekäs vastarannan kiiski
- lisää luonnehdintaesimerkkejä (jpg)
(hmm...)
- Character Types and Their
Involvement in Groups (hmm... vähän kuin
horoskooppimerkkien luonnehdintaa...;-)
-
suomeksi soveltamani SYMLOG-tyylinen henkilöarviolomake
(Javascript)
Roolit ja sosiometria
- jäsenten roolit ryhmässä voivat olla muodollisia ja ennalta
annettuja: johtaja, sihteeri, kahvinkeittäjä, ...,
hyökkääjä, puolustaja, valmentaja, ...,
sotamies, vääpeli, kenraali, ..., jne., jne.
- tällöin kukin toimii roolinsa mukaisesti eli siis tavallaan "näyttelee"
- kaikissa ryhmissä rooleja ei ole jaettu ennalta, ja myös roolitetuissa
ryhmissä voidaan "poiketa käsikirjoituksesta", myös niissä tapahtuu
toivottua ja/tai ei-toivottua roolien muuttumista
- rooleja voidaan yrittää analysoida sosiometrisellä metodilla
(J.L. Moreno, 30-luku):
- ryhmän jäsenille tehdään kysely suhtautumisesta muihin
ryhmän jäseniin tyyliin: ketkä ovat ystäviäsi, keiden
kanssa työskentelisit mielelläsi, ..., kenestä et pidä, kuka ei
pidä sinusta, ..., jne., jne.
- kyselyn perusteella laaditaan tavalla tai toisella esitetty "kartta",
joka visualisoi kyselyssä ilmaistuja suhteita
- esitys voi olla esimerkiksi sosiogramma, suunnattu verkko, jonka
solmut esittävät ryhmän jäseniä ja särmät kyselyssä saatuja
vastauksia (jotka siis vastaavat kysmyksiin "kuka", "ketkä")
- vastauksia voidaan toki analysoida myös tilastollisin menetelmin ja laskea
monenlaisia "indeksejä" yms. aineistosta
- esimerkki koululuokan sosiometristen tyyppien
määrittelemisestä (Coien 1982):
"Nimeä kolme luokkatoveriasi, joista pidät eniten, ja kolme, joista pidät
vähiten:"; syntyy sosiometrisiä tyyppejä:
- suosittu: paljon mainintoja ja pääosin positiivisia
- torjuttu: paljon mainintoja ja pääosin negatiivisia
- unohdettu: vähän mainintoja ja pääosin positiivisia
- kiistanalainen: paljon mainintoja, positiivisia ja negatiivisia
- keskimääräinen: keskimääräisesti mainintoja, positiivisia ja negatiivisia
- ...
Keskustelu vuorovaikutustapahtumana
- lähtökohta kielen ja puheen analysointi sellaisenaan,
ei ihmisten välisten suhteiden analysointi – teksti tekstinä,
eleet eleinä, ...
- sanaton viestintä
- vuorovaikutussuhteessa sanotaan paljon myös elein, ilmein, äänensävyin, ...
- prosodiikka tutkii puheen sanattomia akustisia viestejä:
äänensävyt, rykäisyt, naurahdukset, ...;
näille on kehitelty puheen litterointia varten omia merkkejään
- kinesiikka tutkii puhujan liikeiden sanattomia viestejä:
ilmeet, eleet, katseet, kulmakarvojen nostot, asennon vaihdot, ...
- ymmällään: kädet leveällä: "tässä sitä nyt sitten ollaan"
- joko-tai: pää vasemmalle-oikealle
- nyökkäys ~ pään puistelu
- kulmakarvojen nosto
- jne., jne., loppumattomin variantein ...
- (Helkama et al.: lisää kivaa kamaa s. 223)
- diskurssianalyysi
- puhetavan ja kielenkäytön tutkimusta
- sosiaalista konstruktionismia: ihmiselle ilmenevä todellisuus
rakennetaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa kielen avulla
- kieli ei siis kuvaa todellisuutta vaan luo siitä vaihtelevia
tulkintoja eli versioita
- samassa tai samantapaisessa diskurssissa eläneet ihmiset voivat
päätyä samoihin tai "riittävän samoihin" versioihin, jotta he jollakin
tavoin onnistuvat ymmärtämään toisiaan
- (mielestäni tämä on vallan kiintoisaa ja alkaa lähestyä Wittgensteinin
jälkimmäistä filosofiaa, mutta taitaa kurssimme tavoitteiden kannalta
mennä aivan liian lähelle filosofiaa...;-)