ASLAK-kurssi opettajille ja tutkijoille

Helsingin yliopiston opettajille ja tutkijoille myönnetty ASLAK-kurssi (ammatillisesti syvennetty lääketieteellinen kuntoutus) toteutetaan Siuntion Hyvinvointikeskuksessa kolmessa jaksossa 22.10.-25.10.2012, 28.1.-1.2.2013 ja 10.6.-12.6.2013.

ASLAK-kurssin tavoitteena on työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen edistäminen henkilökohtaisten kuntoutustavoitteiden kautta. Kurssin aikana on mahdollisuus pysähtyä tarkastelemaan omaa jaksamistaan, työtään, työmenetelmiä, työympäristöä ja työyhteisöä ryhmän tuella.

Kurssille hakevien edellytetään olevan motivoituneita ryhmäkuntoutukseen ja, että he ovat työskennelleet samantyyppisissä tehtävissä useiden vuosien ajan ja palvelussuhde jatkuu kurssin jälkeen. Kurssille valitaan henkilöitä, joilla työ- ja toimintakyvyn heikkenemisen riskit ovat todettavissa, mutta oireet ovat vielä melko lieviä. Aikaisemmin ASLAK-kuntoutuksessa olleita ei voida valita kursseille.

Kela maksaa kurssin ajalta ohjatun kuntoutuksen ja täysihoidon kahden hengen huoneessa sekä korvaa omavastuuosuuden ylittävän osan matkakustannuksista.

ASLAK-kuntoutusta varten haettava työstä vapautus on palkallista, jolloin Kelan kuntoutusraha maksetaan työnantajalle.

Kohderyhmä:
Kurssille otetaan yhteensä kymmenen Etelä-Suomessa asuvaa Helsingin yliopiston opettajaa ja tutkijaa.

Hakeminen:
Hakijoiden tulee ottaa yhteyttä oman työpaikkansa nimettyyn työterveyshoitajaan. Pääkaupunkiseudulla otetaan yhteyttä joko sähköpostitse (nimi.nimi@mehilainen.fi) tai jättämällä soittopyyntö numeroon 010 414 0112. Työterveyshoitaja antaa tämän jälkeen ajan kuntoutustarvearviota varten ja ohjaa tapaamisen jälkeen edelleen työterveyslääkärin vastaanotolle. Työterveyshoitaja Marjo Elonen (Mehiläinen, Ympyrätalo) kokoaa kuntoutushakemukset B-lausuntoineen ja toimittaa ne yhteislähetyksenä Kelaan 1.6.2012 mennessä.

Kuntoutushakemus (KU102) löytyy osoitteesta http://www.kela.fi (lomakkeet/kuntoutus).

Lisätietoja: Taina Koskela, p. (09) 191 22698, sähköposti: nimi.nimi@helsinki.fi

30.04.2012 - 15:44 Marina Kurtén