Laitos palkitaan tutkimuksen huippulaadusta

Helsingin yliopisto julkaisi kansainvälisen tutkimuksen arviointinsa tulokset. Tietojenkäsittelytieteen laitos oli kovan kisan mahdollisesti kovin laitos!

Helsingin yliopiston tutkimus ja tohtorikoulutus arvioitiin kansainvälisesti vuosina 2010–2012. Arvioinnin tavoitteena oli tunnistaa Helsingin yliopiston erilaisista lähtökohdista tehtävää korkeatasoista tutkimusta ja tohtorikoulutusta sekä tuottaa tietoa siitä, millä ehdoilla ja edellytyksillä tuloksia on tuotettu. Arviointiin osallistui 136 tutkijayhteisöä ja noin 6 000 tutkijaa.

Tietojenkäsittelytieteen laitos osallistui arviointiin kolmella joukkuella tai tutkijayhteisöllä, kuten niitä tässä arvioinnissa kutsuttiin. Nämä yhteisöt ovat laitoksen tutkimuksen ja opetuksen erikoistumislinjat: Algoritmit ja koneoppiminen (Algorithms and Machine Learning, ALKO), Hajautetut järjestelmät ja tietoliikenne (Networks and Distributed Systems, NODES) sekä Ohjelmistojärjestelmät (Software Systems, SOFTSYS). ALKO ja NODES saivat yliopiston huipputulokset omissa osallistumiskategorioissaan. SOFTSYS sai tunnustusta lupaavasta ohjelmistotehdas-konseptistaan. (Lisätietoja alla.)

Yliopisto palkitsee rahallisesti parhaita tutkijayhteisöjään. Sekä ALKO että NODES saavat tuntuvan summan, yhteensä 0,69 miljoonaa euroa. Laitoskohtaisia tilastoja ei ole käytettävissä, mutta tietojenkäsittelytieteen laitos menestyi arvioinnissa luultavasti parhaiten koko yliopistossa, sillä palkitut yhteisöt ovat noin 80-90 % koko laitoksen tutkijakunnasta. Tiedekunnan menestys oli valitettavasti heikompaa: vaikka tutkimuksen laatu oli tiedekunnista korkein, palkintoja myönnettiin tiedekunnassa vain kahdelle muulle yhteisölle.

Lisää tietoa tutkimuksen arvioinnista on yliopiston lehdistötiedotteessa sekä koko yliopiston kattavassa englanninkielisessä arviointiraportissa, joka on saatavilla sivulta http://www.helsinki.fi/arviointi2010-2012/tulokset.htm. Tietojenkäsittelytieteen laitoksen tutkijayhteisökohtaiset englannninkieliset arviointiraportit ovat saatavilla täällä:

Arvioiden yhteenvetoa

Alla hyvin tiivis yhteenveto tietojenkäsittelytieteen laitoksen tutkijayhteisöjen saamista arvioista.

Algoritmit ja koneoppiminen (ALKO) on yliopiston tutkimuksen ehdotonta kärkeä: se osallistui huippututkimuksen sarjaan ("cutting edge") ja sai täydet pisteet jokaisesta arviointikohteesta. Samaan pääsi vain kahdeksan muuta yhteisöä koko yliopistosta.

Arviointipaneelin kommentteja: "The community constitutes one of the world-leading centres in the area of algorithmic and computational data analysis". "The RC [researcher community] is excellently positioned, with an outstanding scientific record in which foundational and application-oriented research are both excellently represented."

Hajautetut järjestelmät ja tietoliikenne (NODES) osallistui sarjaan "lähellä huippututkimusta" ja sai siinä yliopiston toiseksi parhaat pisteet.

Paneelin kommentteja: "The RC is in an excellent stage of development and the overall focus is very strong. The subject area of the RC is highly relevant and well-positioned in the foundational and technical research for modern ICT systems." "The RC has an excellent record of industrial cooperation and actively contributes to leading standardization bodies like the IETF, ISO, the WWRF forum and the W3C consortium."

Ohjelmistojärjestelmät (SOFTSYS) osallistui "innovatiivisten avausten" sarjaan ja painotti vasta avattua ohjelmistotehdastaan (Software Factory).

Paneelin kommentteja: "The RC is still relatively small (consisting of one chair) but very active in pursuing its mission." "The Software Factory platform is a strong concept also at the international level." "The RC’s scientific work is well-qualified and seeks to follow the new paradigms in the field."

Näistä tutkijayhteisöistä Algoritmit ja koneoppiminen on suurin kaikkiaan 95 tutkijallaan arviontijakson (2005-2010) aikana. Hajautetuissa järjestelmissä ja tietoliikenteessä on ollut 34 tutkijaa ja Ohjelmistojärjestelmissä 15.

Toimittaja: Hannu Toivonen

15.05.2012 - 11:02 Hannu Toivonen