Lasten peliohjelmointileirejä kesällä 2012

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen Linkki-keskus järjesti jälleen lasten peliohjelmointileirejä. Tänä kesänä leirit rakennettiin yhteistyössä nuorisoasiainkeskuksen Happi-keskuksen Pelitalon kanssa. Leirejä tarjottiin kahdelle ikäryhmälle; ensimmäinen leiri (4.-8.6.) oli suunnattu 8-12 vuotiaille ja toinen leiri (11.-15.6.) 13-17-vuotiaille.

Pelitalo tarjosi leireille mahtavat puitteet. Happi-keskuksessa on pelaamiselle ja ohjelmoinnille tarkoitettu oma kerros nimeltään Pelitalo, jossa on noin 30 tietokonepaikkaa. Tämän lisäksi Hapen alakerrassa on viihtyisä kahvila sekä nuorisotaloviihdykkeitä: mm. biljardi- ja pingispöytä. Yhteistyö nuorisoasiainkeskuksen kanssa toi tilojen lisäksi myös henkilöstöapua -- Pelitalolta saatiin Linkin ohjaajien avuksi myös nuorisotyön ammattilaisia.

Nuorempien leirillä pelien tekemiseen käytettiin Scratch-ohjelmaa (linkki http://scratch.mit.edu), joka on MIT:ssa kehitetty erityisesti lapsille ja nuorille suunnattu ohjelmoinnin opetustyökalu. Vanhempien leiri alkoi myös Scratch-ohjelmoinnilla, mutta siirtyi nopeasti Python-ohjelmointiin. Pelien tekemisessä käytettiin apuna PyGame-kirjastoa, joka tarjoaa apuvälineitä mm. piirtämiseen ja tapahtumienkäsittelyyn.

Oppimistavoitteet leireille olivat nuoremmille ohjelman rakenteiden hahmottaminen ja ohjelmoinnin perusajatuksen avaaminen oman tekemisen kautta. Lapset pääsivät komentamaan konetta ja luomaan siinä sivussa omia pelihahmoja ja -maailmoja, sekä niiden vuorovaikutusta. Vanhempien leirillä tutustuttiin ohjelmointiin konkreettisesti oikean ohjelmointikielen avulla. Vanhempien leirillä aiheina käsiteltiin omilta ohjelmointikursseiltammekin tuttuja muuttujia, toistoa, funktioita erilaisten pelien kautta. Tämän lisäksi tärkeässä roolissa oli piilomatematiikka mm. koordinaatiston ja hahmojen törmäysten tarkistusten kautta.

Leirien ohjaajat oli ohjeistettu toimimaan tietojenkäsittelytieteen laitokselta tutun kisällioppimisen hengessä. Käytännössä nuoret tekivät tehtäviä ja pelejä eteenpäin ohjatusti. Jos vastaan tuli kysymys tai ongelma, leiriläiset nostivat käden pystyyn. Ohjaajat kiertelivät tilassa ja tsemppasivat tekijöitä eteenpäin. Käytetty ohjausmalli johti myös tilanteisiin, joissa nuoret neuvoivat omatoimisesti toinen toisiaan.

Ilmapiiri leireillä oli erittäin hyvä. Päivittäin pidetyissä aamupalavereissa lapset erityisesti kiittelivät tekemisen hauskuutta. Pelien ja ohjelmien aikaansaaminen loi tärkeitä onnistumisen kokemuksia osallistujille.

Lisää leireistä:

Kesä koneella (verkkonuorisotyön keskuksen blogi): http://verke.wordpress.com/2012/06/19/kesa-koneella/
YLEn TV2 alueuutisissa 14.6.: http://areena.yle.fi/tv/1587744?start=6m22s

20.06.2012 - 23:15 Arto Hellas
19.06.2012 - 16:52 Arto Hellas