MikroPC: Uusi tapa korvata pääsykokeet oli menestys - "Mooc on mielekkäämpi"

MikroPC julkaisi kattavan artikkelin laitoksen avoimesta ohjelmointikurssista verkossa (eli MOOCista). Tässä muutamia lainauksia, kannattaa kuitenkin lukea koko juttu.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos järjesti keväällä ohjelmoinnin perus- ja jatkokurssinsa avoimena massiivisena verkkokurssina eli moocina (engl. massive open online course, Wikipedia). Kurssi vastasi sisällöltään ja vaatimuksiltaan normaalia yliopiston 9 opintopisteen kokonaisuutta. Käymällä valvotussa lopputentissä kurssista sai virallisia yliopistokelpoisia opintopisteitä. Lopputentti oli mahdollista suorittaa myös omassa oppilaitoksessa, jos opettaja allekirjoitti yhteistyösopimuksen.

Onnistunut suoritus toi opiskelupaikan

Kurssin hyväksytysti suorittaneille tarjottiin mahdollisuus päästä opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopiston ilman perinteisiä pääsykokeita. Pyrkijöiltä varmistettiin vielä haastattelulla, että tehtävät oli todella tehty itse. ”Haastatteluun tuli 53 mooccilaista, joista lopulta hyväksyttiin 50. Osa näistä on niin nuoria, että eivät ole vielä korkeakoulukelpoisia vaan joutuvat suorittamaan lukionsa (tai muun koulunsa) ensin loppuun”, kertoo yliopistonlehtori Jaakko Kurhila Helsingin yliopistolta.

Tekninen toteutus toimii – deadlinet hätyyttivät

Tämän jutun kirjoittajan kokeilema kurssi erottui edukseen siitä, mitä mielikuvia ”verkkokurssi” – varsinkin kotimainen sellainen – herättää tavallisesti. Tekninen toteutus ei tökkinyt missään vaiheessa ja ulkoasukin poikkesi edukseen 1990-luvun multimediarompuista.

Aika ja tekniikka on nyt kypsää

Helsingin yliopiston ohjelmointi-moocia voidaan syystä pitää ensimmäisenä onnistuneena suomalaisena avoimena korkeakoulutason verkko-opetuskokeiluna. Tämän noteerasi myös Suomen eOppimiskeskus antamalla kurssille jaetun vuoden 2012 eEemeli-pääpalkinnon “Parasta, parasta” –sarjassa.

Linkit:

24.06.2012 - 20:46 Hannu Toivonen