Kesän 2012 ohjelmistotuotantoprojektien satoa

Ohjelmistotuotantoprojekti on olennainen osa tietojenkäsittelytieteen laitoksen kandidaatintutkintoa. Yhdessä kurssin Tieteellinen kirjoittaminen kanssa se hioo perus- ja aineopintojen aikana muodostuneita raakatimantteja puhtaiksi jalokiviksi. Joillekin kurssi toimii myös pulahduksena hyiseen avantoon peruskurssien muodostamasta saunasta. Ohjelmistotuotantoprojektissa simuloidaan oikeaa työelämän ohjelmistokehitystä, jossa osallistujat pääsevät soveltamaan opinnoissa aiemmin harjoittelemiaan tietoja ja taitoja, sekä tietenkin omaksumaan uutta turvallisessa ympäristössä.

Kurssin ensisijaisina tavoitteina on ohjelmistotuotantoprosessin soveltaminen ja seuraaminen, ryhmätyö, sekä konkreettiseen tekemiseen sitoutuminen ja sen kautta oppiminen. Luonnollisesti jokaisella ryhmällä on myös tavoitteena luoda asiakkaalle mahdollisimman paljon arvoa tuottava ohjelmisto sekä siihen liittyvät oheistuotokset.

Ohjelmistotuotantoprojekteissa sovelletaan nykyisin ketterää ohjelmistotuotantoprosessia. Siinä  otetaan huomioon ohjelmistotuotantoon liittyvät realiteetit sekä projektin aikana ilmenevät muutostoiveet ja aihetarkennukset. Kesän projekteissa näkyi selvästi laitoksen opetuksen aihesisällöissä tapahtuneet parannukset. Opinnoissa kerääntynyt monipuolinen työkalupakki, joka sisältää ohjelmointia, testausta, nykyaikaisia ohjelmistotuotantomenetelmiä, sekä tietenkin tietojenkäsittelytieteen teoriaa auttoi ryhmiä tekemään hyviä tai ainakin oikeaan suuntaan ohjautuvia ratkaisuja.

“Olen hyvin vakuuttunut siitä, että ketterä ohjelmistotuotantoprosessi on todella hyvä!” - Kurssilla useampaan kertaan asiakkaana toiminut anonyymi henkilö.

Anonyymi asiakaspalaute kertoo vahvasti prosessin soveltuvuudesta. Projekteissa pureudutaan asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin, sekä räätälöidään niiden perusteella käyttökelpoinen ja toimiva tuote, joka tekee jopa enemmän kuin asiakas itsekään aluksi osasi toivoa tai pyytää.

Perjantaina 29.6. järjestetyssä demotilaisuudessa esiteltiin viisi projektia, joista yksi oli koko kesän kestävä projekti ja loput neljä tiivisprojekteja.

SnapShop (tiivis)

More Mobile Relationsille toteutetussa projektissa rakennettiin mobiilisovellus, joka käyttää yrityksen valmista markkinointikampanjoiden dokumentointityökalua. Toteutetulla sovelluksella käytetään mobiilikäyttöjärjestelmien (iOS, Android, WP7, Symbian...) tarjoamia natiivipalveluita kampanjakuvien ottamiseen ja verkkoon siirtämiseen, sekä olemassaolevien kampanjoiden selaamiseen, dokumentointiin ja kommentointiin.

Beddit (tiivis)

Beddit Oy:lle toteutetussa projektissa ryhmä rakensi kännykässä toimivan herätyskellosovelluksen, joka herättää käyttäjän kevyen unen aikana. Oikeassa univaiheessa herättäminen on mahdollista Bedditin tarjoaman ohjelmointirajapinnan ja sänkyyn asetettavan unta tarkkailevan sensorin avulla. Ryhmä rakensi Android-käyttöjärjestelmässä toimivan sovelluksen, jossa käyttäjä voi helposti valita aikaikkunan, jonka aikana hänet saa herättää.

Tikli (tiivis)

Tietojenkäsittelytieteen laitokselle toteutetussa tilastojen ja kurssien listausjärjestelmässä ryhmä toteutti järjestelmän opintojen tehokkaampaan seuraamiseen sekä arvosanaan vaikuttavien osasuoritusten tarkistamiseen. Järjestelmä mahdollistaa henkilökohtaisten palautteiden antamisen, sekä myös erilaisten liitetiedostojen lisäämisen arviointien yhteyteen. Projektin aikana parannettiin myös nykyistä TKTL:n Kurki-järjestelmää. Projektin keskeisenä tavoitteena oli saada aikaan palautejärjestelmä, joka ei oleellisesti lisää kurssitarkastuksiin liittyvää työmäärää.

Maanmittauslaitoksen nimistönhuollon ja -tutkimuksen käyttöliittymä (tiivis)

Kotimaisten kielten laitokselle toteutettu verkkopalvelu tarjoaa kysely- ja hakutoiminnallisuuden maanmittauslaitoksen tarjoamiin rajapintoihin. Verkkopalvelun avulla voidaan hakea paikkoja ja paikannimiä molemmilla kotimaisilla sekä kolmella saamen kielellä, kyselyjen tulokset näytetään käyttäjälle erilaisina luetteloina ja kartalle piirrettynä.

Kasvojen tunnistukseen perustuva kahvikassa (pitkä)

Tietojenkäsittelytieteen laitokselle ja HIIT-tutkimusyksikölle toteutettavassa projektissa ryhmän tavoitteena on toteuttaa kasvojen tunnistamiseen perustuva kassajärjestelmä. Järjestelmän tulee osata tunnistaa käyttäjä kasvoista, ja antaa mahdollisuus erilaisten ostosten tekemiseen. Järjestelmää ollaan toteuttamassa sisäänrakennetulla kameralla varustetulle kosketusnäyttölaitteelle (tablettitietokone), käyttäen apuna jo olemassa olevaa kasvojentunnistusohjelmistoa.

Ryhmä esitteli alustavan demon, missä käyttäjän kasvot pystyi tunnistamaan tablettitietokoneella.

Tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että läsnäoloa ja aktiivista osallistumista edellyttävät tiivisprojektiryhmät ovat menestys sekä opiskelijoiden että asiakkaiden kannalta.  Jäämme odottamaan myös mielenkiinnolla kasvojentunnistukseen perustuvan kassajärjestelmän tuotosta.

Huom! Jos sinulla on ehdotus ohjelmistotuotantoprojektiksi, syksyn 2012 projektien aihe-ehdotusten takaraja on 31.7. Lähetäthän ehdotuksesi mahdollisimman pian osoitteeseen ohtu@cs.helsinki.fi. Aiheiksi hyväksytään seuraavan tyyppisiä ehdotuksia:

1. Opetusta sivuavia ehdotuksia (asiakas on luennoija)
2. Tutkimusta sivuavia ehdotuksia (asiakkaalla on vähintään lisensiaatin tutkinto tai hän on jatko-opiskelija)
3. Ulkopuolisia aiheita yrityksiltä ja yhdistyksiltä (asiakkaalla on valtuudet ehdottaa aihetta yrityksensä puolesta).

Käytännössä hyvä projekti on helposti määritelty, mutta riittävän monimutkainen antaakseen haastetta koko ohjelmistotuotantoprojektiryhmälle. Ohjelmistotuotantoprojektit ovat avoimen lähdekoodin lisenssillä tehtäviä tuotoksia (esim. Creative Commons, Gnu GPLv2, ...).

02.07.2012 - 21:28 Arto Hellas
02.07.2012 - 21:13 Arto Hellas