Sylttyrullaksi köytettyjä neitejä ja synteettisiä haikuja

Sarjakuvataiteilija, pilapiirtäjä Heikki Paakkasen kirja Tee se kotona. Kiitos. julkaistaan 7.9.2012. Kirja koostuu Paakkasen bisarreista japanilaistyylisistä puupiirroksista (Paakkasta lainaten "sylttyrullaksi köytettyjä neitejä"). Niihin "kylmän hyytävää etäisyyttä" antavat ohjelmallisesti tuotetut haiku-runot, joita on generoitu Jukka Toivasen runokoneella. Runokonekehitys on osa laskennallisen luovuuden tutkimusta prof. Hannu Toivosen johtamassa Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen Discovery-tutkimusryhmässä. Vaikka Tee se kotona. Kiitos. on Paakkasen taideteos, se on samalla myös runokoneen tulosten ensimmäinen taiteellinen julkaisu.

Kirja julkaistaan Helsingin sarjakuvafestivaalien yhteydessä performanssissa, jossa Paakkanen esittelee puupiirrostensa erikoista vedostustekniikkaa: jättikokoisten painolaattojen yli ajetaan katujyrällä ja tuloksena syntyy yliluonnollista kokoa olevia puupiirroksia. Valmiita kuvia sidotuista neideistä emme tohtine julkaista laitoksen sivuilla, sitä varten joudutte hankkimaan teoksen.

Julkistus- ja jyräystilaisuus pidetään 7.9.2012 klo 16 Sanomatalon nurkilla Kansalaistorilla, Alvar Aallon kuja 1, Helsinki.

Päivityksiä:

• Helsingin sanomat julkaisi 8.9.2012 puolen sivun jutun "Kuvia katujyrällä, runoja tietokoneella" (tiivistelmä www:ssä). Harri Römpötti kirjoitti mm. näin:
    "Albumin haiut on kirjoittanut tietokone. Paakkanen törmäsi Jukka Toivasen Helsingin yliopistossa kehittämään runokojeeseen P.O. Eticus-Apparatus, jolle päätti delegoida runoilun. Masiina sai aikaa yllättävän vakuuttavaa jälkeä. Haikujen absurdiuskin sopii hyvin Paakkasen huumorintajuun."
  • Iltasanomat neitssä 8.9.2012, "Näin painetaan sarjakuvia katujyrällä", sisältää videon tilaisuudesta

Teksti + kuvat: Hannu Toivonen

08.09.2012 - 16:59 Hannu Toivonen