Tietojenkäsittelytieteen laitos palkitsi

Laitoksen joulukahveilla 19.12.2012 luovutettiin vuoden 2012 kunniakirjat perinteiden mukaan vakinaiselle ja nuoremmalle opettajalle, varttuneelle ja nuoremmalle tutkijalle sekä vuoden henkilölle. Kunniakirjan lisäksi he saavat myös rahapalkinnon.

Vakinaisten opettajien sarjassa palkittiin yliopistonlehtori Lea Kutvonen.

Lea Kutvonen on henkilökohtaisessa ohjaamisessa erinomainen. Kovasta trafiikista ja aktiivisesta tutkimustyöstä huolimatta hänen ohjauksensa on aina läsnäolevaa ja opiskelijan tarpeisiin pureutuvaa. Lean antamassa ohjauksessa akateeminen kisällioppiminen on parhaimmillaan. Samanaikaisesti toteutuvat korkea laatu, kirjoitetun tekstin hyvä ymmärrettävyys ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden pohtiminen. Lisäksi hänen ohjaamiensa pro gradu -tutkielmien lukumäärä on erityisen suuri. Helsingin yliopiston strategian mukaisesti "huipulle ja yhteiskuntaan" toteutuu mainiosti Lea Kutvosen opetuksessa.

Nuorempien opettajien sarjassa palkittiin tuntiopettaja Ella Peltonen.

Ella Peltosen opetustoiminnassa täyttyvät monet hyvän opettajan kriteerit: hyvän opettajuuden saavuttamiseksi hän on määrätietoisesti kehittänyt itseään opettajana, järjestellyt oppimistilaisuuksia ennakkoluulottomasti ja jakanut kokemuksiaan muille. Samaan aikaan hän on huolehtinut esimerkillisesti omien opintojensa edistymisestä. Ella on pitkään ollut aktiivinen linkki opiskelijajärjestön ja laitoksen opetuksen kehittämisen välillä. Opiskelijapalautteessa Ella saa jatkuvasti ylistäviä mainintoja.

Varttuneiden tutkijoiden sarjassa palkittiin tutkijatohtori Eve Hoggan.

Eve Hoggan completed her doctoral degree at the University in Glasgow in 2010. She has rapidly risen to a recognised position in the field of cross-modal interaction. She has published highly cited papers in the best conferences and journals of the area, and contributed invited chapters to prestigious handbooks. She is active in the scientific community, and the application of her work in mobile devices has received attention in widely-read technology blogs.

Nuorempien tutkijoiden sarjassa palkittiin diplomi-insinööri Antti Hyttinen.

Antti Hyttinen käsittelee tutkimuksessaan kausaaliverkkojen rakenteen etsimistä. Väitöskirjatyö on edistynyt ripeästi ja sen osajulkaisut on julkaistu alan parhaissa lehdissä ja konferensseissa. Hyttisen oma panos tutkimusryhmässä on keskeinen ja hän on osoittanut riippumattomuutta sekä kykyä uusien ajatusten nopeaan omaksumiseen.

Vuoden henkilöksi valittiin filosofian maisteri Mikko Pervilä.

Mikko Pervilä kantaa vastuuta koko laitosyhteisöstä. Hänen toimintansa tilaisuuksien järjestelyihin osallistumisessa oman esityksen lisäksi on hyvin merkittävää. Tutkimustulostensa popularisoinnissa hän on poikkeuksellisen hyvä jo tutkijan uransa alkuvaiheissa. Lisäksi hän on oma-aloitteisesti ideoinut ja ollut mukana toteuttamassa opetukseen liittyviä uusia tuulia, auttanut hallintoakin esim. plagiaattiasioissa ja on mukana kehittämässä laitoksen tiedotusta hänelle ominaiseen no-nonsense -tyyliin.

14.01.2013 - 14:00 Heikki Lokki
14.01.2013 - 13:55 Heikki Lokki