Yliopiston rehtoriksi Jukka Kola

Helsingin yliopiston hallitus on valinnut yliopiston uudeksi rehtoriksi vararehtori Jukka Kolan, 53. Hänen viisivuotinen toimikautensa alkaa elokuun alussa.

Jukka Kola on hoitanut maatalouspolitiikan professorin tehtävää vuodesta 1992 ja sen lisäksi osa-aikaista vararehtorin tehtävää vuodesta 2010. Kola toimi maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan dekaanina vuosina 2004–2009.

Rehtori johtaa yliopiston toimintaa ja vastaa yliopiston sekä yliopistokonsernin tehtävien tuloksellisesta, taloudellisesta ja tehokkaasta hoitamisesta. Yliopiston hallitus katsoi, että Jukka Kolalla on pitkäaikaisen johtamiskokemuksen myötä realistinen näkemys yliopiston kehittämisestä. Hänen erityisiä vahvuuksiaan ovat laaja-alainen ja kokonaisvaltainen ajattelutapa sekä kuunteleva ja vuorovaikutteinen johtamisote.

– Parantamalla yliopiston kaikkia perustoimintoja voimme päästä maailman 50 parhaan yliopiston joukkoon, vaikka tavoitteet pitää suhteuttaa taloudelliseen tilanteeseen, Kola uskoo.

– Lähiaikojen keskeinen haaste on kansainvälinen rekrytointi. Meille tulee parhaat opiskelijat Suomesta, mutta pysyäksemme huipulla tarvitsemme parhaat tutkijat ja opiskelijat myös ulkomailta.

Jukka Kola on Helsingin yliopiston historian 137. rehtori. Helsingin yliopiston edellinen rehtori Thomas Wilhelmsson siirtyi yliopiston kansleriksi kesäkuun alussa.

Rehtorin tehtävää haki yhdeksän henkilöä.

Lisätietoja:

Jukka Kolan ansioluettelo (pdf)

vararehtori Jukka Kola, puh. (09) 191 22216, jukka.kola@helsinki.fi
hallituksen puheenjohtaja Antti Tanskanen, puh. 050 2850