Antti Laaksonen ja Arto Wikla Suomen Kuvalehdessä

Suomen Kuvalehti 25-26/2013 kirjoittaa ohjelmoinnista otsikolla "Lintujen salainen elämä -- mikä saa pelihahmot lentämään?"  Juttuun on haastateltu tietojenkäsittelytieteen laitokselta tohtoriopiskelija Antti Laaksosta ja lehtori Arto Wiklaa.

Helsingin yliopiston tohtoriopiskelija Antti Laaksonen väittää, että [ohjelmoinnin] perus­asiat oppii muutamassa viikossa. Jos haluaa ammattilaiseksi, on opiskeltava viisi vuotta. Laaksonen istuu Tietojenkäsittelytieteen laitoksella, salissa C221. Salin takaseinää vasten nojaa rivi kehystettyjä valokuvia. Niiden joukosta tunnistaa ainakin Linus Torvaldsin ja Steve Jobsin. Alan suuruuksia, siis.

Antti Laaksonen antaa sitten ytimekkään ohjelmoinnin peruskurssin näyttämällä miten Pythonilla löydetään suomen kielen palindromit.

Arto Wikla puolestaan toteaa, että ohjelmointi on taas kriisissä. Ongelma on, että tietokoneissa on useita prosessoreja ja niissä useitä ytimiä, eikä suorittimia osata täysin hyödyntää.

Ajattelutapaa pitäisi taas muuttaa, mutta kuka sen tekisi? "Maailma odottaa ratkaisua tähän", Arto Wikla sanoo. -- Ratkaisu löytyy kyllä. Ja joka sen keksii, tulee kuuluisaksi.

Koko juttu sekä kuva: Suomen Kuvalehti 25-26, 20.6.2013.

28.06.2013 - 12:01 Hannu Toivonen
22.06.2013 - 21:52 Hannu Toivonen