Mikko Apiola väittelee 23.8.2013 aiheesta Luovuutta tukevat oppimisympäristöt

FM Mikko Apiola väittelee 23.8.2013 kello 12 (Helsingin yliopiston päärakennus, Unioninkatu 34, Auditorio XIV (vanha puoli), 3. kerros) aiheesta "Creativity-Supporting Learning Environments: Two Case Studies on Teaching Programming". Tutkimus kuuluu tietojenkäsittelytieteen alaan ja erityisesti tietojenkäsittelytieteen opetukseen. Vastaväittäjänä toimii professori Erkki Sutinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Esko Ukkonen (Helsingin yliopisto). Väitöstilaisuus pidetään kokonaisuudessaan suomeksi.

Luovuutta tukevat oppimisympäristöt: kaksi ohjelmoinnin opetukseen liittyvää tapaustutkimusta

Tässä viiteen artikkeliin perustuvassa väitöskirjassa tutkittiin keksimisen ja luovan ongelmanratkaisun tukemiseen perustuvia uusia opetusjärjestelyitä kahdessa kontekstissa: 1) Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitos, sekä 2) IT-Department, Tumaini University, Iringa University College, Iringa, Tansania. Ensimmäisessä kontekstissa hyödynnettiin robotiikkasarjaa oppimisvälineenä.

Ensimmäisessä kontekstissa tulokset osoittavat, että tutkimuksen osana suunnitellut opetusjärjestelyt tukivat syvällisempiin opiskelutapoihin suuntautuneita muutoksia opiskelijoiden ongelmanratkaistavoissa-, ongelmien löytämistavoissa, ja ongelmajoukkojen hallintatavoissa. Tutkimuksen toisessa kontekstissa tulokset osoittavat, että opiskelijat kohtaavat useita samankaltaisia oppimisen haasteita kuin muissakin konteksteissa. Oppimiseen vaikuttaa myös joukko kontekstiin liittyviä uniikkeja tekijöitä.

Tulosten analyysi osoittaa, että tutkimuksen ensimmäisessä kontekstissa keksimisen oppimista voidaan tukea hyödyntämällä avoimen oppimisympäristön periaatteita, ja robotiikkasarjaa oppimisen alustana. Tulosten analyysi osoittaa myös, että tutkimuksen toisen kontekstin haasteita voidaan ratkaista lisäämällä käytännön harjoitusten määrää ja laatua, valitsemalla oikeanlaiset oppimisen tukitoimet, sekä liittämällä opettamisen ja oppimisen tutkimus olennaiseksi osaksi opetustoimintaa.

Väitöskirjan saatavuus

Väitöskirjan elektroninen versio on saatavilla Helsingin yliopiston e-thesis-palvelussa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9031-8.

Painettuja väitöskirjoja voi tiedustella väittelijältä itseltään: mikko.apiola@helsinki.fi.

14.08.2013 - 13:18 Pirjo Moen
08.08.2013 - 15:40 Pirjo Moen