Tulostus uudistuu

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston tulostuspalvelut uudistuvat vuoden 2013 vuoden aikana. Tulossa on erittäin laaja ja merkittävä uudistus, joka koskettaa kaikkia yliopistolaisia opiskelijoista henkilökuntaan.

Tarpeiden selvitys ja palvelukonseptin määrittely tehtiin kevään kuluessa ja parhaillaan on käynnissä laaja tarjouskilpailu toimittajille. Tavoitteena on uuden toimittajan valinta kesän aikana. Uusi järjestelmä otetaan käyttöön asteittain loppuvuodesta alkaen.

Kilpailutus kattaa muun muassa tulostuslaitteet tarvikkeineen, huoltopalvelut, hallintajärjestelmän, veloitusjärjestelmän ja tarvittavat/sovittavat integraatiot ja lisäpalvelut. Kilpailutetun kokonaisuuden avulla Unigrafia tarjoaa tulostus-, kopiointi- ja skannauspalvelut yhteistyössä yliopistojen IT-yksiköiden kanssa (IT vastaa palvelinten ja jonojen hallinnasta).

Myös veloitusmalli uudistuu perusteellisesti. Lukemalaskutuksen ja MagnaCard-kortin tilalle on tulossa korttitunnistus (älykortti/tarra) – ”tulosta pilveen, nouda mistä haluat” -periaatteella. Laitekohtaisesta laskutuksesta on tarkoitus siirtyä käyttäjäkohtaiseen laskutukseen erillisen siirtymäsuunnitelman mukaan.

Tavoitteena on laitteiden joustavampi käyttö, kustannusten tarkempi seuranta ja hukkatulostuksen väheneminen. Mobiilitulostus omista laitteista tulee mahdolliseksi. Palveluun on mahdollista liittää myös tulostuskiintiöt ja tulostuskiintiöiden myynti esimerkiksi opiskelijoille.

Unigrafian palvelun piirissä olevien monitoimilaitteiden ja tulostimien korvaaminen uusilla alkaa 1.10.2013, jatkuen vuonna 2014.

Projekti on haastava sekä teknisesti että laajuudeltaan, mutta se tuo myös mukanaan huomattavia parannuksia. Tiedotamme projektin etenemisestä säännöllisesti eri kanavilla.

Lisätietoa palvelu-uudistuksesta

Kysymyksiä ja palautetta voi lähettää osoitteeseen tulostinasennukset@unigrafia.fi

Teksti: Unigrafia

13.08.2013 - 10:15 Marina Kurtén