Tiede- ja teknologiamuseon perustamista selvitetään

Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Helsingin kaupunki ja Tekniikan museo ovat käynnistäneet esiselvityksen yhteisen tiede- ja teknologiamuseon perustamisesta.

Työnimellä Suomen Tiede- ja teknologiamuseo kulkeva hanke yhdistäisi pääkaupungin yliopistojen ja Tekniikan museon tiedelähtöiset näyttelyt ja kokoelmat. Yliopistot ja Tekniikan museo sopineet yhdessä esiselvityksestä, jonka tekee Tiedekeskus Heurekan johtaja Per-Edvin Persson vuoden 2013 loppuun mennessä.

- Yliopisto haluaa olla aloitteellinen myös tällä kulttuuriin suuntautuvalla yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen alueella. Onnistunut hanke edellyttäisi paitsi yliopistojen, museoiden ja museoviraston, myös Helsingin ja muiden metropolialueen kaupunkien sekä eri säätiöiden, tiedeseurojen ja yhteisöjen panosta ja yhteistyötä, korostaa vararehtori Kimmo Kontula.

Museosta kaavaillaan pääkaupunkiseudulle uutta houkuttelevaa matkailukohdetta. Sitä voitaisiin lisäksi käyttää tiede- ja kulttuuritapahtumien foorumina sekä yliopistojen, julkisen sektorin ja yritysmaailman kohtaamispisteenä.

Museoiden tulevaisuutta mietitään

Yliopisto on pohtinut viime vuosina museotoimintansa uudistamista. Luonnontieteellinen keskusmuseo on suosittu vierailukohde, mutta Arppeanumin yliopistomuseoon suuri yleisö ei ole löytänyt aivan toivotulla tavalla.

Arppeanumista tullaan luopumaan vuoden 2014 loppuun mennessä, mutta sen näyttely jatkaa elämäänsä. Yliopisto tekee päärakennukseen uuden yliopiston historiaa esittelevän perusnäyttelyn, joka avataan yliopiston 375-vuotisjuhlavuonna 2015. Osa yliopistomuseon esineistöstä voidaan myös viedä yliopiston eri kampuksille.

Teksti: Tiina Palomäki

16.08.2013 - 10:40 Marina Kurtén