Kansleri kutsuu yliopistolaiset mukaan juhlavuoden suunnitteluun

Helsingin yliopisto täyttää 375 vuotta vuonna 2015. Juhlavuoden kautta vahvistetaan yliopiston roolia yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentajana.

Suunnittelu on nyt käynnistymässä ja toiveemme on saada valmisteluun mukaan väkeä kaikilta kampuksilta ja laitoksilta, toteaa kansleri Thomas Wilhelmsson yliopiston 375-juhlavuoden hankkeesta.

Syksyn mittaan kampuksilla ja tiedekunnissa pidetään muun muassa juhlavuoteen liittyviä työpajoja, joihin yliopistolaisia kutsutaan mukaan.

Juhlavuoden suunnitteluun voi ilmoittautua myös suoraan.

– Halukkaat voivat laittaa myös sähköpostia vaikka suoraan minulle tai juhlavuoden organisaation projektipäällikkö Ira Leväaholle, projektiorganisaation puheenjohtajaksi nimitetty Wilhelmsson kehottaa.

Katse tulevaisuuteen

Vuonna 2015 vietettävään juhlavuoteen liittyy toki juhlimistakin, mutta tavoitteena on ennen kaikkea tukea yliopiston Huipulle ja yhteiskuntaan -strategiaa. Menneen sijasta katse on tulevassa ja juhlavuoden aikana tehtävien uusien avauksien ja osallistavan toiminnan kautta voimistetaan alumnien, yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien vuorovaikutusta yliopiston kanssa.

– Pyrimme luomaan ohjelmakokonaisuuden, joka linkittyy vahvasti yliopiston strategisiin hankkeisiin. Näin saamme pitkäkestoista vaikuttavuutta ja luomme edellytyksiä kestävälle hyvinvoinnille, Ira Leväaho kertoo.

Vuoden alustaviksi teemaehdotuksiksi on noussut muun muassa globaali vastuu, hyvinvointimalli 2.0 ja suomalaisten nostaminen maailman osaavimmaksi kansaksi.

– Syksyn aikana juhlavuoden lopullinen kokonaisuus muotoutuu yhteistyössä yliopistoyhteisön ja kumppaneidemme kanssa, Leväaho toteaa.

HY375 tukee myös yliopiston varainhankintaa

Juhlavuodet nähdään yleisesti kulueränä, mutta 375-juhlallisuuksiin liittyy myös kunnianhimoinen varainhankintatavoite. Juhlavuoden kumppanuus- ja lahjoittayhteistyöllä olisi tarkoitus kerätä yliopistolle 25 miljoonaa euroa .

Tavoite on jatkoa paitsi Helsinki Insight -varainhankintakampanjalle myös 350-juhlavuodelle, jolloin kerättiin 18 miljoonan markan peruspääoma yliopiston rahastolle.

Julkisuudessa ollut keskustelu yliopistojen varainhankinnan laillisuusongelmista ei huoleta kansleria.

– Olen aivan varma, että asiaan löytyy ratkaisu. Ja nykyinen keräyslupamme on joka tapauksessa voimassa ensi kesäkuun loppuun.

Teksti: Juha Merimaa

30.09.2013 - 15:47 Marina Kurtén