Maailman sadanneksi paras yliopisto – Life Sciences sijalla 47

Helsingin yliopisto saavutti 100. sijan Times Higher Education-yliopistovertailussa, joka koski vuosia 2013–2014.

Parannusta viimevuotiseen on yhdeksän sijaa. Helsingin yliopisto oli jälleen paras suomalaisyliopisto ja nyt myös toiseksi paras pohjoismainen yliopisto.

Viime yönä julkaistun Times Higher Education -yliopistovertailun listan kärkipäässä ovat englanninkielisen maailman yliopistot: The California Institute of Technology, Harvard ja Oxford. Paras ei-englanninkielisessä maassa sijaitseva yliopisto oli ETH Zürich sijalla 14.

Pohjoismaisista yliopistoista ainoastaan Helsingin yliopisto ja Karoliininen instituutti (sijalla 36.) pääsivät maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon.

Suomalaisyliopistoista Aalto yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto ovat luokassa 301–350. Jyväskylän yliopisto on luokassa 351–400.

Helsingin yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Laitinen iloitsee tuloksesta:

– Maailman sadan parhaan joukkoon pääsemisestä on käytännössäkin hyötyä. Se parantaa kansainvälistä mainettamme.

Helsingin yliopisto sai arvioinnissa selvästi parhaat pisteensä sitaatioiden määrässä ja toiseksi parhaat kansainvälisyydestä.

Helsingin yliopiston sijoitukset tieteenalakohtaisessa vertailussa:

Life Sciences sijalla 47
    Arts & Humanities sijalla 62
    Physical Sciences sijalla 63
    Clinical, Pre-Clinical & Health Sciences sijalla 95

Mittauksen tieteenalaluokitukset eivät täysin vastaa Helsingin yliopiston oppiainerajoja.

Times Higher Education World University Ranking Results 2013-2014

04.10.2013 - 11:23 Marina Kurtén