Tietojenkäsittelytieteen laitos hakee tiedonhallinnan apulaisprofessoria

Helsingin yliopisto on monitieteinen tutkimusyliopisto, joka kuuluu maailman parhaiden ja kymmenen parhaan eurooppalaisen yliopiston joukkoon. Yliopistossa opiskelee 36 500 tutkinto-opiskelijaa, ja henkilöstön kokonaismäärä on yli 8 500. Yliopiston budjetti on 650 miljoonaa euroa.

Helsingin yliopistossa on käytössä opetus- ja tutkimushenkilöstön vakinaistamispoku (tenure track), jonka tavoitteena on lisätä akateemisen uran ennustettavuutta, kilpailukykyä ja houkuttelevuutta sekä edistää yliopiston kansainvälistymistä.

Yliopisto palkkaa lahjakkaita ja motivoituneita henkilöitä, jotka ovat hankkineet tieteellisiä ja muita alalla tarvittavia ansioita, ja joiden tohtorin tutkinnon suorittamisesta on kulunut enintään 10 vuotta. Henkilöt palkataan apulaisprofessoriksi määräaikaiseen työsuhteeseen, jonka kesto on 2 – 5 vuotta valitun henkilön taustan ja kokemuksen mukaan. Menestyksellisen ja ennakkoon sovitut kriteerit täyttävän työskentelyn seurauksena työsopimussuhdetta jatketaan toisella määräaikaisella työsopimuksella, jonka jälkeen henkilö voidaan vakinaistaa professoriksi.

Valintaa tehtäessä otetaan huomioon hakijoiden tieteelliset ansiot ja opetuskokemus. Lisäksi arvostetaan työskentelyä ulkomailla ja muuta kansainvälistä kokemusta sekä kokemusta tutkimusrahoituksen hankkimisesta.

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta avaa vakinaistamispolulle yhden paikan, jonka alana on

TIETOJENKÄSITTELYTIEDE (TIEDONHALLINTA)

Tehtävä sijoittuu matemaattis-luonnontieteellisen tiedekuntaan kuuluvaan tietojenkäsittelytieteen laitokseen.

Tietojenkäsittelytieteen laitos on Suomen johtava tietojenkäsittelyn tutkimus- ja koulutusyksikkö. Laitoksen tutkimuksen ja opetuksen painoalat ovat (1) algoritmit ja koneoppiminen, (2) hajautetut järjestelmät ja tietoliikenne sekä (3) ohjelmistojärjestelmät. Laitoksella toimii kolme valtakunnallista Suomen Akatemian rahoittamaa huippuyksikköä, ja laitos tekee läheistä tutkimusyhteistyötä tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin kanssa. Laitos on yksi kymmenestä valtakunnallisesta yliopistokoulutuksen laatuyksiköstä. Laitoksella työskentelee 170 henkilöä ja sen kokonaisbudjetti on 11 miljoonaa euroa. Laitoksella on erinomainen tutkimusinfrastruktuuri, mm. oma 1960-ytiminen laskentaklusteri.

Tehtävän alan täsmennys on tiedonhallinta ja siihen kuuluvia erikoisalueita ovat mm. hajautetut tietokantajärjestelmät, hyvin suurten datajärjestelmien hallinta, tietomallit ja tiedonesityskielet, sovellusalakohtainen tiedonhallinta sekä heterogeenisen, liikkuvan tai verkkoon sijoitetun datan hallinta.

Apulaisprofessorin tehtäviin kuuluu tiedonhallintaa koskevan tieteellisen tutkimustyön lisäksi osallistuminen laitoksen tietokantaopetukseen ja tietokanta-aiheisten tutkielmien ohjaaminen. Tehtävään valittavalta henkilöltä edellytetään, että hän on tohtorin tutkinnon suorittamisen jälkeen jatkanut menestyksellisesti tutkimustyötään ja itsenäistynyt tutkijana.  Hänen edellytetään saavuttaneen omalla erikoisalallaan selvää kansainvälistä näkyvyyttä, joka ilmenee erikoisalan parhailla forumeilla ilmestyneinä korkeatasoisina julkaisuina ja aktiivisuutena kansainvälisessä tiedeyhteisössä. Lisäksi edellytetään hyvää opetustaitoa. Henkilöltä odotetaan vahvaa osallistumista laitoksen opetustoimintaan ja oman tutkimusryhmän perustamista ja johtamista.

Tehtävästä maksettava palkka työsuhteen alkaessa on 4 400–
5 300 euroa kuukaudessa hakijan pätevyyden ja työkokemuksen mukaan.

Hakemuksiin on liitettävä englanninkieliset ansioluettelo, julkaisuluettelo, selvitys kokemuksesta ja ansioista, joilla on merkitystä opetustaitoa arvioitaessa, sekä muut asiakirjat, jotka voivat vaikuttaa valintaan, tai edellä mainitut asiakirjat ja tiedot sisältävä englanninkielinen yliopistoportfolio, ks. ohje sivulta http://www.helsinki.fi/facultyofscience/vacancies/portfolio.pdf. Lisäksi liitteeksi odotetaan enintään 2 liuskan mittaista englanninkielistä esitystä siitä, miten hakija kehittäisi tehtävässä oman alansa tutkimusta.

Hakijoita pyydetään varautumaan siihen, että he toimittavat hakuajan päätyttyä tiedekunnan pyynnöstä 10 valitsemaansa julkaisua lähetettäväksi asiantuntijoille. Julkaisut toimitetaan sähköpostitse pdf-tiedostoina.

Hakemus osoitetaan matemaattis-luonnontieteelliselle tiedekunnalle. Tiedekunta toivoo, että hakemus liitteineen lähetään sähköpostitse Helsingin yliopiston kirjaamoon osoitteeseen hy-kirjaamo(at)helsinki.fi. Hakemuksen voi toimittaa myös postitse osoitteeseen Helsingin yliopiston kirjaamo, PL 33 (Yliopistonkatu 4), 00014 HELSINGIN YLIOPISTO. (Kirjaamo suljetaan klo 15.45.) Hakuaika päättyy 31. lokakuuta 2013.

Lisätietoja tehtävästä antaa tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja, professori Esko Ukkonen, +358 9 19151280, esko.ukkonen@cs.helsinki.fi.

16.10.2013 - 11:38 Marina Kurtén
11.10.2013 - 13:25 Marina Kurtén