Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen tohtoriohjelma DoCS hakee tohtorikoulutettavia

Helsingin yliopiston tohtorikoulutuksen rakenteet ja toiminta uudistuvat vuoden 2014 alusta. Yliopistoon on perustettu neljä tutkijakoulua ja 32 tohtoriohjelmaa. Uudistuksen tavoitteena on tohtorikoulutuksen laadun parantaminen ja tehokkuuden lisääminen.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen tohtoriohjelma DoCS hakee

TOHTORIKOULUTETTAVIA

1–4 vuoden määräaikaisiin työsuhteisiin 1.1.2014 lähtien.

Tohtoriohjelman tieteenala on tietojenkäsittelytiede. Ohjelman pääteemat liittyvät tietojenkäsittelytieteen laitoksen strategisiin painopistealueisiin, joita ovat data-analyysi (”Alko”), tietoverkot ja palvelut (”Nodes”) sekä ohjelmistotutkimus (”Softsys”). Nämä vastaavat myös laitoksen kolme erikoistumislinjaa. Yliopiston tasolla ohjelma liittyy tutkimuksen painoalaan ”Eksakti ajattelu”. Tohtoriohjelma on aktiivisesti yhteistyössä Helsinki Institute for Information Technology HIIT:n, EIT ICT Labsin sekä Aalto-yliopiston alan laitosten kanssa.

Tohtorikoulutettavan tehtävänä on väitöskirjatyön tekeminen ja tohtorin tutkinnon suorittaminen. Tohtorikoulutettavan tehtäviin kuuluu myös opetus- ja muita tehtäviä.

Tohtorikoulutettavan tehtävään valittavalta edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa ja hyväksyttyä tutkimussuunnitelmaa. Lisäksi edellytetään tutkinnon suorittamisen yhteydessä ja muutoin osoitettua kykyä ja motivoitumista jatko-opintoihin ja tohtorin tutkinnon suorittamiseen opinto- ja tutkimussuunnitelman mukaisesti. Tohtorikoulutettavan tehtävään valittavalla tulee olla tohtorin tutkinnon suoritusoikeus Helsingin yliopistossa työsuhteen alkamiseen mennessä.

Yliopistoista annetun asetuksen mukaan tohtorikoulutettavalta vaaditaan, että hän hallitsee suomen kielen ja hänellä on ruotsin kielen vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Ulkomaalaiselle tai Suomen kansalaiselle, joka ei ole syntyperäinen tai joka ei ole saanut koulusivistystään suomen tai ruotsin kielellä, voidaan myöntää ilman erillistä hakemusta erivapaus tästä kielitaitovaatimuksesta. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää hyvää englannin kielen taitoa.

Tehtävän palkkaus perustuu yliopistoissa sovellettavan palkkausjärjestelmän opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasokartan tasoihin 2–4. Tehtäväkohtaisen palkanosan lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuva palkanosa. Palkka asettuu 2022–2970 euroon kuukaudessa tehtävään valittavan henkilön pätevyyden ja kokemuksen mukaan. Tehtävässä on 4 kuukauden koeaika.

Hakumateriaali

Hakumateriaali koostuu (1) sähköisestä lomakkeesta, joka on täytettävä osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/45401/lomake.html, (2) yhdestä pdf-muotoisesta jatko-opintoportfoliosta, joka lähetetään yllä olevan lomakkeen liitteenä ja joka koostuu seuraavista materiaaleista:

• hakemuskirje (jossa näkyvillä myös hakijan yhteystiedot),
  • CV
  • asiaan liittyvät tutkintotodistukset,
  • opintosuoritusotteet,
  • opinto- ja tutkimussuunnitelma koko jatko-opintojen ajalle mukaan lukien jatko-opintojen rahoitussuunnitelma, ja
  • julkaisuluettelo, jossa kuvataan hakijan panos kuhunkin julkaisuun liittyen,

sekä (3) enintään kolmesta suosituskirjeestä (yksi jatko-opintojen ohjaajalta ja enintään kaksi muilta vanhemmilta tutkijoilta).

Kaikki materiaalit on toimitettava englannin kielellä viimeistään 28.10.2013 klo 15.45 Suomen aikaa. Hakumateriaaleja ei palauteta.

Lisätietoja

Lisätietoja hakuprosessista antaa tutkimuskoordinaattori Pirjo Moen, 09 191 51389, researchcoordinator(at)cs.helsinki.fi.

14.10.2013 - 15:28 Pirjo Moen
11.10.2013 - 13:27 Marina Kurtén