Hallitus valitsi uudet vararehtorit

Yliopiston hallitus valitsi tänään uusiksi vararehtoreiksi dekaani Keijo Hämäläisen, dekaani Anna Maurasen ja varajohtaja, professori Pertti Panulan. He aloittavat työnsä vararehtoreina tammikuun alussa.

Uusilla vararehtoreilla on vahva tausta yliopistohallinnossa. Kolmikolla on yhteinen palo vararehtorin tehtävään: halu vaikuttaa yliopiston tulevaisuuteen.

Professori Keijo Hämäläinen on matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan nykyinen dekaani. Hänen tehtäviinsä vararehtorina kuuluvat muun muassa tutkimusasiat, opetus- ja opintoasiat, infrastruktuurit, innovaatiotoiminta sekä suhteet sektoritutkimuslaitoksiin.

– Suurin ajankohtainen haaste on uuden tutkijakoulurakenteen käytäntöjen vakiinnuttaminen laadukkaiksi mutta hallinnollisesti keveiksi sekä sen kilpailukykyinen resursointi, Hämäläinen toteaa.

Vararehtorina Anna Mauranen toimii rehtorin sijaisena. Hän vastaa myös muun muassa kansainvälisyydestä, yhteiskuntasuhteista, henkilöstöpolitiikasta, akateemisesta laadunvarmistuksesta ja kirjastoasioista. Mauranen on tällä hetkellä humanistisen tiedekunnan dekaani.

– Yliopisto on saanut hienoja saavutuksia tutkimuksen ja opetuksen alalla – Helsingin yliopisto on todellinen ylisuoriutuja resursseihinsa nähden. Kansainvälisessä näkyvyydessä olisi kuitenkin vielä parantamisen varaa, painottaa Mauranen.

Professori Pertti Panula on biolääketieteen ruotsinkielinen professori ja Neurotieteen Tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja. Vararehtorina hän vastaa kaksikielisyysasioista ja yhteiskuntasuhteista. Hänen tehtävänsä on osa-aikainen.

Panula näkee yliopiston vahvuutena tutkimuksen korkean tason.

– Meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus Suomen menestyksellisimpänä monitieteisenä yliopistona luoda uutta tutkimusta eri alojen yhteistyönä. Yliopiston ruotsinkielinen toiminta on myös vahvuus. Eräillä keskeisillä aloilla on johtava ruotsinkielinen toimija maassa, Panula muistuttaa.

Vararehtoreiden yksityiskohtaisempi työnjako sovitaan syksyn kuluessa.

Yliopistolla on jatkossa aiemman neljän sijaan kolme vararehtoria. Vararehtorien tehtävien määrittelyyn on rehtori Jukka Kolan mukaan vaikuttanut erityisesti kansainvälistyminen. Kola korostaa myös koulutuksen ja tutkimuksen tiivistä yhteyttä.

Teksti: Helsingin yliopiston viestintä

16.10.2013 - 16:09 Marina Kurtén