Yliopistolla juodaan nyt Reilun kaupan kahvia ja teetä

Helsingin yliopistolle on myönnetty Reilun kaupan korkeakoulun arvonimi. Yliopistostamme tuli Suomen toinen yliopisto, joka saa tämän tunnustuksen.

Aloitteen arvonimen hakemiseen tekivät yliopisto-opiskelijat viime vuoden puolella. Yliopisto tarttui asiaan mielellään: Reilun kaupan tukeminen on konkreettinen tapa tukea kestävää kehitystä ja viedä yliopiston hankintakäytäntöjä entistä vastuullisempaan suuntaan.

Kansleri Thomas Wilhelmsson vastaanotti yliopiston arvonimen Helsingin kaupungintalolla.

- Tavoitteemme on tehdä Reilusta kaupasta koko yliopistoyhteisön yhteinen asia: mukana työssä ovat opiskelijat, henkilökunta, ravintolatoimijat sekä yliopiston kumppanit.  Haluamme yhdessä edistää yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumista kansainvälisesti,  Wilhelmsson totesi.

Myös Helsingin kaupunki sai oman Reilun kaupan kaupungin arvonimensä samassa tilaisuudessa.
Reilu kauppa yliopistolaisen arjessa

Reilun kaupan korkeakouluna Helsingin yliopisto sitoutuu edistämään Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden käyttöä ja saatavuutta omissa hankinnoissaan sekä lisäämään yliopistoyhteisön tietoisuutta Reilusta kaupasta ja sen merkityksestä globaaleissa tuotanto- ja kulutussuhteissa.

Yliopistolla juodaan päivittäin tuhansia kupillisia kahvia ja teetä – jokapäiväisillä valinnoillamme on  merkitystä. Kaikissa yliopiston virallisissa tilaisuuksissa tarjottava kahvi ja tee on jatkossa Reilun kaupan kahvia ja teetä. Yliopisto on sopinut HYY Ravintoloiden, Fazer Amican ja Sodexon kanssa, että yliopistolle toimitetaan vain Reilun kaupan kahvia ja teetä. Tarjoilutilausta tehdessään yliopistolaisen ei siis itse tarvitse muistaa asiaa erikseen. Myös ylioppilaskunnan kokouksissa tarjoillaan Reilun kaupan kahvia ja teetä.

Kaikkien mukana olevien ravintoloiden tavoite on kasvattaa Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa toimipisteissään.

Sosiaalisesti vastuullinen ja ympäristöllisesti kestävä kuluttaminen, globaalin taloudellisen tasa-arvon edistäminen ja kehitysmaiden ongelmien ymmärtäminen ja ratkaiseminen näkyvät vuonna 2014 entistä paremmin yliopiston tilaisuuksissa ja viestinnässä.

Lisää tietoa Reilusta kaupasta on Flamman Kestävä kehitys ja ympäristövastuu -sivuilla

Teksti: Jenni Koistinen

23.10.2013 - 11:46 Marina Kurtén