Yliopisto-lehti laskennallisen luovuuden tutkimuksesta: "Tietokoneet taidekoulussa"

Tietokoneet taidekoulussa

Koneet tuottavat vitsejä, musiikkia ja runoja. Niiden avulla voi kehittää ihmisen luovuutta.

Yliopisto-lehti 8/2013 (Harri Römpötti) kirjoittaa laskennallisen luovuuden tutkimuksesta tietojenkäsittelytieteen laitoksella.

Laskennallisen luovuuden tutkimuksessa selvitetään, miten tietokone voisi toimia luovasti tai tukea ihmisen luovuutta. Tarkoitus ei ole jäljitellä ihmistä.
- Eiväthän lentokoneetkaan räpyttele siipiään kuin linnut. Luonnon kopioiminen ei yleensä ole tehokkain tapa, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivonen selittää.

Laskennallista luovuutta tutkitaan Hannu Toivosen johtamassa Discovery-tutkimusryhmässä. Tieteellisten artikkelien lisäksi itse luovia tuloksia on julkaistu mm. taidekirjan runoina (Heikki Paakkanen: Tee se kotona. Kiitos), maalauksina (ks. Computationally Inspired Artwork Exhibited in Exactum) sekä erilaisissa installaatioissa ja performansseissa.

Yliopisto-lehti kertoo laskennallisen luovuuden tutkimuksesta yleensä sekä erikseen myös Joonas Paalasmaan ja kumppanien töistä, joissa biofyysisistä signaaleista tuotetaan musiikkia.

Lisätietoja:

28.10.2013 - 17:59 Hannu Toivonen