Yliopisto juhlistaa Svenska dagenia 6.11.

Tänä vuonna yliopisto viettää Päivää på svenska.

Harjoittele ruotsin kielen taitoasi hauskalla tavalla kollegoidesi ja ystäviesi kanssa ruotsalaisuuden päivänä 6. marraskuuta. Tänä vuonna yliopisto haluaa  vastata toimittaja Saska Saarikosken ehdotukseen viettää Päivä på svenska kaikkien niiden kesken, jotka haluaisivat olla mukana juhlimassa kaksikielisyyttä. Kaikki siis mukaan järjestämään luonnolliseen kaksikieliseen kanssakäymiseen rohkaisevia tapahtumia ympärillä yliopistoa!

Tunnetko stressiä, onko sinulla vaikeuksia pitää ajatukset kasassa ja unohdatko helposti pikkuasioita? Tule mukaan kaksikieliseen aivobiciin Tiedekulmaan. Personal brainer Reidar Wasenius BRIIM Centeristä tarjoaa pilke silmäkulmassa väsyneille yliopistolaisaivoille hauskat, musiikin tahdittamat treenit, jotka parantavat keskittymistaitoa.

Työ- tai opiskelupäivän jälkeen voit osallistua ruotsinkieliseen keskusteluun Tiedekulmassa. Englanti vankistaa entisestään asemaansa tutkimuksen maailmakielenä ja yliopistovertailut suosivat englanninkielisiä julkaisuja. Löytyykö ruotsin- ja suomenkieliselle tutkimukselle enää tulevaisuutta? Entä miten tutkimuskieli vaikuttaa kotimaisilla kielillä tarjottavaan koulutukseen? Kaikki kampukset ovat edustettuina paneelikeskustelussa. Kysymyksiä voi esittää myös suomeksi.

Ylioppilaskunta viettää ruotsalaisuuden viikkoa 4.–7.11. Tiedekulmassa voit silloin tehdä luonnoskosmetiikkaa ja opiskella samalla ruotsin kieltä. Voit myös vierailla Svenska teaternissa HYY:n kanssa.

Svenska dagenin ympärillä tapahtuu:

6.11 Svenska dagen (Ruotsalaisuuden päivä)

Högskoledagarna: Satoja ruotsinkielisiä lukiolaisia saapuu Helsinkiin tutustuakseen yliopistoon. Aamupäivänä he vierailevat keskustakampuksella sekä Kumpulassa, iltapäivänä taas Viikissä, Meilahdessa sekä Soc&komissa. Högskoledagarna 2013 »»

Kl. 12.30–13.30 Aivobic – aivot kuntoon! Aivotreenit Reidar Waseniuksen kanssa Tiedekulmassa.
Tapahtuma »»

Kl. 15: Ylioppilaskunnan Svenska dagen-juhlat HYYn toimistolla klo 15 lähtien ja Vuoden kaksikielinen teko-palkinnon jako

Kl. 16.15–17.30: Keskustelu Tiedekulmassa: Engelskspråkig forskning- flerspråkig utbildning?
Tapahtuma »»

Högskoledagarna jatkaa samalla ohjelmalla.

7.11. klo 18: Tule HYYn kanssa katsomaan Viidakkokirja-musikaalia Svenska teatteriin!
Kaikki HYY:n liput ovat valitettavasti jo loppuunmyytyjä mutta ellet ehtinyt ilmoittautua näytökseen niin saatat vielä päästä käsiksi opiskelijalippuun suoraan teatterista näytöspäivänä - opiskelijakorttia esittämällä ylimääräisiä lippuja saa 10 € hintaan. Tarjous koskee kaikkia Svenska teaterin näytöksiä. Tarjous »»

Ruotsinkielisiä lounaita ja kahvitteluja

Tulee tapaamaan kollegoita, kanssaopiskelijoita sekä uusia tuttavia ja puhumaan ruotsia.

6.11. Soc&komin hallinto tarjoaa valtiotieteellisen tiedekunnan hallinnossa työskenteleville aamukahvit henkilökunnan kahvihuoneessa Soc&komissa klo 9-9.30
6.11. Ruotsinkielinen lounas hallintorakennuksen henkilöstöravintola Paprikassa klo 11.00-12.30
6.11. Meilahden opetushenkilökunnan kahvit Biomedicumin kokoushuoneessa 7, 5. kerros, klo. 13.30-15
6.11. Nordica tarjoaa kahvit ja pullat Metsätalon kahvihuoneessa (C 430) - ruotsiksi tietenkin – klo 13.45-14.30
7.11. Ruotsinkielenkerhon lounas kaikille opiskelijoille ja henkilökunnan jäsenille Soc&komin Unicafessa klo 12.30-13.15. Lounashetki järjestetään joka torstai ja on avoin kaikille halukkaille!
14.11. Viikin ja Kumpulan kollegoiden ruotsinkielinen lounas Viikin kartanossa (Viikinkaari 8), hinta 13,30 €. Emäntänä toimii kestävän kehityksen professori Kristina Lindström. Ilmoittaudu viimeistään 5.11. Eva Åbergille: eva.aberg@helsinki.fi

05.11.2013 - 17:47 Marina Kurtén
05.11.2013 - 11:41 Marina Kurtén