Maltillisia palkankorotuksia luvassa

Henkilöstölle luvassa 20 euron palkankorotus elokuussa 2014.

Yliopistojen työehtosopimusneuvotteluissa saavutettiin neuvottelutulos 25.10. Uusi sopimus on voimassa  1.4.2014–31.1.2017, ja se on keskusjärjestöjen elokuussa sopiman työllisyys- ja kasvusopimuksen mukainen.

Nyt sovittiin palkkaratkaisut sopimuskauden kahdelle ensimmäiselle vuodelle. Tehtäväkohtaisia palkkoja korotetaan ensin 20 eurolla 1.8.2014. Korotus heijastuu henkilökohtaiseen palkanosaan. Vuotta myöhemmin, 1.8.2015, korotetaan tehtäväkohtaisia palkkoja 0,4 prosentilla opetus- ja tutkimushenkilöstön osalta. Muun henkilöstön yleiskorotus on 0,3 prosenttia.

- Yliopiston yksiköille tämä valtakunnallisen ratkaisun mukainen sopimus tarjoaa vakautta. Maltilliset korotukset merkitsevät sitä, että vuodeksi 2014 tehdyt suunnitelmat voidaan toteuttaa, kertoo yliopistojen puolelta neuvotteluihin tiiviisti osallistunut henkilöstöjohtaja Kira Ukkonen.

Muutoksia loman siirtämiseen sairauden takia

Työntekijällä on ensi vuoden huhtikuusta lähtien mahdollisuus siirtää vuosilomansa heti työkyvyttömyyden alusta alkaen. Siirto-oikeus koskee kaikkia ansaittuja vuosilomapäiviä.

Ensi vuoden maaliskuun loppuun saakka voi siirtää vain vuosilomalain mukaisen niin sanotun lakisääteisen vuosiloman osuuden eli enintään viisi viikkoa, ei työehtosopimukseen perustuvia tämän määrän ylittäviä vuosilomapäiviä.

Lomaa voidaan myös siirtää, jos työkyvyttömyys on tiedossa ennen loman alkua. Työntekijän on esitettävä lääkärintodistus tai muu työnantajan määrittelemä vastaava luotettava selvitys, kun hän pyytää loman siirtoa.

Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen uudistamista koskeva allekirjoituspöytäkirja

Teksti: Tiina Palomäki

06.11.2013 - 12:33 Marina Kurtén