Kalle Viiri Skrolli-lehdessä: Paniikkikoodi, uuden ohjelmoijan riesa

Uusien ohjelmoijien keskuudessa yleisin virhe on koodata itsensä suohon. Mikä saa ohjelmointinoviisin hukuttamaan itsensä monimutkaisuuteen?

Laitoksen opiskelija, tuntiopettaja ja RAGE-tutkimusryhmän jäsen Kalle Viiri on jo ollut ohjelmoinnin opetuksessa tavalla tai toisella mukana pitkään, mm. Tumainin yliopistossa Tansaniassa

Kallen artikkeli aloittelevien ohjelmoijien vaikeuksista on julkaistu Skrolli-lehdessä: "...ohjelmoija joutuu opettelemaan paljon uutta ja suhtautumaan tietokoneeseen ehkä ensimmäistä kertaa elämässään loogisena automaattina maagisen sijaan. Muutos ajattelutavassa voi olla raju, ja virheitä syntyy väistämättä. Eräs toimintatapoihin liittyvä virhe on silmiinpistävän yleinen ja merkitsee mielenkiintoista taitekohtaa aloittelevan ohjelmoijan ajattelutavan kehittymisessä. Kyseessä on ilmiö, jota kutsun paniikkikoodirefleksiksi."

Lue koko artikkeli: http://skrolli.fi/paniikkikoodi-uuden-ohjelmoijan-riesa

06.11.2013 - 18:22 Jaakko E Kurhila