Tietokoneluovuuden tutkijat opissa Porvoossa 18.-22.11.2013

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos järjestää Porvoossa laskennallisen luovuuden kansainvälisen syyskoulun. Koulusta vastaa tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivonen, jonka oma tutkimusryhmä on kehittänyt muun muassa runokoneen ja unimittauksesta musiikkia säveltävän sovelluksen.

Ihme

Oli raskas ihme se erakon.
Ei kuollut ihmeen ilo.
Oli kevyt se uni hongikon
ja raskaana uneksi tunnelma.
Ei tuonut uni tuvassaan.

- Laskennallinen luovuus tarkoittaa tyypillisesti runoja kuin yllä, musiikkia tai kuvia tuottavia tietokoneohjelmia, kertoo Hannu Toivonen. Luovan toiminnan lisäksi laskennallisen luovuuden piirissä tutkitaan luovuuden tukemista ja mallintamista tietokoneiden avulla.

Viikon kestävään koulutukseen saapuu lähinnä ulkomailta 60 tutkijaa ja heitä opettamaan 10 alan johtavaa tutkijaa.

- Koulun ohjelma sisältää opetusta musiikin havainnoimisesta ja säveltämisestä, tarinoiden luomisesta, sosiaalisesta luovuudesta sekä luovuuden mittaamisesta ja filosofiasta, poimii Toivonen esimerkkejä.

Koulun taustavoimana toimii tuore eurooppalainen Prosecco-verkosto.

- Verkoston tavoitteena on edistää tutkimusalaa järjestämällä koulutusta ja muita tilaisuuksia, kertoo sen koordinaattori Tony Veale University College Dublinista. Hän on myös yksi syyskoulun opettajista.

- Tutkimusala on vielä nuori ja hakee muotoaan. Isoksi kasvanut syyskoulu onkin kansainvälisesti tutkimusalueen suurin tapahtuma tänä vuonna, kiittelee Veale koulun suurta suosiota.

- Hauskin osa koulun ohjelmaa on osallistujien omien töiden esittely, ennustaa Toivonen. Osasta töitä kuvataan tieteelliset tulokset, osan tulokset taas esitellään erillisessä tapahtumassa itsenäisinä taideteoksina.

Syyskoulu pidetään Porvoossa 18.-22.11.2013. Tilaisuus on tarkoitettu alan tutkijoille ja opiskelijoille.

Lisätietoja:

14.11.2013 - 15:44 Hannu Toivonen