BBL: "Det bor en liten poet i varje dator"

Borgåbladet julkaisi 22.11.2013 koko aukeaman feature-artikkelin laskennallisesta luovuudesta. Artikkeli tehtiin Helsingin yliopiston Porvoossa järjestämän laskennallisen luovuuden syyskoulun yhteydessä. Jutun kuvat ovat koulun klubi-illasta, jossa osallistujat esittivät laskennalisen luovuuden taiteellisia tuloksia performansseina, runoina, musiikkina, maalauksina, ja installaatioina.

Poimintoja artikkelista:

Genom decennierna har forskare försökt sätta tummen på vad mänsklig kreativitet är. Nu skapar de tatorbaserad kreativitet some kan överraska.

Kan man tänka sig att det i framtiden finns an application att ladda ner om man vill skriva en unik egen kärleksdikt? Eller att en app skulle hjälpa att komponera ett musikstycke för en specifik tillställning? Sådana frågor funderar ett 70-tal forskare på i Borgå under en vecka.

- Problemet med skapande och kreativitet är att det inte finns några bra modeller för hur människans hjärna fungerar då hon är kreativ, säger professor Hannu Toivonen like småbekymrad.

Professor Toivonen brinner så för de kreativa datoerna att han tagit på sig att organisera en helt unik träff i Borgå. Forskarna som samlats här från hela världen sitter under en vecka på utbildning i WSOY-huset.

- Jag är faktisks stolt då jag ser vilka alla som är här. Det här är världens största träff för i år och speciell just för att det är en utbildningsträff.

Borgåbladetin artikkelin teksti: Birgitta Ehrstén; kuvat: Evy Nickström.

Linkkejä:

02.01.2014 - 18:36 Hannu Toivonen