Kanslerin matkaraha

Helsingin yliopiston tutkijat ja opettajat voivat hakea kanslerin matkarahaa tieteellisten ulkomaanmatkojensa tueksi. Erityisesti tuki on tarkoitettu neliportaisen tutkijanuramallin kahdella ensimmäisellä portaalla olevien tutkijoiden (tohtorikoulutettavat ja tutkijatohtorit) ulkomaisiin konferenssimatkoihin. Edellytys rahoitukselle konferenssimatkaan on, että hakijalla on konferenssissa esitelmä, posteri, tai vastaava tieteellinen esitys.

Matkarahan määrää arvioitaessa otetaan huomioon matkakulut ja majoituskustannukset sekä osallistumismaksut. Lisäksi otetaan huomioon ulkomaan päiväraha (yliopistoon työsuhteessa olevat) tai vastaavan suuruinen kulukorvaus (esimerkiksi apurahalla työskentelevät).

Matkarahaa voi hakea vain yhteen ulkomaanmatkaan. Ellei erityisiä perusteita ole (esimerkiksi konferenssin peruuntuminen), matkaraha on käytettävä vuoden 2014 aikana ja matkaan, johon sitä on haettu. Matkarahaa ei voi hakea jo tehtyyn matkaan. Matkustamisessa noudatetaan Helsingin yliopiston matkustusohjeita.

Matkarahaa haetaan sähköisellä hakulomakkeella. Hakemukseen ei toimiteta liitteitä. Hakulomake löytyy osoitteesta:

Hakuaika alkaa torstaina 6.2.2014 klo 12.00 ja päättyy perjantaina 28.2.2014 klo 15.45.

Sähköinen hakulomake avataan haun alkaessa 6.2.2014, ja lomake sulkeutuu hakuajan päätyttyä 28.2.2014. Hakemuksen jättäminen ei ole mahdollista hakuajan päättymisen jälkeen, eikä myöhästyneitä hakemuksia käsitellä.

Lisätietoja matkarahan hakemisesta ja käytöstä löytyy intranet Flammasta (flamma.helsinki.fi > Hakemisto ja palvelut > Tutkimusasiat > Tutkimusrahoitus > Yliopiston oma tutkimusrahoitus > Kanslerin matkaraha; https://flamma.helsinki.fi/fi/hyomatutkimusrahoitus/kanslerinmatkaraha).

Lisätietoja saa myös sähköpostitse HU-travelgrant@helsinki.fi tai puhelimitse (09) 191 23 146.

Ohjeita
Kuka voi hakea matkarahaa?

Matkarahaa voivat hakea Helsingin yliopiston tutkijat ja opettajat. Hakija voi olla esimerkiksi apurahalla työskentelevä Helsingin yliopiston jatko-opiskelija tai yliopistoon työsuhteessa oleva tutkija. Erityisesti matkaraha on suunnattu neliportaisen tutkijanuramallin kahdella ensimmäisellä portaalla oleville tutkijoille (tohtorikoulutettavat ja tutkijatohtorit).

Helmikuun haussa matkarahaa voivat hakea tutkijat ja opettajat niissä yksiköissä, jotka on listattu matkarahan hakusivulla (http://helsinki.fi/aava/kansleri/). Tohtorikoulutettavat voivat hakea matkarahaa tiedekunnassa, johon tekevät tohtorin tutkintonsa. Huom. Lääketieteellisessä tiedekunnassa matkaraha kohdennetaan pelkästään tiedekuntaan rekisteröityneille tohtorikoulutettaville.

Mihin tiedekuntaan jätän hakemukseni?

Hakusivulla voit valita tiedekunnan, josta haet matkarahaa. Valitse se tiedekunta, jossa työskentelet, tai jos olet esimerkiksi tohtorikoulutettava, se tiedekunta, johon teet tohtorin tutkintosi. Muista ilmoittaa tiedekuntasi ja laitoksesi myös hakulomakkeella samalla tavalla.

Minkätyyppisiin matkoihin matkarahaa voi hakea?

Matkaraha on tarkoitettu tieteellisten ulkomaanmatkojen tueksi. Matkarahaa ei näin ollen voi hakea kotimaan matkoihin. Tavallisesti matkarahaa haetaan ulkomaille suuntautuvaan konferenssimatkaan.

Mihin kuluihin matkarahaa voi hakea?

Matkarahaa voi hakea matkakuluihin ja majoituskustannuksiin sekä osallistumismaksuihin, sekä ulkomaan päivärahaan tai ulkomaan päivärahan suuruiseen kulukorvaukseen. Kohdemaatasi koskevan ulkomaan päivärahan suuruuden voit tarkastaa Helsingin yliopiston matkustusohjeesta.

Flamma: Hakemisto ja palvelut » Työn tueksi » Työmatkat » Helsingin yliopiston matkustusohje.

Kun täytät hakemustasi, arvioi matkasi kustannukset realistisesti ja ota huomioon kaikki yllä mainitut kulut. Mainitsethan, jos sinulla on matkaasi varten myös jotakin muuta rahoitusta.

Voiko matkarahaa hakea useampaan kuin yhteen matkaan?

Suuresta hakijamäärästä johtuen kukin hakija voi hakea matkarahaa vain yhteen ulkomaanmatkaan.

Voiko matkarahaa käyttää johonkin toiseen matkaan kuin mikä hakemuksessa on ilmoitettu?

Ellei erityisiä perusteita ole, matkaraha on käytettävä matkaan, johon sitä on haettu, ja johon se tietyn hakemuksen perusteella on myönnetty. Erityinen peruste voisi olla esimerkiksi matkan kohteena olleen konferenssin on peruuntuminen. Alkuperäinen päätöksentekijä voi tällaisessa tapauksessa myöntää luvan matkarahan käyttämiseen myös toiseen, alkuperäistä matkaa vastaavaan ulkomaanmatkaan.

Kuka päättää matkarahan myöntämisestä?

Matkarahan myöntämisestä päättävät tiedekunnissa dekaanit ja erillisissä laitoksissa niiden johtajat.

Mistä saan lisätietoja matkarahan hakemisesta?

Lisätietoja saat sähköpostitse HU-travelgrant@helsinki.fi tai puhelimitse (09) 191 23146.

Jos minulle myönnetään matkaraha, miten saan sen käyttööni?

Matkarahan käyttöä ja maksatusta koskevat ohjeet päivitetään Flammassa.

Mistä saan lisätietoa yliopiston matkustusohjeista?

12.02.2014 - 14:57 Marina Kurtén
12.02.2014 - 12:51 Marina Kurtén