Open Source Hackathon: Festarisovelluksen koodailua Startup Saunalla

Teksti ja kuvat Jerry Mesimäki

Nelisenkymmentä tietojenkäsittelytieteen opiskelijaa marssi viikonlopuksi 11.4.-13.4. Otaniemen Startup Saunalle osallistuakseen Futuricen, TKO-älyn, Tietokillan ja Athenen yhdessä järjestämään hackathoniin*. Kaiken kaikkiaan paikalle saapui 60 innokasta koodaria, joten mistään aivan pienestä tapahtumasta ei ollut kyse.

Perjantai 11.4.

Opiskelijat jaettiin ryhmiin ilmoittautumisen yhteydessä mainittujen intressien mukaisesti. Tarjolla oli neljä vaihtoehtoa: sovelluksen palvelinpuolen ohjelmointi, Android-, iOS- tai Windows Phone -sovelluksen jatkokehittäminen. Nopean esittelyn jälkeen ryhmät saivat vapaasti etsiä itselleen 1500 neliön hallista mieleisensä tilan ja ryhtyä ohjelmoimaan. Evääksi annettiin linkki sovelluksen GitHub-repositorioon ja bambulautasellinen revittyä possua.

Lauantai 12.4.

Kuten hyvään ohjelmistoprojektiin kuuluu, päivä aloitettiin heti aamusta (tai lopetettiin) puurolla ja päivittäisellä nopealla palaverilla. Muuten aika oli varattu pelkälle kehitykselle, jonka keskeytti vain säännöllinen lämmin ruoka ja myöhemmin illalla paikalle tuotujen mallasjuomien kilinä. Vapaaehtoisena aktiviteettina osallistujat pääsivät mm. joogaamaan sekä saunomaan.

Sunnuntai 13.4.

Pitkä rutistus alkoi jo näkyä väsyneiden koodareiden kasvoilla, sillä monet olivat viettäneet koko viikonlopun tapahtuma-alueella poistumatta sieltä kertaakaan. Paljon oli kuitenkin saatu tähän mennessä aikaan ja tämä näkyi myöhemmin iltapäivällä pidetyissä demoissa. Loppuseremonian jälkeen osallistujia viihdytti vielä Faenimal Arm -niminen yhtye lempeän taidepopin sävelin. Yleisen konsensuksen mukaan tapahtuma oli erittäin onnistunut ja toiveita esitettiin syksyisen hackathonin järjestämiselle.

*Hackathon on yhden tai useamman päivän mittainen tapahtuma, jonka aikana tarkoitus on suunnitella ja toteuttaa jokin idea tai mahdollisesti jatkokehittää jo jotain olemassa olevaa konseptia. Se voidaan toteuttaa joko kilpailuna tai asettamalla osallistujat työskentelemään yhdessä päämäärän saavuttamiseksi.

25.04.2014 - 13:53 Matti Luukkainen
25.04.2014 - 13:46 Matti Luukkainen