Tietojenkäsittelytieteen laitos mukana EU:n koodiviikossa

EU:n koodiviikkoa vietetään ympäri Eurooppaa 11.-17.10.2014. Myös Suomessa järjestetään koodaukseen liittyviä yleisötapahtumia, joissa ohjelmointiin on helppo päästä käsiksi.

Onko koodaus kirosana? Tuntuuko siltä, että ohjelmointi pelkkänä ajatuksena, saati sitten opetuksen osana, aiheuttaa verenpaineen kohoamisen ja käsien vapinaa?

Hätä ei ole tämän näköinen, sillä lokakuisella koodiviikolla kynnys aiheeseen tutustumiseen ja ohjelmoinnin kokeiluun on matalampi kuin koskaan. EU:n koodiviikkoa vietetään ympäri Eurooppaa 11.-17.10.2014. Myös Suomesta löytyy ohjelmaa kaikenikäisille taitotasoon katsomatta.

Innokas-verkoston tapahtumakiertue Kiinnostaako koodaus ja robotiikka starttaa Koodiviikon maanantaina 13.10. Peruskoulun opettajille ja opettajaopiskelijoille suunnatun kiertueen tavoitteena on tutustuttaa opettajia paitsi ohjelmointiin ja robotiikkaan, myös käytännön tapoihin hyödyntää niistä opetuksessa. Ilmoittaudu Helsingistä Rovaniemelle ulottuvan Innokas-kiertueen maksuttomiin tapahtumiin verkkolomakkeella 3.10. mennessä.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos järjestää koodiviikolla jokaisena arkipäivänä avoimia, ilmaisia työpajoja 7-99 -vuotiaille. Kaikki työpajat ovat aloittelijaystävällisiä, eli niihin voi tulla ilman aiempaa kokemusta.

Lapsille ja nuorille järjestetään päivittäin mm. seuraavat työpajat:

• Jatkuva koodi Yhteisen koodin tekeminen aloitetaan maanantaina ja lopetetaan lauantaina. Kuka tahansa saa osallistua jatkumoon. Lopullinen tuotos julkaistaan tapahtuman päätteeksi verkkosivuilla. (ikäsuositus: 7-15 -vuotiaille)
  • Salattujen viestien murtaminen (7-15 -vuotiaille)
  • Peliohjelmoinnin alkeet Scratchillä (7-15 -vuotiaille, to 13-15, pe 15-17)
  • Oma virtuaalilemmikki Android-tabletille (10-15 -vuotiaille, to 15-17, pe 13-15)
  • Tietokoneen kokoaminen komponenteista ja käyttöjärjestelmän asentaminen (12-20 -vuotiaille, to 17-20, pe 17-20)
  • Aloita ohjelmointi NYT! MOOC-verkkokurssipaja (14-20 -vuotiaille).

MOOCit eli massiiviset avoimet verkkokurssit ovat lyöneet itsensä läpi myös Suomessa. Aalto-yliopiston syyskuussa 2014 käynnistynyt ohjelmoinnin avoin verkkokurssi houkutteli jopa 2600 osallistujaa. Myös Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen MOOC-kurssi on ollut erittäin suosittu tapa tutustua ohjelmointiin. Katso Avoin Suomi 2014 Menestystarina-video Helsingin yliopiston MOOCista.

Lisätietoa työpajoista ja ilmoittautuminen 6.10.alkaen.

Lauantaina 18.10. Helsingin yliopisotn LUMA-keskukseen kuuluva tietojenkäsittelyn resurssikeskus Linkki järjestää Sörnäisissä Happi-tilassa erityisesti aikuisille suunnattua ohjelmaa. Mukaan on tervetullut kuka tahansa teknologiakasvatuksesta kiinnostunut.

• 10-12 Ohjelmointi peruskouluun 2016 — miksi ja miten? Paneelikeskustelu
  • 12-14 Teknologiakasvatuksesta kiinnostuneiden verkostoitumistapaaminen

Oletko ohjannut tiedekerhoa, innostaako robotiikka vai haluaisitko alkaa vetää ohjelmointikerhoa? Kaipaatko vaihtaa ajatuksia teknologian opetuksesta lapsille ja nuorille? Oletko tehnyt huippuhienoa materiaalia, jolle toivoisit käyttäjiä? Vai kaipaatko kenties ideoita? Kiinnostaako muuten vaan?

Lisätietoa Koodilauantaista ja ilmoittautuminen 6.10. alkaen.

Kuva ja teksti: Maija Pollari

Lisätietoa Tietojenkäsittelytieteen laitoksen koodiviikosta osoitteessa www.koodiviikko.fi

03.10.2014 - 10:00 Jyrki Kivinen
01.10.2014 - 11:47 Mikael Haapa-aho