Helsinki.fi-osoite kokonaan yliopistolle

Kaupungin ja yliopiston yhteinen sisääntulosivu siirtyy historiaan.

Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston yhteisvoimin ylläpitämä helsinki.fi-sisääntulosivu siirtyy nettihistoriaan lopputalvesta. Jatkossa helsinki.fi-osoite ohjaa suoraan yliopiston etusivulle. Yliopisto saa siis etusivunsa näkyviin päädomainissa (helsinki.fi) aladomainin (helsinki.fi/yliopisto) sijasta.

Yliopistolle ajoitus on ihanteellinen: monet ovat kommentoineet kaupungin antaneen yliopistolle toisen 375-vuotislahjan metroaseman lisäksi.

Yliopisto uusii vaiheittain julkisia verkkosivujaan. Nyt on mahdollista rakentaa hakukoneoptimointia ja sivujen löydettävyyttä parantavat osoitekäytännöt, mikä kasvattaa tutkimuksen ja koko yliopiston digitaalista jalanjälkeä.

Kaupungin nettisivut toimivat toistaiseksi hel.fi-osoitteessa. Kaupunki on hakenut .helsinki-domainia ja valmistelee sen käyttöönottoa lähivuosina.

Yhteistyö jatkuu

Osoitteiden eriyttäminen ei merkitse yhteistyön loppua. Kävijöitä luotsataan aiheittain luontevasti kaupungin ja yliopiston sivustolta toiselle, ja myös sisältöjä voidaan tuottaa ja julkaista yhdessä. Yhteistyön tiivistäminen auttaa vahvistamaan yliopistokaupunki Helsingin digitaalista näkyvyyttä etenkin kansainvälisesti.

Sisällöllisiä yhteistyökohteita voivat olla Helsinki opiskelu- ja työskentelykaupunkina, rekrytointi, asuminen ja eläminen Helsingissä sekä viestintä- ja markkinointisisällöt. Jo nyt löytyy yhteisiä konsepteja, esimerkiksi Think Company.

Helsinki.fi:n ja yliopiston pitkä suhde

Päätös siitä, että Helsingin yliopisto perustaa www-palvelunsa helsinki.fi-osoitteeseen tapahtui vuonna 1987. Jo tällöin tehtiin kaupunkiyhteistyötä pyytämällä kaupungilta lupa helsinki.fi:n käyttöön.

Helsingin kaupunki ei nähnyt asiassa ongelmaa: 1980-luvun lopulla ajateltiin, että internet on ainoastaan tutkimuslaitosten ja yliopistojen asia – kaupallistuminen ja muut käyttömahdollisuudet selkenivät vasta myöhemmin. Pidettiin myös todennäköisenä, että Suomeen syntyisi .edu -standardi korkeakouluille. Näin ei sittemmin tapahtunut.

Tänä päivänä 27-vuotinen digihistoria kytkee yliopiston vankasti helsinki.fi-osoitteeseen. Helsinki.fi:stä on tullut osa tutkijoiden ja yliopistolaisten identiteettiä. Etenkin ulkomaiset yhteistyökumppanit löytävät yliopistolaiset helsinki.fi -osoitteella.

— Jatkuvuus on tärkeää, painottaa tietojenkäsittelytieteen professori Hannu Toivonen.

— Sähköpostiosoitteita on ilmoitettu yhteystietoina esimerkiksi tieteellisissä artikkeleissa vuosikymmeniä, url-osoitteitakin parikymmentä vuotta. Viime vuosina sähköpostiosoitteesta on tullut henkilötunniste moniin verkkopalveluihin.

Helsinki.fi-domainin historiaa on dokumentoitu Petri Kutvosen verkkosivulle

Teksti: Susanna Rautio