HUOMIOITAVAA POISSAOLOISTA – sairastuminen vuosiloma aikana

Ilmoita poissaolostasi välittömästi

Työntekijällä on oikeus olla pois töistä, jos hän on todistetusta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuvan työkyvyttömyyden vuoksi estynyt hoitamasta tehtäviään. Työntekijä on velvollinen viipymättä ilmoittamaan henkilökohtaisesti esimiehelle sairauspoissaolosta sekä siitä, milloin työkyvyttömyyden arvioidaan päättyvän.

Ilmoita poissaolostasi välittömästi

1. esimiehellesi puhelimitse tai sähköpostitse
  2. sähköpostilla osoitteeseen henkilosto(at)cs.helsinki.fi

Työhön palattuaan työntekijän on viipymättä tehtävä poissaoloilmoitus SAP HR – järjestelmään jokaisesta sairaus-/tapaturmapoissaolosta.

Poissaolotodistukset

Terveydenhoitajan- tai lääkärintodistukset tulee toimittaa, ellei työntekijällä ole pakottavaa estettä, 14 päivän kuluessa sairastumispäivästä joko Viikin henkilöstöpalveluihin tai esimiehelle edelleen henkilöstöpalveluihin toimitettavaksi.

• lyhyiden, 1–3 päivää kestävien, sairauksien osalta ei tarvitse esittää lääkärintodistusta, ellei muuta käytäntöä ole ilmoitettu noudatettavaksi
  • jos sairaus kestää yli 3 päivää, tulee henkilön toimittaa 4. ja 5. päivästä lääkärin- tai terveydenhoitajantodistus
  • sairauden kestäessä yli 5 päivää, on työnantajalle toimitettava aina lääkärintodistus.

Sairausvakuutus- ja työterveyshuoltolain muutokset 1.6.2012 alkaen edellyttävät, että työnantaja toimittaa kuukausittain reaaliaikaiset sairauspoissaolotiedot työterveyshuollolle. Näiden lakimuutosten sekä Kelan työnantajille antaman ohjeistuksen noudattaminen edellyttää, että henkilöstön sairauspoissaoloilmoitukset ja niihin liittyvät terveydenhuollon todistukset toimitetaan henkilöstöpalveluihin mahdollisimman nopeasti.

Sairausajan palkka

Yliopistoon palvelussuhteessa olevilla sairausajan palkallinen jakso määräytyy Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen mukaisesti.

Huomioitava on, että sairauspoissaolopäiviksi lasketaan kaikki viikonpäivät, näin ollen perjantaista maanantaihin kestävä poissaolo on 4 sairauspäivää, ja maanantaista on esitettävä lääkärin- tai terveydenhoitajantodistus. Tilanteissa, joissa työntekijä on esimerkiksi maanantaista keskiviikkoon sairauden takia poissa töistä ja palaa töihin torstaina, mutta joutuu olemaan perjantain poissa töistä saman sairauden takia, tulee perjantailta toimittaa terveydenhoitajan- tai lääkärintodistus, sillä kyseessä on saman sairauden 5. päivä.

Työkyvyttömyys vuosiloman aikana

Menettelyohjeet vuosilomalle osuvien työkyvyttömyystilanteiden varalle:

1. Hanki lääkärintodistus (oma ilmoitus tai terveydenhoitajan todistus ei ole riittävä) välittömästi ensimmäisestä sairauspäivästä lähtien. Toimita lääkärintodistus välittömästi työnantajalle ja nimenomaisesti pyydä vuosiloman siirtoa. Huom! Lääkärintodistuksen on oltava suomen-, ruotsin- tai englanninkielinen ja sen tulee sisältää diagnoositieto. Siinä tapauksessa, että työntekijä toimittaa työnantajalle muun vieraskielisen lääkärintodistuksen, tulee työntekijän varautua omalla kustannuksellaan hankkimaan lääkärintodistuksesta virallinen käännös.
  2. Siirtopyynnön saatuaan työnantaja arvioi, onko työntekijä oikeutettu siirtämään vuosilomaa vai ei. Siirtopyyntö ei automaattisesti pidennä alkuperäistä vuosilomaa.
  3. Työntekijä ja työnantaja sopivat (tai työnantaja tarvittaessa määrää) siirrettävän vuosiloman ajankohdan siten kuin työehtosopimus ja laki ohjeistavat.
  4. Mikäli lomaa on vielä jäljellä työkyvyttömyyden jälkeen, jatkuu vuosiloma alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Lisätietoa Flammasta: https://flamma.helsinki.fi/fi/HY309158

Yhteystietoja

Viikin henkilöstöpalvelut, PL 62 (Viikinkaari 11 A, 2. kerros (katutaso), 00014 Helsingin yliopisto

Laitoksella ota yhteys osoitteeseen henkilost(at)cs.helsinki.fi, joka tavoittaa Heidi Kinnusen, Inka Kujalan, Päivi Kuuppelomäen ja Tiina Väisäsen.

16.06.2015 - 15:44 Tiina T Väisänen
16.06.2015 - 15:38 Tiina T Väisänen