Yliopisto käynnistää muutosohjelman taloutensa sopeuttamiseksi

Hallitusohjelman rahoitusleikkaukset edellyttävät Helsingin yliopistolta toiminnan sopeuttamista ja aktiivista uusien rahanlähteiden etsintää. Sopeuttaminen ei onnistu ilman henkilöstövähennyksiä

Helsingin yliopiston hallitus käsitteli kokouksessaan 16. syyskuuta hallitusohjelman vaikutuksia yliopiston rahoitukseen ja niiden vaatimia toimenpiteitä. Leikkaukset ovat yliopiston laskelmien mukaan 106 miljoonaa euroa vuodessa Sipilän hallituskauden lopulla 2019–2020. Tämä on 15 prosenttia yliopiston kokonaistuloista. Perusrahoituksen leikkaus on 20 prosenttia (93 miljoonaa euroa). Lopulliseen sopeutustarpeeseen vaikuttavat muun muassa se, kuinka hyvin yliopisto onnistuu uusien tuottojen hankinnassa sekä se, poistuuko apteekkikompensaatio. Apteekkikompensaation vaikutus on vuositasolla 29 miljoonaa euroa.

Lue lisää Flammasta: https://flamma.helsinki.fi/fi/etusivu-yliopistouutiset-yliopisto-kaynnistaa-muutosohjelman-taloutensa-sopeuttamiseksi

21.09.2015 - 12:55 Pauliina M J Pajunen
21.09.2015 - 12:53 Pauliina M J Pajunen