Iso pyörä laittaa tutkinnot uusiksi

Iso pyörä -uudistuksessa pyritään aitoon kolmiportaisuuteen kandi-, maisteri- ja tohtoriopinnoissa.

Bolognan prosessin mukainen kolmiportainen tutkintorakenne on ollut käytössä Suomessa kymmenen vuotta. Tutkintojen välinen liikkuvuus ja alemman ja ylemmän tutkinnon erillisyys eivät kuitenkaan ole Helsingin yliopistossa toteutuneet tarkoitetulla tavalla.

Nyt käynnistyvässä Iso pyörä -uudistuksessa prosessi pyritään viemään loppuun. Yksi uudistuksen tavoitteista on päästä monista yksittäisistä oppiaineista ja hakukohteista laajempiin, jopa tiedekuntarajat ylittäviin kandiohjelmiin.

Tulevaisuudessa opiskelija voisi halutessaan lähteä työelämään kandiopintojen jälkeen ja palata myöhemmin suorittamaan maisteriopintoja. Myös tiedekunnan vaihto opintotasojen välillä tulisi nykyistä helpommaksi.

Iso pyörä -hanketta luotsaa vararehtori Keijo Hämäläinen, joka on ilahtunut monien yliopistolaisten aidosta innosta muutoksen suhteen.

– Suurin huoli on pienistä oppiaineista vastuuta kantavilla ja tähän täytyy suhtautua vakavuudella.

Lue lisää Flammasta: https://flamma.helsinki.fi/fi/etusivu-yliopistouutiset-iso-pyora-laittaa-tutkinnot-uusiksi

30.09.2015 - 15:25 Pauliina M J Pajunen
21.09.2015 - 12:58 Pauliina M J Pajunen