Avoin työpaikka: Tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja

Helsingin yliopisto kuuluu maailman parhaiden tutkimusyliopistojen joukkoon. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta (http://www.helsinki.fi/ml/) on opiskelijoiden ja opettajien määrällä mitattuna maamme suurin luonnontieteellinen tiedekunta. Perustutkintoa suorittaa 6 000 ja jatkotutkintoa 700 opiskelijaa. Tiedekunnassa työskentelee 1 000 työntekijää. Tiedekunnan vuosittainen rahoitus on 84 milj. euroa, josta täydentävää rahoitusta on puolet. Tiedekuntaan kuuluva tietojenkäsittelytieteen laitos (http://www.cs.helsinki.fi/home/) on maan johtavia ICT-opetuksen ja tutkimuksen yksiköitä. Sen erikoisaloja ovat algoritmit ja koneoppiminen, datatiede, hajautetut järjestelmät ja tietoliikenne, ohjelmistojärjestelmät sekä bioinformatiikka. Laitoksella työskentelee 170 työntekijää ja 1700 opiskelijaa. Laitoksen vuosittainen rahoitus on 12 milj. euroa. Laitos toimii läheisessä yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston yhteisen Tietotekniikan tutkimuslaitoksen (HIIT) kanssa.

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta hakee tietojenkäsittelytieteen laitokseensa

JOHTAJAA

vuoden 2016 alusta johtamaan laitoksen toimintaa ja tukemaan dekaania tiedekunnan johtamisessa.

Laitoksen johtaja
- johtaa laitoksen toimintaa ja vastaa laitoksen tehtävien tuloksellisesta, taloudellisesta ja tehokkaasta hoitamisesta, henkilöstön kehittämisestä ja toiminnan suunnittelusta. Johtajalle kuuluu kokonaisvastuu laitoksen henkilöstöasioista, taloudesta ja omaisuudesta;
- päättää laitoksen sisäisistä asioista; ja
- valmistelee laitoksen toimintasuunnitelman ja budjetin.

Laitoksen johtajaksi valittavalta vaaditaan, että hän on suorittanut tohtorin tutkinnon ja että hänellä on laitoksen johtajan tehtävien hoitamiseksi tarvittava kyky ja ammattitaito sekä käytännössä osoitettu hyvä johtamistaito. Laitoksen johtajalla tulee olla yliopistomaailman tuntemusta sekä kokemusta laitoksen piiriin kuuluvan tieteenalan johtamisesta.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää strategista näkemystä laitoksen ja tiedekunnan kehittämiseen sekä kykyä toimia yhteistyössä yliopiston ja tiedekunnan muiden johtajien sekä laitoksen henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Toivomme, että hakija esittää yksityiskohtaisen (1-3 sivun) suunnitelman laitoksen opetus- ja tutkimustoiminnan kehittämiseksi ja uudistamiseksi seuraavina vuosina. Valintaa tehtäessä arvostetaan valmiuksia kantaa vastuuta laitoksen taloudesta ja henkilöstön hyvinvoinnista. Merkittävää on myös aktiivisuus oman alan kansallisessa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Tehtävässä tarvitaan suomen, ruotsin ja englannin kielen taitoa.

Rehtori ottaa laitoksen johtajan dekaanin esityksestä enintään viiden vuoden määräajaksi. Tehtävän palkkaus määräytyy sopimuksen perusteella.

Johtajan tehtävästä antaa lisätietoja matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Jouko Väänänen. Tehtävän hakuprosessista antaa lisätietoja tiedekunnan hallintopäällikkö Arto Halinen. Molempien yhteystiedot löytyvät tiedekunnan verkkosivuilta (http://www.helsinki.fi/ml/). Hakemus liitteineen pyydetään jättämään yliopiston sähköiseen rekrytointijärjestelmään Hae paikkaa-linkistä. Yliopistoon työsuhteessa olevat sisäiset hakijat jättävät hakemuksensa SAP HR -portaalin kautta.

Hakuaika päättyy torstaina 15. lokakuuta 2015.

Hae viimeistään 15.10.2015

22.09.2015 - 11:16 Pauliina M J Pajunen