Menestystä yliopistojen välisessä ohjelmointikilpailussa

Neljä Helsingin yliopiston joukkuetta selvisi kymmenen parhaan joukkoon pohjoismaisten yliopistojen välisessä NCPC 2015 -ohjelmointikilpailussa.

Lauantaina 10.10.2015 järjestetyssä Nordic Collegiate Programming Contest (NCPC) -kilpailussa oli mukana yhteensä 307 joukkuetta Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Islannista. Kilpailussa joukkueet pyrkivät ratkaisemaan kymmenen ongelmaa toteuttamalla jokaista ongelmaa varten toimivan algoritmin. Ongelmien ratkaisemiseen kilpailussa oli yhteensä viisi tuntia aikaa.

Vain yksi ongelma jäi kaikilta joukkueilta ratkaisematta

Tehtävät olivat kiinnostavia ja vaikeutuivat sopivasti, toteaa Helsingin yliopiston valmentaja Antti Laaksonen. Vain yksi ongelmista oli sellainen, ettei yksikään joukkue saanut ratkaistua sitä annetussa ajassa. Tehtävä ei missään nimessä ollut mahdoton, mutta kilpailun lyhyt aikaraja tekee ongelmanratkaisusta tavallista haastavampaa. Ratkaisematta jäänyt tehtävä oli kutakuinkin seuraava:

"Olet lähdössä töihin. Työmatkasi kulkee suoraa tietä pitkin, eikä tiellä ole nopeusrajoitusta. Tiellä on tasan kilometrin välein liikennevalot, ja liikennevaloihin tulee pysähtyä valojen ollessa punaiset. Työmatkaan käytät erikoisautoa, jossa on vain yksi nappi. Kun painat nappia, auto kiihtyy, ja kun päästät napista irti, auto pysähtyy heti. Auton kiihtyvyys on metri neliösekunnissa.

Kuinka nopeasti pääset töihin? Syötteenä algoritmille kerrotaan liikennevalojen lukumäärä sekä liikennevalokohtaiset ajat, jotka kertovat milloin valot vaihtuvat ensi kertaa punaisesta vihreäksi. Jokaisesta liikennevalosta tiedetään lisäksi kuinka pitkään valo on punaisena ja kuinka pitkään vihreänä. Voit olettaa, että voit ajaa valoista kun ne ovat vaihtumassa, ja että valojen vaihtumiseen ei mene lainkaan aikaa."

Menestyksen takana on harjoittelu

Kilpailun kärkeä hallitsivat Helsingin yliopisto Suomesta sekä Kungliga Tekniska högskolan (KTH) Ruotsista.

Sekä Helsingin yliopiston että KTH:n menestyksen takana on vahva harjoittelu, toteaa Antti Laaksonen. Kummassakin yliopistossa toimii aktiivinen algoritmiyhteisö, jonka jäsenet ovat kiinnostuneet ongelmien ratkaisemisesta tietokoneen avulla. Yhteisöissä on mukana nykyisiä ja entisiä yliopiston opiskelijoita, joiden lisäksi toimintaan osallistuu peruskoululaisia ja lukiolaisia. Yhteinen tavoite on oppia syvällisesti algoritmien suunnittelua ja ohjelmointia, mikä kehittyy pitkäjänteisesti harjoittelemalla.

Tärkeä algoritmiyhteisön tapaamispaikka on Helsingin yliopiston Kumpulan kampus, jossa kokoontuu algoritmikerho lukukausien aikana perjantaisin kello 17:30–19:30. Kerho järjestetään Linkki-luokassa (Exactum-rakennus, C221), ja kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan.

Täydellinen tuloslista: https://ncpc15.kattis.com/standings
Kuvattua tehtävää on lyhennetty uutista varten, alkuperäinen tehtävänanto löytyy englanniksi osoitteessa https://ncpc15.kattis.com/problems/icar

20.10.2015 - 18:03 Pauliina M J Pajunen
12.10.2015 - 20:48 Arto Hellas