Tiedeinnovaatiot laajasti esillä Slushissa: mukana myös Sasu Tarkoman tutkimusryhmä esineiden internetistä

Yhä useampi tutkija tarttuu mahdollisuuteen kaupallistaa tutkimustaan. Yliopisto esittelee tutkimuspohjaisia innovaatioitaan tällä viikolla Slush-tapahtumassa.

Keksintöilmoituksia on tehty tänä vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin. Edellinen ennätys vuodelta 2009 meni rikki jo lokakuussa. Tänä vuonna keksintöilmoituksia on tehty jo 76, kun viime vuonna niitä tehtiin yhteensä 57. Ilmoitus on yleensä innovaation kaupallistamisen ensimmäinen vaihe.

Tänä vuonna on perustettu kaksi innovaatioihin perustuvaa spin out -yhtiötä, Etsimo Oy ja Disel21 Oy. Kolmea muuta yhtiötä ollaan parhaillaan perustamassa ja ne saadaan mahdollisesti toimintaan vielä tämän vuoden aikana. Esimerkiksi Oxfordin yliopistosta on viimeisen 15 vuoden aikana syntynyt keskimäärin kuusi tutkimukseen pohjautuvaa spin out -yritystä vuodessa.

Vuoden alkupuolella yliopistossa otettiin käyttöön uudet tutkimustulosten kaupallistamisen periaatteetsekä päivitettiin keksintöohje. Uudet yhtiöt on perustettu näiden periaatteiden mukaan. Periaatteet tuovat selkeyttä kaupallistamisprosessiin sekä tutkijalle että yliopistolle.

Lue lisää Flammasta

Aiheesta juttu myös Helsingin Sanomissa 9.11.2015:

"Teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushissa HY esittelee yliopistosta ponnistavaa 17 yhtiötä ja ideaa, joille etsitään yrittäjiä ja sijoittajia.

Yksi niistä on tietojenkäsittelytieteen professorin Sasu Tarkoman johtama tutkimusohjelma esineiden internetistä, jossa laitteet kommunikoivat keskenään internetin avulla. Tehokasta tiedon tunnistusta ja siirtoa älykellojen välityksellä voidaan hyödyntää esimerkiksi liikennesuunnittelussa"

Motion Primitives (MoPrim)

12.11.2015 - 09:32 Pauliina M J Pajunen