Hallitus hyväksyi tavoitteet vuodelle 2016

Helsingin yliopiston hallitus hyväksyi vuoden viimeisessä kokouksessaan 15.12. yliopiston tavoite-ohjelman vuodeksi 2016. Tavoiteohjelma hyväksytään vuosittain, ja siinä sovitetaan yhteen yliopiston toiminta ja talous seuraavalle kalenterivuodelle.

Yliopiston yksiköiden vuoden 2016 kehys on 10 prosenttia pienempi kuin vuoden 2015 perusrahoitus. Strateginen rahoitus on kuitenkin kaudelle 2013–2016 sovitun mukainen. Valtakunnalliseen rahoitukseen on tehty vain opetus- ja kulttuuriministeriön perusrahoitukseen kohdistama 3,9 prosentin vähennys.

Erillisten laitosten johtosääntöjä kumottiin

Hallitus kumosi kuuden erillislaitoksen johtosäännöt (Kielikeskus, neurotieteen tutkimuskeskus, tutkijakollegium, Avoin yliopisto, biotekniikan instituutti ja Aleksanteri-instituutti). Yliopiston uuteen johtosääntöön on otettu kaikkia erillisiä laitoksia koskevat määräykset. Lisäksi kullekin laitokselle annetaan rehtorin päätöksellä työjärjestys.

Aleksanteri-instituutti liitetään hallituksen 20.3.2015 tekemän päätöksen mukaisesti 1.1.2016 lukien erillisenä laitoksena humanistiseen tiedekuntaan.

Hallitus muutti lisäksi Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT:n ohjesääntöä. HIIT on Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen laitos.

Muita hallituksen käsittelemiä aiheita:

Hallitus keskusteli yliopiston Muutosohjelman edistymisestä. Osana Muutosohjelmaa kehitetään muun muassa yliopiston toimintarakennetta, palveluorganisaatiota ja koulutusohjelmia.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät marraskuun lopussa. Työnantajan selvitys on tarkoitus antaa tammikuun loppuun mennessä, uuden palveluorganisaation osalta jo mahdollisesti aikaisemmin.

Hallitus keskusteli yliopiston strategiasta vuosille 2017–2020. Hallituksen on määrä hyväksyä strategia kokouksessaan 20.1.2016.

15.12.2015 - 14:21 Pauliina M J Pajunen