Laitos palkitsi vuoden tutkijat, opettajat ja ryhmän

Tietojenkäsittelytieteen laitos palkitsee vuosittain opettajiaan aktiivisuudesta opetuksen laadun kehittämisessä sekä tutkijoitaan laadukkaasta tieteellisestä tutkimustoiminnasta. Lisäksi laitos palkitsee vuoden henkilön tai ryhmän, joka on jollain positiivisella tavalla erottunut muista vuoden aikana.

Tänä vuonna laitoksen joulukahvitilaisuudessa 17.12 palkinnot jaettiin seuraaville henkilöille/ ryhmälle:

Nuorempien tutkijoiden Vuoden tutkija- palkinto: Tohtorikoulutettava Ella Peltonen

”Ellan kaksi vuotta kestäneet jatko-opinnot ovat edenneet erinomaisesti: hänellä on kasassa kaikki tarvittavat opintopisteet ja hänellä on jo kaksi korkealaatuista Jufo 2 -tason julkaisua, joista toinen voitti parhaan paperin palkinnon tutkimusalueen johtavassa PerCom-konferenssissa.  Ella on myös ollut tutkijavierailulla Berkeleyssä ja Cambridgessä. Omien jatko-opintojensa ohessa hän on osallistunut aktiivisesti laitoksen opetukseen mm. ohjaamalla kandidaatin- ja pro gradu -tutkielmia. Ellalla on paljon potentiaalia, ja hänen tähänastinen julkaisutoimintansa viittaa siihen, että väitöskirja valmistuu ajoissa ja tulee olemaan korkealaatuinen.”

Varttuneempien tutkijoiden vuoden tutkija- palkinto: Akatemia tutkija Simon Puglisi

”Simon is a most productive researcher in a number of areas, such as theoretical computer science, information systems, bioinformatics, and stringology. He has published about 20 journal articles and 60 conference articles in good international forums, with h-index 23. Simon has a broad international research network, he has been member in several international programme committees and co-chair in the international symposium SPIRE 2015. In 2015, he has been nominated as Academy Research Fellow by the Academy of Finland.”

Nuorten opettajien Vuoden opettaja- palkinto: Tuntiopettaja Johannes Verwijnen

”Johannes on erittäin aktiivinen kaikilla rintamilla. Hän opettaa mielellään ja on innostunut opetuksen kehittäjä algoritmien, data-analytiikan ja koneoppimisen erikoistumislinjalla. Johannes on proaktiivinen ja opiskelijoiden arvostama laskarien vetäjä erityisesti linjan hankaliksi koetuilla kursseilla. Hän osallistuu lisäksi ahkerasti ja asiantuntevasti opetustaidon arviointeihin tiedekunnan  opetustaitotoimikunnissa, ei pelkästään tietojenkäsittelytieteessä vaan myös muissa oppiaineissa.”

Kuvassa: Johannes Verwijnen & Ella Peltonen

Vuoden opettaja- palkinto: Lehtori Heikki Lokki

”Heikki on laitoksen opetustoiminnan kehittämisen uranuurtaja ja todellinen työn sankari. Suurelta osin hänen pitkäjänteisen ja määrätietoisen toimintansa ansiosta laitoksen opetus on 2000-luvulla noussut valtakunnalliselle yliopistokoulutuksen huipulle. Kuten Heikille vuonna 2009 myönnetyn Eino Kaila -palkinnon perusteluissa todetaan, hän on erinomainen esimerkki siitä, kuinka yliopisto-opettaja voi innostaa suuren laitoksen henkilökuntaa ja opiskelijoita opetuksen ja oppimisen laadun parantamiseen yhteistyössä laitoksen johdon ja opetuksen kehittämistyöryhmän jäsenten kanssa. Nyt jaettava Vuoden opettaja -palkinto onkin mitä suurimmassa määrin samalla myös Elämäntyöpalkinto.”

Vuoden ryhmä- palkinto: Resurssikeskus Linkki

”Helsingin yliopiston monitieteiseen LUMA-keskukseen kuuluva tietojenkäsittelytieteen resurssikeskus Linkki järjestää laajaa alasta innostuneille nuorille suunnattua toimintaa. Tärkeimpiä Linkin toimintamuotoja ovat lapsille ja koululaisille järjestettävät kerhot ja leirit, opettajien täydennyskoulutus, MOOC-verkkoyhteisötoiminta ja kilpaohjelmointivalmennus. Linkin toiminta on sekä määrällisesti että laadullisesti ensiluokkaista: sen kerho- ja leiritoimintaan osallistuu vuosittain satoja lapsia ja sen valmennustoiminta on tuottanut laitosta ja koko Suomea edustaneille joukkueille erinomaista menestystä alan kansainvälisissä ohjelmointikilpailuissa aina tietotekniikan olympialaisia myöten. Linkki on loistava esimerkki ansiokkaasta, pitkäjänteisestä ja yhteiskunnan tarpeisiin relevantista vapaaehtoistyöstä.”

Kuvassa: Topi Talvitie (oik) Ada-Maaria Hyvärinen, Antti Laaksonen, Lea Kutvonen

Isot onnittelut kaikille palkituille!

22.12.2015 - 09:14 Marina Kurtén
21.12.2015 - 15:38 Pauliina M J Pajunen