Uuden palveluorganisaation tehtävät hakuun

Nykyinen hallinnon organisaatio puretaan ja uuden palveluorganisaation tehtävät laitetaan hakuun ilmoittautumismenettelyllä, selviää työnantajan selvityksen ensimmäisestä osasta.

Helsingin yliopisto on julkistanut yhteistoimintaneuvottelujen pohjalta tehtyjä päätöksiä eli työnantajan selvityksen ensimmäisen osan (pdf), joka keskittyy uuteen palveluorganisaatioon.

Rehtori Jukka Kola on samalla antanut päätöksen uuden palveluorganisaation toimeenpanosta. Päätökseen liittyy myös muistio, jossa uusi organisaatio kuvataan tarkemmin.

Työnantajan selvityksen toinen osa annetaan todennäköisesti keskiviikkona 27.1.2016 ja siinä kerrotaan kaikki muut yhteistoimintaneuvottelujen pohjalta tehdyt päätökset.

Uudet työtehtävät täytetään ilmoittautumismenettelyn kautta

Yliopistohallinnon organisaatio uudistuu kokonaan, minkä myötä myös kaikki tehtävänkuvat menevät uusiksi. Uusiin tehtäviin haetaan ilmoittautumismenettelyn kautta. Lähtökohtaisesti asia koskee kaikkia yliopiston hallintohenkilöstöön kuuluvia vakituisia työntekijöitä.

Tähän tapaan täyttää paikat päädyttiin, jotta kaikki yliopistolaiset tulisivat kohdelluiksi tasapuolisesti.

– Nyt jokainen voi miettiä, mistä työtehtävästä on kiinnostunut ja mihin suuntaan haluaa omaa työtään kehittää. Tämä on reilumpi tapa valita työntekijät uusiin tehtäviin kuin se, että valinnan tekisi työnantaja kuulematta työntekijöiden toiveita, sanoo hallintojohtaja Esa Hämäläinen.

Lähipalvelut turvataan

Uusi palveluorganisaatio luo pohjan yhteiselle tavalle toteuttaa, johtaa ja kehittää palveluita käyttäjälähtöisesti. Tavoitteena on poistaa päällekkäisyyksiä, mahdollistaa osaamisen monipuolisempi hyödyntäminen sekä vähentää hallinnon kustannuksia. Yksi uuden palveluorganisaation tärkeimmistä tavoitteista on turvata yksiköille riittävät lähipalvelut.

Hallintopalvelujohtaja Antti Savolainen kertoo, että tutkimus- ja opetushenkilöstön suurimmaksi huoleksi on noussut epäilys siitä, että lähipalvelut heikkenisivät.

– Näin ei tapahdu, vaan yksiköt saavat jatkossakin tarvitsemansa lähipalvelut. Kenenkään etu ei ole se, että yliopiston yksiköt eivät pystyisi toimimaan tehokkaasti.

Infotilaisuus hallintohenkilöstölle

Ilmoittautumismenettelyn käytännöstä ja aikatauluista kerrotaan infotilaisuudessa 13.1. klo 14. Tilaisuus järjestetään päärakennuksen juhlasalissa klo 14.00 alkaen ja sitä voi seurata verkkolähetyksen kautta sekä omalta koneelta että tähän tarkoitukseen varatuissa tiloissa kampuksilla.

Verkkolähetyksen linkki: http://video.helsinki.fi/Arkisto/tallenne.php?ID=20498

Kampuksilta varatut tilat

Kumpula: Physicum E207 (Gustaf Hällströmin katu 2 A)
Meilahti: Biomedicum, luentosali 3 (Haartmaninkatu 8)
Viikki: EE-talo, Walter-sali (Agnes Sjöbergin katu 2)

Infotilaisuuden esityskieli on suomi, mutta kysymyksiä voi tehdä tai lähettää myös ruotsiksi ja englanniksi. Kampusten tilaisuuksissa on paikalla hallintopäälliköitä sekä toimialajohtajia. Kysymyksiä voi lähettää myös tilaisuuden aikana Yammerin Muutosohjelma-ryhmän kautta tai sähköpostise osoitteeseen muutosohjelma@helsinki.fi.

Teksti: Kati Salmivaara

13.01.2016 - 13:36 Pauliina M J Pajunen