Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto solmivat strategisen kumppanuussopimuksen

Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto ovat allekirjoittaneet strategisen kumppanuussopimuksen. Toistensa vahvuuksia hyödyntämällä yliopistot tavoittelevat kansainvälisesti houkuttelevaa tutkimus- ja opetusympäristöä.

Yliopistot aikovat vastaisuudessa lisätä yhteistyötä ja edistää työnjakoa opetuksessa ja tutkimuksessa sekä niiden digitalisaatiossa. Myös suurten tutkimusinfrastruktuurien hankintaa ja käyttöä suunnitellaan yhdessä, jotta kalliita järjestelmiä voidaan hyödyntää tehokkaasti.

Vastaava sopimus valmisteilla Hankenin kanssa

Seuraavaksi vararehtorit ja hallintojen valmistelijat neuvottelevat toteutettavista toimenpiteistä. Joitain toimenpiteitä ehdotetaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, kun se valmistelee korkeakoulujen sopimuksia vuosiksi 2017–2020.

Aalto ja HY arvioi vuosittain, mitä palveluita ne voisivat tuottaa yhdessä ja mahdollisesti muidenkin yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa.

Miten yhteistyö näkyy tavallisille yliopistolaisille, suunnittelujohtaja Jussi Karvinen
– Ainakin infran yhteiskäyttö ja kanditutkinnon jälkeen siirtyminen naapuriyliopiston maisteriohjelmaan pitäisi helpottua.  Myös yhteistä tutkimusta ja opetusta varmaan syntyy aikaisempaa enemmän.

Onko tämä ensimmäinen askel yliopistojen yhdistymisen tiellä?
– En usko näkeväni sitä päivää. Suomi tarvitsee kaksi suurta yliopistoa kirittämään toisiaan.

Strateginen kumppanuussopimus on ensimmäinen kattava sopimus yliopistojen välillä. Kaikki aiemmat sopimukset ovat olleet tapauskohtaisia. HY:llä on jo olemassa vastaava kumppanuussopimus Lappeenrannan teknillisen yliopiston LUTn kanssa. Valmisteilla on myös vastaava sopimus Hankenin kanssa.

Yliopistojen yhteinen tiedote sopimuksesta. (Flammassa)

27.01.2016 - 09:49 Pauliina M J Pajunen