Työehtosopimusmuutoksia palkkaan ja lomapalkkaan

Yleiskorotus

Yliopistojen yleisen työehtosopimuksen palkankorotusten toteuttamisesta on sovittu. Yliopistojen henkilöstön palkkoja korotetaan 1.2.2016 alkaen.

Yleiskorotus on keskimäärin 16 euroa, mutta vähintään 0,43 % ja se on toteutettu palkkataulukoihin. Uudet palkkataulukot löytyvät Sivistystyönantajien kotisivuilta http://www.sivistystyonantajat.fi/tyomarkkinat/yliopistot.html

Euromääräisiä palkkoja (muut kuin YPJ-palkat) korotetaan yleiskorotuksella, jonka suuruus on 16 euroa kuukaudessa, kuitenkin vähintään 0,43 %.

Suomen Akatemian rahoittamien akatemiaprofessoreiden ja akatemiatutkijoiden palkkoja tarkistetaan 0,43 %.

Loma-ajan palkanlaskentaan muutoksia

Palkankorotusten lisäksi prosenttiperusteisen vuosilomapalkan niin sanottuun karenssiaikaan tulee muutos. Prosenttiperusteista vuosilomapalkan laskentaa sovelletaan vasta silloin, kun työaikamuutos on kestänyt vähintään 4 kalenterikuukautta tai yhdessä tai useammassa osassa 120 kalenteripäivää.

Osasairausvapaa ei enää missään tilanteissa johda prosenttiperusteiseen vuosilomapalkan laskentaan kestostaan riippumatta. Näitä muutoksia sovelletaan niihin lomiin, joita pidetään 31.1.2016 jälkeen ja joita on ansaittu 1.4.2015 alkaen, eli käytännössä 2016 ja sitä myöhäisempiin lomiin. Lisätietoa aiheesta sivulta Työajan muutos vaikuttaa loma-ajalta maksettavaan palkkaan.

02.02.2016 - 11:11 Pauliina M J Pajunen
02.02.2016 - 11:08 Pauliina M J Pajunen