582325 Johdatus peliohjelmointiin (ohtk 25.8.2011)

Pääteemat Esitiedot Lähestyy oppimistavoitetta Saavuttaa oppimistavoitteet Syventää oppimistavoitteita
  • pelikehitysohjelmisto (/-kirjasto) ja siihen liittyvien pelikehitystyökalujen käyttö
  • yleinen ohjelmointitaito ja oliokielten perustuntemus
  • selittää peliohjelman perusrakenne
  • selittää valmiin pelikehyksen (pelirungon) rakenne ja käyttää sitä ja siihen liittyviä ohjelmistotyökaluja uuden tietokonepelin laatimiseen
  • ohjelmoida kokonainen 2D-peli
  • laatia oma pelikehys 2D-pelille
  • 3D-peliohjelmointi
  • yleinen ohjelmointitaito ja oliokielten perustuntemus
  • selittää 3D-peliohjelman perusrakenne
  • selittää tietokonepelin käyttämän 3D-piirtoputken toiminta ja sen vaatimat rajapinnat (API)
  • käyttää tietokonepeleissä 3D-malleja,  tekstuureita ja ääniresursseja
  • selittää GPU-sävytinohjelmien tarve ja käyttötavat 3D-peleissä
  • laatia yksinkertainen sävytinohjelma grafiikka-prosessorille (GPU)
  • ohjelmoida toimiva 3D-peli
  • tuottaa itse peleissä tarvittavia kuva- ja ääniresursseja
  • laatia vaativia sävytinohjelmia 3D-peleille
  • pelien suoritus- ja ohjelmankehitysympäristöt (ohjelmistot ja laitteistot)
  • yleinen atk-laitteistojen ja niiden systeemiohjelmistojen tuntemus
  • määritellä yleiset pelejä varten tarvittavat laitteisto- ja ohjelmistokomponentit
  • kuvata pelin toteutusympäristö ja sen pelikehitykseen liittyvät ominaisuudet (järjestelmä- ja laitteistoresurssit)
  • laatia, kääntää ja testata ohjelmia tässä ympäristössä osana pelikehyspohjaisen tietokonepelin laatimista
  • arvioida ja vertailla keskenään vaihtoehtoisia pelien suoritus- ja toteutusympäristöjä (PC, pelikonsolit, UNIX, mobiili-laitteet, tabletit)
  • arvioida ja vertailla eri ohjelmointikieliä ja niiden käyttöä peliohjelmointiin

 

25.08.2013 - 10:21 Juha Vihavainen
03.03.2011 - 10:32 Juha Vihavainen