Simulointipohjainen käyttöliittymäsuunnittelu

582347
6
Ohjelmistojärjestelmät
Aineopinnot
Kurssilla opetellaan yksi systemaattinen käyttöliittymän suunnittelumenetelmä, joka perustuu konkreettisten käyttötilanteiden analysointiin ja suorittamiseen. Simulointipohjaisen suunnittelumenetelmän avulla mm. järjestelmän tietosisältö- ja toiminnallisuusvaatimukset sekä tarvittavat käyttöliittymäratkaisut paljastuvat. Ratkaisut dokumentoidaan käyttöliittymän näyttökuvien avulla. Kurssin jälkeen opiskelija osaa yhden systemaattisen tavan tuottaa käyttöliittymäratkaisuja sekä kaksi erilaista tapaa arvioida niitä (simulointitestaus ja yksinkertainen käytettävyystesti). Kurssi suoritetaan harjoitustöillä ja osallistumalla workshop-tyyppisiin oppimistapahtumiin, ei erilliskokeita. Osallistujarajoitus: Kurssille valitaan enintään 12 osallistujaa ilmoittautumislomakkeen ja opintosuoritusten perusteella.
Vuosi Lukukausi Päivämäärä Periodi Kieli Vastuuhenkilö
2013 kevät 16.01-17.04. 3-4 Suomi Sari A. Laakso

Luennot

Aika Huone Luennoija Päivämäärä
Ke 10-12 D234 Sari A. Laakso 16.01.2013-16.01.2013
Ke 10-18 C130 Sari A. Laakso 06.02.2013-08.02.2013
To 10-13 C130 Sari A. Laakso 06.02.2013-08.02.2013
Pe 14-18 C130 Sari A. Laakso 06.02.2013-08.02.2013
Ke 10-18 C130 Sari A. Laakso 20.02.2013-22.02.2013
To 10-13 A318 Sari A. Laakso 20.02.2013-22.02.2013
Pe 14-18 C130 Sari A. Laakso 20.02.2013-22.02.2013
Ke 10-18 C130 Sari A. Laakso 13.03.2013-15.03.2013
To 10-13 C130 Sari A. Laakso 13.03.2013-15.03.2013
Pe 14-18 C130 Sari A. Laakso 13.03.2013-15.03.2013
Ke 10-18 C130 Sari A. Laakso 10.04.2013-12.04.2013
To 10-13 C130 Sari A. Laakso 10.04.2013-12.04.2013
Pe 14-18 C130 Sari A. Laakso 10.04.2013-12.04.2013
Ke 10-12 D234 Sari A. Laakso 17.04.2013-17.04.2013

Yleistä

Kurssin sisältö ja oppimistavoitteet

  • Testausmenetelmät. Kurssilla harjoitellaan kahta eri menetelmää käyttöliittymäratkaisun arvioimiseksi: simulointitestausta (Sari A. Laakson kehitteillä oleva, joissain yrityksissä käytössä oleva menetelmä) ja käytettävyystestausta (usability testing; hyvin tunnettu ja paljon käytetty, kirjallisuudessa kuvattu menetelmä). Kurssin jälkeen opiskelija osaa arvioida...
    • simulointitestauksen avulla ohjelman tarjoamien toimintojen ja tietosisällön hyödyllisyyttä sekä käyttöliittymäratkaisujen tehokkuutta ja
    • käytettävyystestien avulla erityisesti käyttöliittymän opittavuutta. Käytettävyystestauksesta on hyötyä myös mm. simulointitestauksen tulosten varmistamisessa.
  • Käyttötilanteiden selvittäminen. Molempien arviointimenetelmien syötteeksi tarvitaan konkreettisia käyttötilanteita testitapauksiksi. Samoja käyttötilanteita tarvitaan myös simulointipohjaisen suunnittelumenetelmän syötteeksi. Opiskelija oppii tällä kurssilla käyttötilanteiden selvittämistä varten yhden kustannustehokkaan tavan: yksinkertaiset käyttäjähaastattelut, joissa tietynlaisilla kysymyksillä haarukoidaan vain kriittisin sisältö testitapauksia varten.
  • Simulointipohjainen suunnittelumenetelmä. Kurssin keskeisenä sisältönä on oppia käyttämään kehitteillä olevaa suunnittelumenetelmää, joka perustuu konkreettisten käyttötilanneinstanssien simulointiin. Kerätyt käyttötilanteet kategorisoidaan, minkä jälkeen jokaisesta kategoriasta valitaan edustavat instanssit suunnittelua varten. Näitä "testitapauksia" käytetään syötteenä heti järjestelmän suunnittelussa. Kaikki käyttöliittymään ilmestyvä toiminnallisuus ja tietosisältö syntyy pelkästään valituista käyttötilanteista, ja käyttöliittymäratkaisua laatiessaan suunnittelija tavoittelee jokaisella simulointikerralla tehokkuuden kannalta minimaalista ratkaisua (opittavuus varmistetaan vasta myöhemmin). Kurssin jälkeen opiskelija osaa auttavasti soveltaa yhtä systemaattista menetelmää, jolla saadaan paljastettua järjestelmässä tarvittava toiminnallisuus ja tietosisältö, ja hän osaa organisoida tietosisällön ja interaktiotavat käyttöliittymäksi optimoimalla käytön tehokkuuden (mekaanisen ja kognitiivisen). Kurssin jälkeen opiskelija pystyy myös suhteuttamaan oppimaansa menetelmää muihin kirjallisuudessa esitettyihin vaihtoehtoisiin suunnittelumenetelmiin.

Kurssin suorittaminen

Opetustilaisuudet ja läsnäolovaatimus. Kurssilla on kaikille yhteinen aloitusluento ja päätösluento. Näiden välillä pidetään 2 hengen pienryhmissä 5 workshop-tyyppistä ohjauspalaveria (Ws1-Ws5), joissa työstetään kotitehtävinä valmisteltuja harjoituksia. Jokaisen workshopin kesto on vähän yli 2 oppituntia (esim. klo 10.15-12.00). Kaikki opetustilaisuudet ovat pakollisia, koska kurssi suoritetaan niiden avulla. Luennot ja workshopit:

  • ALOITUSLUENTO ke 16.1.2012 klo 10-12, D234
  • Ws1: viikko 4, ke 23.1. - pe 25.1. A218
  • Ws2: viikko 6, ke 6.2. - pe 8.2. C130
  • Ws3: viikko 8, ke 20.2. - pe 22.2. C130, paitsi ryhmä 4. to 21.3. klo 10-12 salissa A318
  • Ws4: viikko 11, ke 13.3. - pe 15.3. C130
  • Ws5: viikko 15, ke 10.4. - pe 12.4. C130
  • PÄÄTÖSLUENTO ke 17.4.2012 klo 10-12, D234

Kotitehtävien tekeminen. Suurin työmäärä kurssilla kohdistuu kotitehtävien tekemiseen. Jokaiseen viiteen workshopiin piirretään kotitehtävinä käyttöliittymäratkaisuja tai tehdään käyttäjähaastatteluja tai suoritetaan testejä. Viidenteen workshopiin kootaan uusien tehtävien lisäksi portfolio kaikista edellisten kotitehtävien vastauksista.

Arvostelun lähtökohdat. Kurssin kaikkiin opetustilaisuuksiin (2 luentoa, 5 workshopia) on osallistuttava, jotta kurssisuoritus hyväksytään. Arvosana määräytyy pisteytettävien kotitehtävien ja workshop-työskentelyn perusteella. Erillistä koetta ei ole.

Pisteytys ja arvosana. Jokaisen workshop-harjoituksen tehtäväsetistä 0-3 p. seuraavasti:

Paino kirjallisessa työssä. Workshop-käsittelyn oppimisprosessi vaikuttaa arvosteluun, mutta vähemmän kuin kirjallinen työ. Jos tehtäviä on kaksi, painotus on käyttöliittymän suunnittelutehtävässä. Harjoitusten pisteet:

  • 0 = ei läpi
  • 1 = hyväksytty, tehtävänannon täyttävä ratkaisu
  • 2 = hyvä, hyviä ratkaisuja tehtävänannon keskeisiin kysymyksiin
  • 3 = erinomainen, erityisen ansiokas

Pisteitä on mahdollista vielä korottaa (max +1 p. per tehtävä) parantamalla vastauksia viimeisessä workshopissa palautettavaan portfolioon, joka sisältää kaikki tehtävät. Tällöin on palautettava sekä alkuperäinen että korjattu versio.

Koko kurssi yhteensä 15 pistettä. Arvosanarajat:

  • 6-7 p.      1
  • 8-9 p.      2
  • 10-11 p.  3
  • 12-13 p.  4
  • 14-15 p.  5

Kirjallisuus ja materiaali

Kurssimateriaali

  • Luentomoniste (pdf 2.5 MB)
  • Harjoitustehtävät jaetaan kurssilla workshopeissa